hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Járulékplafon eltörlése: jól matekoztak?

  • Angyal József (okleveles adószakértő)
1

Varga Mihály tárca nélküli miniszter korábban még azt nyilatkozta, hogy (ismét) plafont vezetnének be az egészségbiztosítási járulékalapnál. Rogán Antal, a Fidesz frakcióvezetője később viszont azt mondta, hogy megszüntetnék a nyugdíjjárulék-alap plafonját. Az utóbbit erősítette meg Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter a múlt héten bejelentett 400 milliárdos csomagban is. Bevételi többletként 51 milliárdot jelölt meg, Barát Gábor, az Országos Nyugdíj-biztosítási Főigazgatóság korábbi főigazgatója szerint ennek csak a fele folyhat be.

A munkáltatói járulékalap felső határa bevezetésének gondolata törvényjavaslat formájában 2010-ben vetődött fel. Az Adózónán írtam meg elsőként , hogy ez jelentős, 160 milliárd forintot meghaladó bevételkiesést okozott volna.

A hétfői Népszabadságban Barát Gábor az ONYF korábbi főigazgatója azt nyilatkozta, hogy „a nyugdíjbiztosításban korábban végeztek számításokat arra vonatkozóan, hogy mivel járna a munkáltatók által fizetett teljes tb-járulékra beállítani egy felső határt, s akkor azt kapták, hogy nagyjából 60-65 milliárd forint esne ki a társadalombiztosításból”. Barát Gábor szerint „nem jön ki a matek”. Az Adózónán 2010-ben részletes számítást tettem közzé erre vonatkozóan. 2009-ben a 4 százalékos különadót a nyugdíjjárulékalap plafonja feletti jövedelmekre kellett megfizetni. A NAV tájékoztatója szerint 2009-ben 24 milliárd forint bevétel keletkezett a járulékplafon feletti jövedelmek 4 százalékából. Egyszerű matekkal kiszámítható, hogy akkor 1 százalékhoz 6 milliárd forint bevétel-növekedés tartozik. A 27 százalék munkáltatói tb-járulékhoz 27 x 6 = 162 milliárd forint. Tehát Barát Gábor rosszul matekozott, hibás számadatokból indult ki. A levezetett számítás – bár 2009-es adatokra épül – jól alkalmazható 2013-ra is, mivel a járulékalap-plafon évenkénti folyamatos emelése kiküszöböli a számításban az inflációs hatást.

Hogyan jött ki Matolcsy Györgynek az 51 milliárd járulék megtakarítás?

Kormányzati berkekben először az vetődött fel, hogy legyen plafon az egészségbiztosítási járulékalapnál. Az egészségbiztosítási és munkaerő-piaci járulék mértéke jelenleg 8,5 százalék. Ennek járulékkihatása 6 milliárd x 8,5 = 51 milliárd forint. Tehát a kormány által a 400 milliárdos csomagban szereplő 51 milliárdos szám az Adózónán 2010-ben közzétett számítási metodikámon alapul. Túl gyorsan történt az átállás az egészségbiztosítási járulékalap-plafon bevezetését eredményező „osztogatásról”, a nyugdíjjárulékalap felső határának eltörlését jelentő „fosztogatásra”. Ezért a háttérszámításokban a 8,5 százalékos egészségbiztosítási és munkaerő-piaci járulékot elfelejtették átszámítani a 10 százalékos nyugdíjjárulékra. Ha ezt megtesszük, akkor 6 x 10 = 60 milliárd forintot kapunk. Tehát kijön a matek. Matematikailag megalapozatlan az a vélemény, hogy a nyugdíjjárulékalap plafonjának eltörlésével a tervezett bevételnek csak a fele jönne be. Sőt, a tervezett 51 milliárddal szemben 60 milliárdot meghaladó bevételre számíthat a nyugdíjkassza.

Jönnek-e a luxus nyugdíjak?

A nyugdíjjárulékalap-plafon eltörlésének bejelentésekor ellenérvként rögtön felvetődött, hogy akkor a későbbi nyugdíjak is „elszabadulhatnak”. A várakozások nem megalapozottak. Például a táppénz kifizethető összegét már korábban a minimálbér kétszeresében korlátozta az Országgyűlés. A táppénz korlátozását az Alkotmánybíróság nem találta alkotmányellenesnek. Semmi akadálya sincs annak, hogy a járulékalap felső határának eltörlése mellett a maximálisan kifizethető nyugdíjakat is korlátozza a jogalkotó. De ha ezt nem tenné meg, akkor is pozitív hatása lenne a költségvetésre a tervezett intézkedés. A nyugdíjat ugyanis alapesetben az 1988-tól szerzett nyugdíjjárulékköteles jövedelmek átlagából kell kiszámítani. Ha egy magas jövedelmű dolgozó 2014 elején nyugdíjba menne, akkor nála a 2013-as magasabb nyugdíjjárulék-alap egy-huszonötöd súllyal szerepelne, tehát egy-két év magasabb nyugdíjjárulék alaptól még nem lesz sokkal magasabb a nyugdíj összege. Ez is matek. Ugyanakkor kétségtelen, hogy a – jelenlegi nyugdíj-megállapítási szabályok alapján – a járulékalap felső határának eltörlése évtizedek múlva növeli az időskori járandóságok kifizetéséhez szükséges forrásokat.

 

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (1)
Barkanyi Andrew

Megjósolható hogy Verseny fog beindulni a béren kivüli juttatások piacán a nyugdijjárulék minél magasabb összegben való megállapitásáért..a nyugdijhoz közeli korosztályok esetén..az állami szférában is a legmagasabb vezetői járandóságok emelése céljából..A cél nem az kellene legyen hogy a minimál és átlagnyugdijak szintjét emeljük a teljesitmény és rászorultsági elv figyelembevételével? Ez se hosszabb munkával eltöltött szolgálati időt sem pedig komolyabb teljesitményt nem indukálna csak kor alapján diszkriminálna!

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Külföldi részvényjuttatás kezelése a társasági adóban

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Elengedett pótbefizetés adókötelezettsége?

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Támogatás nyújtása/nem közcélú adomány

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 November
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink