2101 találat a(z) könyvelés cimkére
Előlegszámla év végén Kérdés
Tisztelt Szakértő! Adott egy mikrogazdálkodói beszámolót készítő kft. Konferenciaszervezéssel foglalkozik, és előlegbekérőt küld a partnereinek. A partnerek kifizetik előre a konferencia részvételi díjának a 100%-át, még a konferencia megtartása előtt. A cég él azzal a lehetőséggel, hogy az összeg beérkezésekor kiállítja a számlát, azzal a megjegyzéssel, hogy mivel az előleget 100%-ban megfizette a vevő, a számla végszámlának minősül. Feltünteti a számlán, hogy melyik időpontú konferenciára vonatkozik a befizetés. Ezzel a dupla bizonylatolást küszöbölik ki. Decemberben egy 2018. januári konferenciára érkeztek befizetések. A számla ki is lett állítva, amin fel van tüntetve a majdani teljesítés és a fent említett szöveg is. Úgy gondolom, hogy a 2018-ra beérkezett előleg majd 2018-ban lesz árbevétel. Az világos, hogy a fizetendő áfa decemberi lesz. Hogyan kellene ezeket a számlákat könyvelni, hogy megfeleljünk a jogszabályoknak? 1. A kapott előleg bruttó összege szerepeljen a 453 vevőktől kapott előleg számlán. 2. A bevételek elhatárolása valamilyen formában megtörténhessen (elhatárolásokat csak meghatározott dolgokra enged a jogszabály). Mik lennének a konkrét könyvelési lépések például 10 000 forint plusz 2700 forint áfa összegű számla esetén, ha a pénz 12.20-án érkezett be, számlázva is ekkor lett, és az esemény 2018.01.15-én lenne? Köszönettel.
Előre utalás Kérdés
Tisztelt Szakértő! Két cég között (magyar és lengyel) előre utalás történt egy nyílászáró megvételére. A magyar cég utalta az előleget 2017 novemberében, de a termék csak 2018 februárjában lesz meg, előlegszámlát nem küld róla (csak 2018-ban lesz végszámla). Hova könyvelem a banki utalást, és mikor vallom be az áfát? Lényeg: semmi papírom nincs róla, csak egy banki utalás. Előre is köszönöm a válaszát.
Vevőnek adott hozzájárulás Kérdés
Tisztelt Szakértő! Egyik közvetett vevőnkkel megegyeztünk, hogy ha áttér a mi termékeink használatára (az ő késztermékébe a mi félkész termékünket építi be), úgy az ehhez szükséges szerszámköltség egy részét megtérítjük neki. A vevő a szerszámköltséget ki is számlázta részünkre. Kérdésem, hogy ezt miként kellene könyvelni? Marketingköltségként? Válaszát előre is köszönöm!
Webshop létrehozásának számvitele Kérdés
Hogyan számoljuk el a számvitelben a webshop készítéséről szóló számlát? Egyéb szolgáltatás, vagy a vagyoni értékű jogok között tartsuk nyilván?
Táppénz, csed, gyed könyvelése, kifizetőhelyen Kérdés
Tisztelt Szakértő, A következőben kérném segítségét: kifizetőhelyként a munkavállalóinknak a kormányhivatalok helyett számoljuk ki, számfejtjük és utaljuk a fent nevezett ellátásokat. Helyes, ha Így könyveljük ezeket: T362-K471 ellátások előírása T362-K96 1%-os költségtérítés előírása T471-K384 munkavállalónak utalás T384-K362 Kormányhivatal utalja az összeget Köszönettel.
Kaució (óvadék) felhasználásának könyvelése Kérdés
Tisztelt Szakértő! Bérbeadónk az általunk megfizetett óvadék egy részét (fűtésrendszer-javítás okán) felhasználta. Kéri, hogy egészítsük ki az óvadék összegét, ami rendben is van. A felhasznált összegről köteles-e a javítási számlát a cégünk nevére kérni, illetve bemutatni? A felhasznált összeget mi hogyan könyveljük? Költség lesz? Köszönöm a segítségét.
Hirdetési díj Kérdés
Tisztelt Szakértő! Egy szarvasmarha-tenyésztő cég részére a tenyésztő egyesület (amelynek tagja a cég) leszámlázta a tenyésztő szervezetek számára megjelent szakkönyvben a cégről szóló hirdetés díját. Ezt hogyan kell könyvelni? Vannak-e egyéb kötelezettségei (reklámadó) a cégnek? Az áfa levonható? Köszönöm.
Osztalékelőleg, osztalék Kérdés
Tisztelt Szakértő! A vállalkozás 2016. évben osztalékelőleget vett fel, mely kifizetésre került, a 08-as bevallásban szerepel. 2016. évi beszámolót elfogadó taggyűlés nem hagyott jóvá osztalékot. A 2017. évi könyvelésben szerepel a 36-os főkönyvi számlán a kifizetett osztalékelőleg. Ha nem lett jóváhagyva osztalék, akkor hogyan válik osztalékká az előleg? Hogyan könyvelem, mikor korrigálom a 08-ast? Mi a helyes eljárás osztalékelőleg fizetése esetén? Köszönettel.
Magyar cég horvátországi telephelyen szolgáltatást nyújt Kérdés
Üdvözlök Mindenkit! Kérem szépen szíves segítségüket a következő kérdésben. Magyar cégnek magyar adószáma, közösségi adószáma és horvát adószáma is van, kint is megfizeti az adókat, esetleges áfát. Hajót ad bérbe szálláshelyként. A bérbevevőknek a vevőszámlákat kiállítja a horvát adószabályok szerint. Ezeket a vevőszámlákat és a Horvátországban keletkezett költségekről kapott számlákat a Magyarországon vezetett könyvelésbe is be kell állítani egyesével, vagy csak a Horvátországban keletkezett "eredményt" kell könyvelnem? Köszönöm!
Bankszámlaegyenleg-eltérés Kérdés
Tisztelt Szakértő! Önkormányzat könyvelésében hogyan lehet javítani, ha a bankszámla egyenlege nem egyezett meg a könyvelésben szereplő összeggel a 2016. évi záráskor és a 2017. évi nyitó adatok között is a rossz könyvelési adat szerepel. A 2017. évi záró egyenleget szeretnénk jól szerepeltetni. Köszönettel várom a válaszát.
Skontó könyvelése egyéni vállalkozónál Cikk
Egyszeres könyvelésű egyéni vállalkozó számláit határidő előtt kiegyenlíti a vevő, ennek fejében 4 százalékkal csökkentett összeget utal, azaz 4 százalék skontót alkalmaz. Hogyan kell helyesen könyvelni a pénztárkönyvben (árbevételt, áfát) ebben az esetben? – kérdezte olvasónk. Szolnoki Béla adószakértő, könyvvizsgáló válaszolt.
Hiányzó szállítói számla Kérdés
Tisztelt Szakértő! A bank könyvelése során derült ki, hogy ügyfelem pénzt utalt egy cégnek, de szállítói számlát vagy egyéb bizonylatot nem kaptam a kérdéses összegről. Kérdésem az, hogyan kell könyvelni ezt a gazdasági eseményt? Tudomásom szerint költségként nem lehet elszámolni bizonylat hiánya miatt, viszont a bankszámláról ez az összeg hiányzik. ( Egyéb követelés..., de meddig?) Kérem, azt ne válaszolja, hogy szerezzen be ügyfelem másolatot, mert többszöri kérésem ellenére sem rendezte ezt a problémát. Ez még év elején történt, lassan zárni kell, és szeretném szabályosan megoldani, annál is inkább, mert jövőre már nem én könyvelem ezt a céget. (Meg egyébként is.) Üdvözlettel: Kovács Dezsőné
Fejlesztési tartalék felhasználása Kérdés
Tisztelt Szerkesztő! Ügyfelem 2013-ban 10 millió forint fejlesztési tartalékot képzett tárgyi eszköz vásárlására. Úgy döntött, személygépkocsit lízingel, a lízing nyílt végű. Elindította az ügyletet még októberben, és most úgy néz ki, csak 2018. január hóban jegyzik be a forgalmiba, mint üzembe tartót. Kérdésem az, hogy ez probléma lesz-e, mert 2017. december 31-ével lejár a határidő, és ha a lízingszerződés 2017. december 31-én lesz aláírva, akkor mint beruházást lekönyvelhetem-e? Az önrész természetesen ügyfelem részéről ki lesz fizetve. Válaszukat köszönöm.
Bérelt lakás értékesítése Kérdés
Tisztelt Szerkesztőség! Az alábbi kérdésre szeretnék választ kapni: Társaságunk egy éve bérel egy 58 négyzetméteres lakást egy magánszemélytől. Ezen időszak alatt – a bérleti szerződés szerint – a lakást teljes egészében felújítottuk, a felújítás összesen 7,5 millió forintba került. A bejövő számlák után az áfát visszaigényeltük, a felújítást mint bérelt ingatlanon végzett beruházást aktiváltuk. (Az ingatlan-bérbeadás szerepel a tevékenységi körök között, és a bérbeadást adókötelessé tettük.) A lakás bérlésével és felújításával az volt társaságunk célja, hogy majd bérbe adjuk, és ennek következtében bevételünk keletkezik. A lakás felújítása egy hónapja fejeződött be, a lakás bérbeadását meghirdettük, de bérlőnk még nincs. Időközben a tulajdonos azzal állt elő, hogy jelentkezett a lakásra egy vevő, és el szeretné adni az ingatlant. Kérdésünk: társaságunknak hogyan kell elkönyvelnie a bérelt ingatlanon végzett beruházás kivezetését, keletkezik-e áfa- vagy társaságiadó-fizetési kötelezettségünk? Tisztelettel: Ecker Dániel
Saját rezsis beruházás külföldön Kérdés
Tisztelt Szakértő! Cégünk nagy értékű gépek gyártásával foglalkozik. Egyik elkészült gépünket kiszállítottuk Angliába egy partnerünknek. Ezzel a partnerrel kötöttünk egy szerződést, mely alapján részben marketing célra, részben pedig bérleti díj fejében használatba adjuk a gépet. A partnernek 2018. május végéig van lehetősége eldönteni, hogy megvásárolja-e a berendezést, amennyiben megveszi, az addig fizetett díjakat beszámítjuk a vételárba. Számvitelileg hogyan kell ezt lekönyvelnem? Aktiválnom kell ezt a berendezést mint saját rezsis beruházást, vagy van más lehetőség is? Amennyiben saját rezsis beruházásként kezelem, az áfabevallásba be kell tennem mint fizetendő áfát, de betehetem levonható áfába is? Feltétele, hogy áfás tevékenységhez használjam, de az EU-s partnernek a bérleti díjról nem áfás számlát állítunk ki. Előre is köszönöm a segítséget!