adozona.hu
Társadalmi felelősség és számvitel?
//test-adozona.hu/szamvitel/Tarsadalmi_felelosseg_es_szamvitel_ESQB0A
Társadalmi felelősség és számvitel?
Március beköszöntével utolsó szakaszába értünk a számviteli politikák aktualizálására előírt határidőnek. A számviteli törvény 2023. évi változásokkal nem érintett pontjai kapcsán is indokolt lehet a cég számviteli szabályainak módosítása – például az amortizációt vagy a céltartalék képzését érintően.
Témánk kapcsán azonnal adódik a kérdés: milyen feltételek mellett engedi meg a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény (számviteli törvény, Szt.) a vállalkozás által korábban már meghatározott értékcsökkenési leírás megváltoztatását.
Az Szt. 53. § (5) bekezdésében foglaltak szerint, ha az évenként elszámolásra kerülő értékcsökkenés megállapításakor (megtervezésekor) figyelembe vett körülményekben (az adott eszköz használatának időtartamában, az adott eszköz értékében és a várható maradványértékben) lényeges változás következett be, akkor a terv szerint elszámolásra kerülő értékcsökkenés megváltoztatható, de a változás eredményre gyakorolt számszerűsített hatását a kiegészítő mellékletben be kell mutatni.
Klasszikus esete lehet az értékcsökkenés megállapításakor fennálló körülmények változásának az, ha a kezdetben három műszakban működtetett gép a továbbiakban csak egy- vagy két műszakban szolgálja a társaság tevékenységét.
Mi köze ennek – és más, a számviteli törvény által e tekintetben elfogadott körülménynek – a társadalmi felelősségvállaláshoz?
Nem kell közgazdásznak, gyakorlott cégvezetőnek lennie annak, aki felismeri, hogy napjainkban a vállalkozások működését egyre nagyobb mértékben befolyásolják társadalmi és környezeti kérdések, így például a környezetvédelemmel, az éghajlatváltozással kapcsolatos szabályok is.
Olvassa el a téma kapcsán az Adózóna "Zárjuk az évet – leltárkülönbözetek elszámolása", Zárjuk az évet – mit kell tudni a céltartalékképzésről?", valamint "Tőketartalék, saját üzletrész visszavásárlása – adózás és könyvelés" című írásait is! Számvitellel kapcsolatos további cikkeket ITT talál. |
A „kötelező gyakorlatokon” túlmenően is érdemes környezettudatos vállalkozásként bemutatkozni a piacon, adott esetben a cég eredményéből a környezetvédelemhez kapcsolódó kezdeményezéseket támogatni. A vásárlókat már olyan – korábban gondolatban sem felmerülő – kérdések is befolyásolják mint a gyártó, a kereskedő társadalmi felelősségvállalása, amibe természetesen beletartozik a környezet aktív védelme is. Ez az oka annak, hogy napjainkban egyre több nagyvállalat tesz közzé különböző tartalmú környezetvédelemre vonatkozó vállalásokat – honlapján, beszámolója kiegészítő mellékletében –, például: „vállaljuk, hogy 2035-ig 85 százalékkal csökkentjük az üvegházhatású gázok kibocsátását.”
OLVASSA TOVÁBB cikkünket, hogy megtudja a részleteket!
Hozzászólások (0)