adozona.hu
Bér- és járulékköltségek elszámolása többes foglalkoztatás esetén
//test-adozona.hu/szamvitel/Berkoltseg_jarulek_tobbes_foglalkoztatas_2R1I2G
Bér- és járulékköltségek elszámolása többes foglalkoztatás esetén
Olvasónkban felmerült a kérdés, hogy többes foglalkoztatás, azaz több munkáltató által létesített munkaviszony esetén hogyan történik a bér- és járulékköltségek elszámolása. A kérdésre Greff Magdolna okleveles adószakértő válaszolt.
A kérdés részletesen így szólt: Többes foglalkoztatással kapcsolatban kérném a segítségét. Kis Kft. alkalmazásában álló személyek a Nagy Kft.-ben is végeznének munkát. A munkajogi kérdések szabályozva vannak. Kérdésem a cégek közti elszámolásra vonatkozik. Elégséges egy részletes kimutatás, illetve annak alapján a térített bérköltség, járulékköltség elszámolása? Ezen dokumentum alapján történik a kifizetés, és nem kell átszámlázni a két cég között a bér-, illetve járulékköltséget? Mindkét cégnél bérköltségként jelenik meg az adott összeg?
SZAKÉRTŐNK VÁLASZA
A több munkáltató által létesített munkaviszony esetén a jogviszonyban részt vevő munkáltatók mindegyike munkáltatónak minősül, azzal, hogy megállapodásuk arányában viselik a munkabért és annak terheit, amit mindegyik munkáltató – a rá eső rész erejéig – bérköltségként és bérjárulékként köteles kimutatni. A munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (Mt.) 195. paragrafusának (2) bekezdése alapján a munkáltatók – megállapodásuk alapján – kijelölnek egy munkáltatót, aki a bérfizetésért, illetve az adóhatóság felé a bért terhelő adók és járulékok befizetéséért felelős.
A bér, illetve a közterhek megfizetésére kijelölt munkáltatónak az adott munkavállalóhoz kapcsolódó összes bér, illetve adó és járulék erejéig kötelezettsége keletkezik a munkavállalóval, illetve az adóhatósággal szemben, amely az alábbi két részből tevődik össze:
- a munkavállalóval kapcsolatos bér, illetve adó és járulékok kijelölt munkáltatóra eső része, amelyet bérköltségként és bérjárulékként mutat ki, valamint
- a munkavállalóval kapcsolatos bér, illetve adó és járulékok összes többi munkáltatóra eső része, amelyet a többi munkáltatóval szembeni követelésként mutat ki.
Mivel a nem kijelölt munkáltatóknak a kijelölt munkáltató részére átadandó pénzösszeget (azaz a munkavállalóhoz kapcsolódó rájuk eső bér, illetve adó és járulék összegét) kötelezettségként kell kimutatniuk (a kijelölt munkáltatónak pedig követelésként), az nem jelenik meg bevételként a kijelölt munkáltató eredménykimutatásában. Tehát a nem kijelölt munkáltatóra eső munkabér és a kapcsolódó közterhek összegét nem lehet átszámlázni, azt nem lehet bevételként elszámolni.
Megjelent! Visszaélés-bejelentési szabályok, teendők – videófelvétel és 4 iratminta |
A több munkáltató által létesített munkaviszonyról rendelkező munkaszerződés szerinti teljes munkabért és annak közterheit célszerű először a kijelölt munkáltatónál számfejteni, azaz elszámolni bérköltségként és bérjárulékként, majd a nem kijelölt munkáltatókat terhelő (általuk megtérítendő) összegeket az elszámolt bérköltség és bérjárulék csökkentéseként és a nem kijelölt munkáltatókkal szembeni követelésként elszámolni. Ugyanezen összegeket a nem kijelölt munkáltatóknál bérköltségként és bérjárulékként, valamint a kijelölt munkáltatóval szembeni kötelezettségként kell felvenni a könyvekbe.
Hozzászólások (0)