adozona.hu
Így ellenőrizhetik a lakók a társasház pénzügyeit
//test-adozona.hu/szamvitel/Hogyan_ellenorizhetik_a_lakok_a_tarsashaz_p_GERBAZ
Így ellenőrizhetik a lakók a társasház pénzügyeit
„Közös lónak túros a háta” – mindenki ismeri a mondást, ami rávilágít a közös tulajdonban lévő dolgok működésének, működtetésének nehézségeire. Ez a probléma a lakóközösségeknél is fennáll. Írásunkban azt a kérdéskört járjuk körbe, hogy egy társasházközösség milyen módon tudja ellenőrizni a társasház pénzügyeit, a közös képviselő tevékenységét.
A közös képviselet tevékenységét főszabály szerint a közgyűlés ellenőrzi, amelyet évente legalább egy alkalommal – legkésőbb május 31-ig – meg kell tartani, hogy megtárgyalja – illetve egyetértése esetén elfogadja – a társasház előző évre vonatkozó beszámolóját, illetve az új költségvetési tervet, amelyet a társasház közös képviselője készít el [a társasházakról szóló 2003. évi CXXXIII. törvény (Tht.) 35. § (1) bekezdése].
A költségvetési terv tartalmazza a közös tulajdonnal kapcsolatos várható bevételeket és kiadásokat költségnemenként, a tervezett üzemeltetési, karbantartási és felújítási munkákat, valamint a közös költséghez való hozzájárulás összegét (a tulajdonostársak nevének feltüntetésével).
A számviteli szabályok szerinti könyvvezetés és beszámoló alapján a közös képviselő éves elszámolása tartalmazza – egyebek mellett – a tervezett és tényleges kiadásokat költségnemenként és a közös költség megosztása szerinti bontásban, továbbá a tervezett és a tényleges bevételeket források szerint (Tht. 47–48. §).
Az éves elszámolást a társasház közgyűlésének kell elfogadnia, vagy a jóváhagyást megtagadnia. Ha a költségvetési javaslat és az éves beszámoló között eltérések adódnak, azt minden tételnél a közös képviselőnek indokolnia kell. A társasház éves költségvetésének alakulását tehát alapvetően a tulajdonostársak közössége, a közgyűlés ellenőrzi.
OLVASSA TOVÁBB cikkünket, hogy megtudja, kik segítik a közgyűlést a közös képviselő tevékenységének ellenőrzésében!
Hozzászólások (0)