adozona.hu
Csekkbefizetés bankkártyával – hogyan könyveljük?
//test-adozona.hu/szamvitel/Csekkbefizetes_bankkartyaval__hogyan_konyve_4B5GK3
Csekkbefizetés bankkártyával – hogyan könyveljük?
Egy kft. a csekkes számlákat bankkártyával fizeti ki, postán. Ezt hogyan kell könyvelni? – kérdezte az Adózóna olvasója.Tirpák Anita mérlegképes könyvelő és adószakértő, a Corvin-Alkusz Kft. munkatársa válaszolt.
SZAKÉRTŐNK VÁLASZA:
A bankkártyával történő csekkbefizetés 2015. június 1-jétől – az eddigi költséges készpénzfelvételi tranzakció helyett – kártyás vásárlási tranzakciónak minősül.
A bankkártyás fizetés készpénzes fizetésnek tűnhet, azonban mégsem az, mivel bankszámla közbeiktatásával történik a fizetés.
A csekket befizető ilyenkor lényegében megbízást ad a számlavezető bankjának, hogy kifizetést teljesítsen a kedvezményezett értékesítő/szolgáltató számlavezető bankja számára.
A számviteli törvény előírása szerint a gazdasági eseményeket azok teljesítési időpontjával kell könyvelni (165. §). Az ügylet teljesítésének időpontja a vásárlás időpontja.
Első lépésben a bankszámláról fizetett beszerzést/szolgáltatást az 1., 2., 5., 8. számlaosztályok valamelyikének tartozik oldalára könyveljük a beszerzés/szolgáltatás tárgyától függően, valamint – feltéve, hogy a vállalkozás jogosult az előzetesen felszámított adó levonására – az előzetesen felszámított általános forgalmi adó számla ugyancsak tartozik oldalára kerül a beszerzés/szolgáltatás megfelelő mértékkel számolt áfája, míg a követel oldalra kerül ezekkel szemben a szállító (szolgáltató).
Ezzel azonban még nem vagyunk készen, mert a csekkbefizetéskor a postán a kártyával azonnal fizettünk, így a szolgáltatónak már nem tartozunk, vele szemben nincs kötelezettségünk.
Ezzel párhuzamosan azonban rövid lejáratú kötelezettség terheli a céget a vásárlás összegének megfelelő értékben a bankkal szemben addig, amíg az nem terhelte meg a számlát a szóban forgó összeggel.
Ennek könyveléséhez szükségünk van egy technikai elszámolási számlára (ezt a vállalkozás számlarendjében kell meghatározni), ez lehet például a 479. Különféle rövidlejáratú egyéb kötelezettségek számla. Ennek követel oldalára könyveljük a szállítói számláról a vásárlás összegét.
Amikor megkapjuk a banki kivonatokat, azzal a dátummal, amellyel megterhelték a cég bankszámláját a szóban forgó vásárlással, azzal a dátummal könyveljük a T 479. – K 384. számlákra a bankkal szembeni kötelezettségünk megszűnését.
Hozzászólások (0)