hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

8-10 százalékkal növekedhetnek idén a fuvarozók költségei

  • MTI

A 2022-es rekordemelkedés után 2023-ban az infláció alatt, 8,2-9,6 százalékkal növekedhet a magyar közúti fuvarozók költségeit mutató Közúti Fuvarozási Árindex (KFX), kérdés azonban, hogy ebből mennyit tudnak áthárítani a cégek – mondta Lajkó Ferenc, a Magyar Közgazdasági Társaság (MKT) logisztikai szakosztályának elnöke a közgazdasági társaság hétfői online szakmai rendezvényén.

A DigiLog Consulting tanácsadó cég KFX indexe a közúti fuvarozást érintő árhatásokat mutatja a 20 legnagyobb magyar fuvarozó több ezer kamionjának adatai alapján, két külön kategóriában, belföldi és nemzetközi viszonylatban.

Lajkó Ferenc ismertetése szerint a hazai áruszállítás 70 százalékát a közúti árufuvarozás adja. Magyarországon 13 ezer vállalkozás foglalkozik közúti árufuvarozással, járműállományuk 90 ezer járműből áll. A magyar foglalkoztatottak 3,3 százalékát alkalmazzák, és jelentős exportszolgáltatók.

Tavaly a nemzetközi áruszállításban résztvevő vállalkozások költségei 25,1 százalékkal, a belföldi megbízói körrel rendelkező cégeké pedig 34,9 százalékkal emelkedtek – mondta el Lajkó Ferenc, megjegyezve: ilyen mértékű, az inflációt is meghaladó költségnövekedésre a rendszerváltás óta nem volt példa.

Az extrém költségemelkedés kapacitáshiánnyal párosult, ezért a fuvarozók az elmúlt 30 év legnagyobb áremelését tudták érvényesíteni, a nyereségráták pedig néhány százalékponttal emelkedtek - mutatott rá.

A tavalyi költségnövekedés kétharmadát az üzemanyagárak emelkedése tette ki. A gépkocsivezetők bére 4,5-5,5 százalékponttal, az egyéb költségek 2,5-4,5 százalékponttal emelkedtek. A növekedésből a tranzitdíjak 2-2,5 százalékpontot tettek ki.  A forint gyengülése viszont segítette a nemzetközi közúti fuvarozásban érdekelt vállalkozásokat.

A 2023. évi kilátásokkal kapcsolatban Lajkó kifejtette: a szektor szereplői az éves átlagban a tavalyi szintekhez képest stagnáló üzemanyagárak mellett is 8-10 százalékos költségnövekedéssel számolnak, míg az év elején a várható gazdasági visszaesés miatt kevesebb megrendelésre lehet számítani. A jelenlegi kapacitások mellett a csökkenő kereslet miatt a fuvardíjak, és ezzel a profitmarzsok visszaeshetnek, a profit akár veszteségbe is fordulhat.

A csökkenő profitok miatt lanyhulhat a beruházási kedv, kapacitás-leépítés következhet be a második negyedben, és áthúzódhat a második félévre is. Az is előfordulhat, mint a járványt követő időszakban, hogy mire a gazdaság felpattanna a második félévre, kapacitáshiány alakul ki, nem lesz elég sofőr vagy jármű – figyelmeztetett.

Horváth Ágnes, a MOL Csoport vezető közgazdásza, az MKT Gazdaságpolitikai és Gazdaságelméleti Szakosztályának elnökségi tagja online prezentációjában a gázolaj árának alakulását elemezte. Elmondta: a gázolaj piaci ára a 2021-es literenkénti 400 forintról 2022-ben 700 forint fölé emelkedett. Az áremelkedésben a szűk kínálat mellett az erős kereslet hatására emelkedő olajárak és a finomítói díjak több mint 60 százalékos drágulása játszott döntő szerepet.

Ismertetetése szerint az árfolyamhatás közel 100 forinttal emelte meg a dízel literenkénti árát 2022-ben, miután a dollár-forint éves átlagos árfolyama a 2021-es 303-as szintről 373 forintra emelkedett. Az üzemanyag literenként 0,33 eurocentes jövedéki adóval növelt összegére rakódik az Európában rekordnak számító 27 százalékos áfateher.

Idén korrekció következett a dízelárakban, köszönhetően a forint erősödésének – fogalmazott, hozzátéve, hogy a magyar fizetőeszköz 2023-ban a világ legjobban teljesítő devizájának számít, azonban a régiós devizákhoz képest még mindig alulteljesítő 2019-hez képest.

A dízel finomítói felára az orosz-ukrán háború kitörése után hordónként 15 dollárról 45 dollárra szökött fel. 2023 első két hónapjában már csökkenésnek indultak a finomítói felárak, de ez még mindig közel duplája a hosszú távú átlagnak. Amíg a nyersolajexport esetében Európának sikerült csökkenteni az Oroszországtól való függést még jóval a szankciók december 5-i életbe lépése előtt, addig ez nem mondható el a feldolgozott orosz üzemanyagok esetében. Decemberben ugyanis rekord mennyiségű orosz dízelolaj érkezett tengeren Európába – ecsetelte Horváth Ágnes.

A február 5-én életbe lépett szankciók miatt a régiós finomítókra nehezedő nyomás azáltal csökkenthető, hogy megemelik a nem Oroszországból érkező olajszállítmányok arányát, ezzel arányosan növelhetik a finomított termékek exportját.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Külföldi részvényjuttatás kezelése a társasági adóban

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Elengedett pótbefizetés adókötelezettsége?

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Támogatás nyújtása/nem közcélú adomány

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 November
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink