adozona.hu
Elévült iratok megsemmisítésének módja
//test-adozona.hu/szamvitel/Elevult_iratok_megsemmisitesenek_modja_1W5YOC
Elévült iratok megsemmisítésének módja
Az elévülési időn túli iratok megsemmisítéséről elegendő egy belső jegyzőkönyv felvétele? Elég annyi, hogy adott cég, adott évi elévült iratait teljeskörűen megsemmisíti? – kérdezte olvasónk. Szolnoki Béla adószakértő, könyvvizsgáló válaszolt.
A megsemmisítés történhet akár úgy is, hogy a kályhában eltüzelem, vagy iratmegsemmisítővel ledarálva leadom papírgyűjtőben? Milyen probléma származhat abból, ha a cég nem vesz fel a megsemmisítésről jegyzőkönyvet? – sorolta kérdéseit olvasónk.
A bizonylatok megőrzésére vonatkozó számviteli szabályokat a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény 169. paragrafusa tartalmazza. Ezen kívül számos speciális szabály merülhet fel, például a 2009. évi CLV. törvény a minősített adat védelméről, a 2011. évi CXII. törvény az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról, a 2013. évi V. törvény a Polgári törvénykönyvről.
A megsemmisítést befolyásolhatja a kialakított GDPR szabályzatuk. Az adatvédelmet érintheti a megsemmisített iratok dokumentálása, ezért általában célszerű ezekről konkrét jegyzőkönyvet készíteni, amely hitelt érdemlően tartalmazza az azonosítást szolgáló részletezést. A megsemmisítés módja a saját szabályzatuknak megfelelőn történhet, amit szintén indokolt a jegyzőkönyvnek hiteles módon rögzítenie.
Esetleges problémák az adatvédelemből fakadóan származhatnak, de a nem hiteles megsemmisítés kapcsán mégis kikerült információknak, adatoknak polgári jogi, vagy egyéb (Btk.) következményei is lehetnek.
Megjelent legújabb kiadványunk!
Rendelje meg most 10% kiadói kedvezménnyel a "Cégek átalakulása és megszűnése" című kiadványt!
A kiadvány sorra veszi a főbb eljárási formákat, döntési szempontokat és feladatokat, gyakorlatias segítséget ad ezzel egy végelszámolás vagy egy felszámolás véghezviteléhez, de segítséget nyújt például abban is, hogy egy beolvadás vagy egyesülés során hogyan kell elkészíteni a vagyonmérleget szabályszerűen.
|
Hozzászólások (1)
Saját tapasztalatomat engedjék meg, hogy megosszam. A mi szabályzatunk úgy rendelkezik, hogy 8 évet tartunk meg (Szt törvénnyel harmonizáltan), a bérrel kapcsolatos dolgokat pedig külön tároljuk, azt "sose" semmisítjük meg, 50 évig őrizzük.
Korábban a Selejtezési jegyzőkönyvet elküldtük a területileg illetékes Levéltárba, aki azt jóváhagyta, engedélyt adott a selejtezésre, és azután daráltuk vagy zúzdába vittük a lesejeltezett dokumentumokat.
A legutóbbi levéltári válasz az volt, hogy nem kell többet megküldenünk a selejtezési jegyzőkönyvet, mert csak állami cégeknek kell.