744 találat a(z) önellenőrzés cimkére
Egyenes helyett fordított áfa Kérdés
Tisztelt Szakértő! Abban kérném segítségét, hogy a tévesen egyenes áfával kiállított számla esetén melyik adóbevallási időszakban szükséges a korrekciós bizonylatokat elszámolni? Az eredeti számla júliusi volt (ki is fizették ebben az időszakban). A számlát októberben javítjuk. A számlázó program nem tud helyesbítő számlát kiállítani, így vagy stornózzuk az eredeti bizonylatot és újat állítunk ki fordított áfával az eredeti teljesítési időpontra vagy kiállítunk egy normál számlát az eredeti teljesítési időpontra, amelyen mínusz előjellel szerepel az eredeti áfás összeg, pozitív előjellel a fordított áfás ügylet és a számla végösszege negatív előjellel az áfa összegével fog megegyezni (nem tudom, ez utóbbi megfelelő eljárás-e). Ebben az esetben kibocsátó és befogadó részéről miként szükséges eljárni? Az áfatörvény 153/B paragrafusának megfelelően? Feltételezem a kibocsátónak nem kell önellenőrizni a július hónapot a stornó számla (fiz. áfa csökkenése) miatt, októberben kell figyelembe venni, de ugyanez a helyzet az új, fordított áfás számlával is, aminek a teljesítési időpontja július? Mert ha egy helyesbítő számla lenne, akkor értelemszerűen októberben vennénk figyelembe, és a két számla ugyanezt a joghatást eredményezi. Befogadónál a stornó számla (levonható áfa csökkenés) szintén október, de az új fordított áfás számla önellenőrzést eredményez? Ha csak egy bizonylat van? A fordított áfás ügyletnél kiegyenlítettnek minősül az új számla (áfatörvény 60. §)? Köszönöm
Áfa egészségügyi szolgáltató kft.-nél Kérdés
Egészségügyi szolgáltató kft. árbevételének 90 százaléka az OEP-től származik. A maradék kb 5 százalék például jogosítványhoz kötött vagy egyéb egészségügyi alkalmassági vizsgálatok díja magánszemélyeknek számla ellenében. A társaság az arányosított áfát alkalmazza. Bevallási kötelezettsége negyedéves. Probléma: Az OEP elszámolás 3 havi csúsztatással történik. Például január havi bevétel áprilisban érkezik meg a társaság bankszámlájára az elszámolással együttesen. A folyósítás különböző mutatók alapján történik, ezért jelentős eltérések vannak havonként. Az október, november és decemberi elszámolás miatt a beszámoló készítése is elhúzódik. Problémát fog okozni az áfa elszámolása. Az arányosított áfa tárgyévi elszámolása halmozottan kerül megállapításra, de az éves elszámolásnál 10 százalékos eltérés esetén korrekciót kell alkalmazni a tárgyévre vonatkozó utolsó adó megállapítási időszakról szóló bevallás elkészítésének határidöjében, például 2018. január 2o-áig. Ebben az időszakban a 3 havi elcsuszás miatt még nem fog rendelkezésre állni a bevétel, csak egy megbecsült összeg. Abban az esetben, ha ez rosszul kerül megállapításra a bizonytalansági tényezők miatt, akkor legkorábban április hónapban lehet az előző év érintett bevallási időszakát önellenőrizni és adóhiány esetén még külön terhek is felmerülnek. Az a kérdésem, hogy milyen technikát kövessünk az esetleges adóhiány, önellenőrzési pótlék minimalizálásra? Az OEP pénzforgalmi elszámolás szerint teljesít. Köszönőm Dajkáné Bozsóki Margit
Kiállított számla módosítása Kérdés
Tisztelt Szakértő! Ingatlanbérbeadásról áfásan került kiállításra minden hónapban a számla. A bérbeadó nem választott áfakötelezettséget az ingatlanbérbeadásra. A hiba feltárásra került, a számlakibocsátó szeretné rendbe tenni a tévedést. Mi a legegyszerűbb módja annak, hogy ezt módosítsa? Lehetne valahogy egy számlával, vagy számlát helyettesítő okirattal megoldani, vagy minden számlát külön kell módosítani? A számlabefogadó oldaláról lehet-e a tévesen levont áfákat egyben, a helyesbítés hónapjában módosítani, vagy minden hónapot külön önellenőrizni kell? Válaszukat köszönöm. Némethné T. Krisztina
Kettős adóztatás – Vietnám Kérdés
Tisztelt Szakértő! A következőkben részletezett kérdésben kérem szíves segítségét. Egyik ügyfelünk szakmai betanítási szolgáltatást nyújtott cégcsoportja vietnami tagjának 2014-es teljesítéssel, amiről a kapcsolt partner adóbevallást nyújtott be 2016 novemberében a vietnami adóhatóságnak. Az ottani szabályok szerint minden vietnami adóalanynak FCT-t (Foreign Contractor Tax) kell fizetni minden külföldi illetőségű szervezet számára kifizetett összeg után (függetlenül a tényleges teljesítés helyétől, kivéve termékbevitel esetén), ami 5 százalék áfát és 5 százalék tao-t takar. Ezt az adót a partner megfizette a magyar adózó helyett, amit most át akar rá hárítani. A kérdés az, hogy az ezen a címen külföldön megfizetett adót lehetséges-e beszámítani 2017-es fizetendő tao-ba és ha igen, akkor azt milyen módon teheti meg az adózó, vagy ha önellenőrizni kell, akkor melyik évet. Segítségét előre is köszönöm!
Időszakos elszámololású számla áfa-önellenőrzése Kérdés
Tisztelt Szakértő! 2017.október hónapban egy megállapodás felülvizsgálata során derült ki, hogy az "IDŐSZAKOS ELSZÁMOLÁSÚ" kimenő számláinkon 2017. április hónaptól rossz szorzót alkalmaztunk. Emiatt kénytelenek vagyunk a havi áfabevallásainkat is helyesbíteni. Alapesetben ez nem jelent gondot, hiszen októberben fedeztük fel a hibát, mind a sztornó, mind az új számla az október havi áfabevallásban kell, hogy szerepeljen. Az időszakos elszámolású számlákról – melyek teljesítési határidejére az 58. § vonatkozik – nem találtam semmi külön kitételt. Hibázni viszont nem szeretnénk, mert ha a módosításnál is érvényes a "legkésőbb az elszámolási időszakot követő 60. nap", akkor sajnos júniustól minden egyes hónap áfabevallását helyesbíteni kell. Nagyon szépen kérem szíves segítségét ennek eldöntésében. Tisztelettel: Anderlik István Gyuláné
Béren kívüli juttatás Kérdés
Tisztelt Szakértő! Dolgozónk januárban megkapta az első félévi béren kívüli (pénzbeli és SZÉP-kártya) juttatását. Munkaviszonya májusban közös megegyezéssel megszűnt. A cafetéria keret feletti időarányos részét a szabályzatban foglaltak alapján a munkabéréből levontuk. A januárban befizetett adók (alap 1,18-szorosa után 15 százalék szja, 14 százalék eho) önellenőrzéssel javítható, vagy a május havi kötelezettségből levonható? Válaszát köszönöm.
Heti 36 órát meghaladó munkaviszony melletti társas vállalkozónak mióta nem kell megfizetnie a 1,5 százalék munkaerőpiaci járulékot? Kérdés
Tisztelt dr.Radics Zsuzsanna tb-szakértő asszony! Az "Ennyi a tb,ha dolgozik, tanul vagy nyugdíjas és egyidejűleg vállalkozó is" című cikkben olvastam, hogy heti 36 órát meghaladó munkaviszony mellett a vállalkozónak nem kell megfizetnie a 1,5 százalék munkaerőpiaci járulékot. A kérdésem az lenne, hogy mióta van ez így, és ha valaki mégis vonta és megfizette több évre visszamenőleg önellenőrizhető-e? Válaszát megköszönve: Pócsföldi Zoltánné
Önellenőrzés vagy javítás Kérdés
Az áfabevallás 45. sorában nem tüntettem fel az adott hónapban az előleg címén kapott összeget. Ezt önellenőrzéssel vagy helyesbítéssel kell javítani?
Önellenőrzés, elhatárolt veszteség, mint adóalap-csökkentő tétel Kérdés
A 2015. és 2016. évekre vonatkozó társasági adó önellenőrzése során – mely adófizetési kötelezettséget eredményez – fel lehet-e használni az önellenőrzés időszakában már a vállalkozás rendelkezésére álló elhatárolt veszteség törvényben meghatározott részét (az adóalap 50 százalékáig)?
Katából a számviteli törvény hatálya alá Kérdés
Tisztelt Szakértő! Egy bt.-nek a NAV megszünteti a kataalanyiságát. Kata adózó kilépett júl. 25-én, újat csak aug. 01-től jelentettek. Még nem emelkedett jogerőre (nem fellebbeznek). Nyitó mérleget majd könyvvizsgálóval hitelesíteni kell, de hogyan szerepel a bankban bent maradt 700 ezer forint, kötelezettségként és ezt még mint kataalanyiság alatt szerzett jövedelmet majd ki lehet venni? 24-én még kiállítottak egy átutalásos számlát, elvégzett szolgáltatás ellenértékeként, ennek összege is csak augusztusban érkezik a bankszámlára. Ezt a mérlegben követelésnek mutatom ki? Ez az összeg is még kivehető, mint kata alatt szerzett jövedelem? A bt. áfa szempontjából alanyi mentes, ez ugye egész évre vonatkozik, a 2017. július 26-ától a számviteli tv. alatt is marad alanyi mentes. Ma augusztus 28-a van, de még nem kapott a bt. végzést a "kivágásról", jól gondolom, hogy csak akkor tudom a 08-ast önellenőrizni, ha van végzés? A záró katabevallást is csak akkor tudom küldeni, ha megvan a végzés, de ugye már ma kifutottunk a 30 napos határidőből. Lehet ebből gond?
Lejárati idő nélküli, élethosszig tartó életbiztosítás visszavásárlása esetén bevallandó közterhek Kérdés
Tisztelt Szakértő! Ügyfelem részére a munkáltatója sok évvel ezelőtt olyan életbiztosítást kötött, amelynek volt rendszeres(éves) díja, illetve lehetett rá eseti befizetéseket is teljesíteni. Az életbiztosításnak nem volt lejárati ideje (élethosszig tartó), de a visszavásárlásra lehetőséget adott a szerződés. Induláskor a szerződő a munkáltató volt. Ekkor a munkáltató részére a rendszeres díj adómentes volt, az eseti befizetések után pedig, mint egyes meghatározott juttatás után az adókat a munkáltató megfizette. Aztán pár év múlva szerződésmódosítás történt, ahol már a magánszemély ügyfelem lett a szerződő. Ekkor már befizetés nem történt. 2016-ban a magánszemély megszüntette a biztosítási szerződését, és a biztosító levonta a személyi jövedelemadót a visszavásárlási értékből, és kifizette az szja-val csökkentett összeget a magánszemélynek. A magánszemélynek kiadott igazoláson pedig a biztosító jelezte, hogy a kifizetést még 27 százalék eho terheli., amit a magánszemélynek kell rendezni. Időközben a NAV által elkészített bevallástervezet (mivel a magánszemély nem változtatott rajta) véglegessé vált. Ebben azonban az ehonem lett előírva. Kérdésem: ilyenkor önellenőrzéssel kell-e korrigálni a bevallásomat? A biztosítónak volt-e erről az eho-kötelezettségről adatszolgáltatási kötelezettsége? Ha igen, milyen nyomtatványon kellett (volna) a biztosítónak erről adatot szolgáltatni? Köszönettel: Baáné Balogh Éva
Közösségen belüli termékbeszerzés – késve érkezett számla Kérdés
Tisztelt Adózóna! Ez év június hónapban közösségen belüli termékbeszerzést bonyolított ügyfelünk. A számlát az olasz partner 2017. 06. 30-án állította ki, de csak július 22-én küldte meg e-mailben. A júniusi áfabevallást önellenőrizni kell? Jól gondolom-e? Várom válaszukat.
Osztalék-kifizetés időpontja és bevallási időszaka Kérdés
Tisztelt szakértő! Helyes-e az alábbi eljárás: az osztalék-kifizetés időpontja (banki átutalás dátuma) 08. 06., a járulék bevallásban azonban a 07. hónapról szóló bevallásban kerül bevallásra? Ugyanígy a 12. hónapban számfejtett és bevallott osztalék, január 6-án kerül kifizetésre. Szükséges-e a járulékbevallásokat önellenőrizni, vagy nem? Tehát a 08. havi, illetve a 01. havi járulékbevallásra kell-e "rátenni" az osztalék-kifizetést, önellenőrzéssel? Van-e valamilyen kifizetési szabály? Köszönöm szépen a választ!
Elévült szja többlet Kérdés
Egy kft. magánszemélytől bérelte irodáját 2008-2009-ben. A havi adó- és járulékbevallásába a magánszemély bérleti díját és a kapcsolódó adókat beállította a magánszemély számlája alapján, annak ellenére, hogy a számlázott bérleti díjat a mai napig nem fizette ki. A bevallás önellenőrzésére nem került sor. A kft. könyveiben a kifizetetlen bérleti díjat kötelezettségként mutatja ki. Kérdésem az, hogy kifizethető-e ez a bérleti díj 2017-ben adómentesen?
NAV-határozat módosítása Kérdés
Tisztelt Szakértő! A kovetkező üggyel kapcsolatban szeretnék kérdezni. Előzmények: volt munkáltatómnak 2011-ben adóellenőrzése volt, melynek során a munkavállalóknak fizetett gépkocsi-térítéseket bérré minősítették. Emiatt a munkáltató 2012. és 2013. évekre önellenőrzést végzett a költségtérítésekkel kapcsolatban és a bér utáni közterheket (járulékok, szja) áthárította a munkavállalókra. A gépkocsi-költségtérítéseket bruttó bérként vette figyelembe. A NAV ez alapján meghozta a határozatokat. A volt munkavállalók egy része teljesítette a befizetéseket (a jelenlegi munkavállalók is), de náluk még levonással is rendezte a tartozás egy részét, törvény szerint. A volt munkavállalók egy része fellebbezett a határozat ellen. A NAV felülvizsgálta a határozatukat, és a bizonyítékok, beadványok alapján a NAV a kifizetett gépkocsi-költségtérítéseket nettó bérré nyilvánította, ami alapján a magánszemélynek fizetési kötelezettsége nincs, a munkáltatót pedig kötelezte a korábbi önellenőrzés AJK önellenőrzésére, valamint új M30-as igazolás kiállítására. Így az adót a munkáltatónak kell rendezni a bruttó és nettó összeg különbözetével. A kérdésem az, hogy mi lesz a többi munkavállalóval, volt munkavállalókkal, akik a határozatban lévő összeget már megfizették, és nem fellebbeztek? Ugyanis, ha 50 embernek hibás a cég által készített önellenőrzése (erről szólnak a határozatok), akkor a másik 100 embernek is az. A másik 100 ember mit csináljon most? Válaszukat előre is köszönöm szépen!