adozona.hu
Hol jó lenni vállalkozónak: Szlovénia, Románia, Magyarország
//test-adozona.hu/archive/20080722_ado_vallakozo_szlovenia_romania
Hol jó lenni vállalkozónak: Szlovénia, Románia, Magyarország
A különböző országok vállalkozókat érintő adónemeit hasonlítjuk össze: Szlovénia, Románia és Magyarország adókulcsainak megismerése mellett azonban egyéb szempontokat is figyelembe kell venni.
Szlovénia
Szlovénia a társasági adókulcsok megosztásával próbálja fellendíteni a gazdaságát. Általános esetben a társasági adó 22 százalék 2008-ban. Azonban ha egy társaság kiemelt gazdasági zónában tevékenykedik az ország területén belül, akkor akár 10 százalékra is csökkenhet a társasági nyereségadó, de létezik 0 százalék is bizonyos tevékenységi körökben.
További kedvezményeket kaphat a társaság, ha tárgyi eszköz beruházásokat hajt végre, de ez a lehetőség kis- és középvállalatok számára nem elérhető. Fontos megemlíteni, hogy humanitárius, tudományos, oktatási, sport, kulturális, természetvédelmi vagy vallási célra adott támogatások is módot adhatnak a társasági adóalap csökkentésére.
Románia
Romániában szintén egykulcsos adórendszer működik, melynek kulcsa 16 százalék. Ez egy kedvező adókulcs az európai országokat figyelembe véve, de a mikrovállalkozásokat ennél kedvezőbb adózási rendszerrel segítik. Ha a társaság megfelel a követelményeknek (100 000 EUR éves forgalom, 1-9 alkalmazott és a társaság bevételeinek fele olyan tevékenységből származik, ami nem tanácsadás és management szolgáltatás), akkor 2,5 százalék a mikrovállalati jövedelemadója egy évre, melynek az alapja az éves teljes árbevétel. 2009-ben a mérték 3 százalék lesz, majd 2010-ben ez az adózási forma teljesen megszűnik, tehát célszerű még most kihasználni.
Romániában szigorú alultőkésítési szabályok vannak. Hasonlóan hazánkhoz a kölcsöntőke/saját tőke arány nem lehet az elfogadott 3:1 arány felett. Kamatláb tekintetében nem haladhatja meg a jegybanki alapkamatot a kölcsön kamata (lejben adott kölcsön esetében), mely jelenleg 8,5 százalék, illetve devizás kölcsönök esetében a 7 százalékot. Bizonyítottan és ténylegesen a cég tevékenységét kell, hogy szolgálja a kölcsön.
Transzferárazási szabályai is elég szigorúak, mert komoly dokumentációs kötelezettség van, komoly mulasztási bírsággal is kell számolni a dokumentáció vagy a bemutatásának hiánya esetén (3.333-3.889 EUR szerződésenként és ellenőrzésenként). Elkerülhető azonban minden szankció, ha az adózó alkalmazza az előzetes ármegállapítás (APA) módszerét, melyben az adóhatóság előzetesen jóváhagyja az adózó által alkalmazni kívánt árakat. Ennek díja nagy adófizetők esetében 20.000, a többi adózó esetében 10.000 EUR összeg.
Magyarország
Magyarországon a társasági adó általános esetben 16 százalék. Azonban a gazdasági társaságok tényleges adóterhe ettől lényegesen eltérhet.
1. Lehetőség van kedvezményes, 10 százalékos társasági adó fizetésére az adóalap 50 millió forintjáig, ha bizonyos feltételeket teljesít a társaság (átlagos állományi létszám legalább 1 fő, nem vesz igénybe adókedvezményt, minden alkalmazott után legalább a minimálbér kétszerese után fizeti a járulékokat). A kedvezményes kulcs alá eső adóalap 6 százalékát azonban lekötött tartalékként kell kimutatni, és a lekötés adóévét követő négy adóévben beruházásra, munkanélküli felvételére vagy pénzügyi intézmény felé fennálló hitel törlesztésére kell fordítani.
2. A kisvállalkozások részére választási lehetőségként ott az eva, mely szintén 10 százalék adóterhet jelent a nettó jövedelem után, illetve megfizetésre kerül benne a teljes bevétel 20 százalékos áfatartalma. Ebből a szempontból a romániai mikrovállalati jövedelemadó lényegesen kedvezőbb még a magyar eva-nál is. Ugyanakkor az is igaz, hogy Romániában ezt nem alkalmazhatják a tanácsadó cégek, viszont nálunk ez a tevékenység képezi az eva-alanyok jelentős részét.
3. Magyarországon is nagyon szigorúak a transzferárazási szabályok mind a dokumentációs kötelezettség, mind pedig a mulasztási bírság tekintetében. Az adózó a nyilvántartási kötelezettség, illetve az ezzel összefüggő iratmegőrzési kötelezettség megsértése esetén nyilvántartásonként 2 millió forintig terjedő mulasztási bírsággal sújtható.
4. A szokásos piaci ár előzetes megállapítása irányuló kérelem nálunk is elég drága, hiszen egyoldalú eljárás esetén minimum 5 – maximum 12 millió forint, kétoldalú eljárás esetén 10-17 millió között, többoldalú eljárás esetén pedig 15-20 millió forint közötti díjat kell érte fizetni.