adozona.hu
Megszűnhet a közlekedési költségtérítés
//test-adozona.hu/archive/20101021_kozlekedesi_koltsegterites_beren_kivuli_j
Megszűnhet a közlekedési költségtérítés
A szombaton benyújtott adócsomag-tervezet jelentős mértékben megváltoztathatja a kkv-k által alkalmazott béren kívüli juttatások körét. Bár a melegétkezési utalványok, a nyugdíj-előtakarékosság és az üdülési csekk továbbra is a támogatott kategóriába tartozik majd, a kkv-k által második leggyakrabban juttatott ilyen jellegű támogatás, a közlekedési költség hozzájárulás a tervezet szerint nem lesz támogatott. Ez pedig azt jelenti, hogy gyakorlatilag ugyanolyan adó- és járulékvonzata lesz, mint a bérköltségnek.
A kkv vezetők megkérdezésével negyedévente végzett felmérésünk eredményei alapján a kis- és középvállalkozások (kkv-k) által nyújtott béren kívüli juttatások között a közlekedési költségtérítés hosszú évek óta a második legnépszerűbb juttatás: legutóbb a megkérdezett vállalkozások 29 százaléka jelezte, hogy a következő egy évben igénybe veszi. Amennyiben azonban személyi jövedelemadót, illetve járulékot kell fizetni utána, a munkáltatók nagy valószínűséggel nem fogják tovább nyújtani a dolgozók részére – mondta el Németh László, a K&H kkv marketing főosztály vezetője. A cafeteria-rendszer tavalyi nagy módosítása akkor legsúlyosabban az étkezési hozzájárulást érintette: a hidegétel-utalvány 95,5%-os megadóztatását követően ez a juttatási forma gyakorlatilag kikerült a használatból, ennek hatására durván felére csökkent azoknak a kkv-knak az aránya, akik étkezési hozzájárulást adnak. Félő, hogy most a közlekedési költségtámogatás is erre a sorsra jut, ami pedig leginkább a munkavállalási szempontból amúgy is nehezebb helyzetben lévő vidéki lakosokat érintené rosszul” – tette hozzá a szakember.
RÉGIÓ |
A következő egy évben közlekedési költségtérítést nyújtó kkv-k (%) |
Budapest |
33 |
Pest-megye |
24 |
Nyugat-Dunántúl |
24 |
Dél-Dunántúl |
35 |
Észak-Magyarország |
21 |
Alföld |
28 |
Szeptemberben a béren kívüli juttatásokat használni tervező vállalkozások aránya gyakorlatilag stagnált, jelenleg 59 százalék, miközben a cégvezetők 41 százaléka gondolta, hogy a következő egy évben semmilyen béren kívüli juttatást nem ad alkalmazottainak. Továbbra is őrzi népszerűségét az étkezési hozzájárulás, melyet a kkv-k 36 százaléka tervez nyújtani (ez 3 százalékpontos csökkenés a 2. negyedévhez képest), ezt követi a közlekedési hozzájárulás (29%), a nyugdíjpénztári befizetés (19%) és az üdülési csekk (19%). „Ezek a cafeteria-eszközök – a már korábban említett közlekedési hozzájárulás kivételével – továbbra is támogatást élveznek, ami azt jelenti, hogy egységesen a jövőre életbe lépő 16 százalékos jövedelemadó hatálya alá tartoznak majd (a jelenlegi 25 százalék helyett). A magánnyugdíj-pénztári befizetések körül kialakult helyzet az önkéntes nyugdíjpénztári megtakarításokra is hatással lehet, ugyanakkor az ma meg kiszámíthatatlan, hogy az öngondoskodásban hívők növelni fogják-e befizetéseiket, vagy a bizonytalanságok ezt az ágazatot is visszavetik” – mondta el a szakember.