575 találat a(z) adatvédelem cimkére
Turbóra kapcsolt az adatvédelmi hatóság: jól nézze meg, kinek a telefonszámát rögzíti! Cikk
A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) több határozatában is bírságot szabott ki egy adatkezelőre gondatlansága miatt, mivel a pontos (hibátlan) személyes adatok kezelése vonatkozásában nem úgy járt el, ahogyan az elvárható. Cikkünkben összefoglaljuk a vizsgálat tanulságait.
Adatvédelem: könyvelőirodát bírságolt a NAIH Cikk
A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) felügyeleti hatóságként bejelentést kapott arra vonatkozóan, hogy a bejelentő birtokába került egy magánszemélyek és vállalkozások könyvelési adatait tartalmazó lista, melyet más papírszemetekkel együtt "fújt hozzá a szél". A felügyeleti hatóság a könyvelőtársaságot beazonosította, a bejelentést kivizsgálta, és 500 ezer forint adatvédelmi bírságot szabott ki. Cikkünkben a vizsgálat tanulságaira mutatunk rá.
Az adatvédelmet is tartsák szem előtt a munkahelyek újranyitásakor! Cikk
A koronavírus-járvánnyal kapcsolatos védelmi intézkedések enyhítésével párhuzamosan a cégek és üzletek az újranyitást tervezik, vagy már meg is kezdték. Az újranyitással járó adatvédelmi kötelezettségekre a Baker & McKenzie nemzetközi ügyvédi iroda hívja fel a figyelmet.
Így kell szabályosan megszerezni az adatkezelési hozzájárulást Cikk
A személyes adatok kezelése vonatkozásában a 2016/679. számú Általános Adatvédelmi Rendelet (GDPR) tartalmazza a kötelező előírásokat. Sajnos azonban a rendelet értelmezése sokszor nem könnyű. Tagállami precedens kis számban áll rendelkezésre, luxemburgi bírósági döntés pedig kevés született. Ezekből kifolyólag nagy jelentősége van annak, hogy az Európai Adatvédelmi Testület (EDPB) – mely a GDPR által létrehozott, a rendelet előírásait elemző szerv – milyen útmutatásokat bocsájt ki. 2020. május 4-én jelent meg az 5/2020. számú iránymutatás az adatkezelési hozzájárulás feltételeiről, melyet az alábbiakban ismertetünk.
179/2020. (V. 4.) Korm. rendelet Jogszabályok és jogi tartalmak
A Kormány
az Alaptörvény 53. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, figyelemmel a koronavírus elleni védekezésről szóló 2020. évi XII. törvény rendelkezéseire,
a 4. § tekintetében az Alaptörvény 53. cikk (3) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, a koronavírus elleni védekezésről szóló 2020. évi XII. törvény 3. § (1) bekezdése szerinti országgyűlési felhatalmazás alapján,
az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörébe...
Megváltoztak az adatvédelem és a közérdekű adatok nyilvánosságának szabályai Cikk
2018. május 25. napja óta a személyes adatok védelmére vonatkozó előírásokat a 2016/679. számú Általános Adatvédelmi Rendelet (GDPR) tartalmazza. A közérdekű, illetve a közérdekből nyilvános adatokhoz való hozzáférés szabályozására ugyanakkor megmaradt a 2011. évi CXII. törvény (Info. tv.). Mindkét norma rendelkezéseit május 5-étől átmenetileg jelentősen módosította a 179/2020. kormányrendelet. A szabályozást az alábbiakban mutatjuk be.
132/2020. (IV. 17.) Korm. rendelet Jogszabályok és jogi tartalmak
A Kormány
az Alaptörvény 53. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, figyelemmel a koronavírus elleni védekezésről szóló 2020. évi XII. törvény rendelkezéseire,
a 10. § tekintetében az Alaptörvény 53. cikk (3) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, a koronavírus elleni védekezésről szóló 2020. évi XII. törvény 3. § (1) bekezdése szerinti országgyűlési felhatalmazás alapján,
az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatköréb...
EU: közösen koordinált digitális eszköztár kialakításával is küzdene a járvány ellen Cikk
Az Európai Bizottság intézkedéseket javasol a mobiltelefon-adatok és alkalmazások közös uniós megközelítésének kidolgozására, mivel a digitális eszközök fontos szerepet játszhatnak a koronavírus-járvány miatt bevezetett korlátozási intézkedések fokozatos lazításában – olvasható a brüsszeli testület szerdai sajtóközleményében.
93/2020. (IV. 6.) Korm. rendelet Jogszabályok és jogi tartalmak
A Kormány
az Alaptörvény 53. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, figyelemmel a koronavírus elleni védekezésről szóló 2020. évi XII. törvény rendelkezéseire,
a 7. § tekintetében az Alaptörvény 53. cikk (3) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, a koronavírus elleni védekezésről szóló 2020. évi XII. törvény 3. § (1) bekezdése szerinti országgyűlési felhatalmazás alapján,
az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörébe...
Távmunka vagy home office: hasonló, mégis sok mindenben eltérő szabályok Cikk
A március 19-étől hatályos rendelkezések szerint az akkor kihirdetett veszélyhelyzet megszűnését követő harminc napig a munkáltató egyoldalúan elrendelheti a munkavállaló számára az otthoni munkavégzést és a távmunkavégzést. A két fogalom egymáshoz közeli, mégis eltérő munkajogi megítélés alá esik. A home office kérdését a legtöbb munkáltató rugalmasan kezeli, ami a hirtelen „átállás” és a kellő gyakorlat hiányában érthető, azonban néhány alapvető szabályt szükséges betartani.
31/2020. (II. 29.) Korm. rendelet Jogszabályok és jogi tartalmak
A Kormány
az 1. alcím tekintetében a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 162. § (1) bekezdés d), q) és r) pontjában kapott felhatalmazás alapján,
a 2. alcím tekintetében a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény 101. § (1) bekezdés h) pontjában kapott felhatalmazás alapján,
a 3. alcím tekintetében a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 162. § (1) bekezdés g) pontjában kapott felha...
A kiberbűnözők is kihasználják a koronavírust Cikk
A koronavírushoz kapcsolódó korlátozó intézkedések nyomán az emberek mindennapjai a digitális térbe költöznek. Mindez rendkívül súlyos adatvédelmi és elektronikus információbiztonsági kockázatokkal jár a vállalatoknak és a magánszemélyeknek is – hívja fel a figyelmet a Hegymegi-Barakonyi és Társa Baker & McKenzie Ügyvédi Iroda. A helyzetet külön nehezíti, hogy a váratlanul, külső tényezők hatására, a résztvevők szándékától függetlenül meginduló változások felkészületlenül érték a vállalatokat.
A koronavírus-járvány adatkezelési szempontból Cikk
Hónapokkal korábban már jelentkezett elsősorban nemzetközi hátterű munkáltatóknál az az igény, hogy a munkavállalókat, látogatókat, beszállítókat, ügyfeleket kérdőívekkel keresték meg, melyben arról érdeklődne az adott vállalkozás, hogy az érintett potenciális veszélyforrásnak tekinthető-e. A kérdések arra irányulnak, hogy az érintett személy járt-e, illetve jár-e fertőzéssel érintett területen, illetve érintkezett-e ilyen személlyel. Tekintettel ennek adatvédelmi szempontjaira, a kérdésben a tagállami adatvédelmi hatóságok és a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) is állást foglaltak.
Repkednek a milliós adatvédelmi bírságok Cikk
Ahogyan távolodunk időben a GDPR alkalmazhatóvá válásától, úgy jelennek meg növekvő számban a tagállami hatóságok bírság szankciót is tartalmazó döntései. Ezeknek a döntéseknek az ismerete nem csupán a bírság mértéke szempontjából fontos iránymutatás, arra is figyelni kell, hogy a hatóságok mely szempontrendszer alapján vizsgálták az adatkezelők nemmegfelelését. Az alábbiakban egy marketingcélú adatkezeléssel összefüggő bírsághatározat kerül bemutatásra, amely az adott vállalkozásnak milliárdjaiba került.
GDPR: mikor kell törölni a reklámcélból kezelt adatokat? Cikk
Gyakran előfordul, hogy e-mailen vagy telefonon terméket vagy szolgáltatást kínálnak számunkra, mely kapcsolatfelvételnek vagy ismételt kapcsolatfelvételnek nem örülünk. Arra is sor kerülhet, hogy a vállalkozásunk meglévő ügyfelei figyelmét szeretné egyéb termékeire, szolgáltatásaira felhívni. Ezzel összefüggésben pedig használná a szerződés teljesítése körében hozzá kerülő személyes adatokat. Nézzük, milyen választ ad ezen kérdésekre a GDPR.