hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Cigi, dohány, szivar: a jövedéki adót emelnék

  • adozona.hu

Az Európai Bizottság jelentést terjesztett elő és javaslatot tett egy irányelv elfogadására, aminek a célja a dohánytermékek jövedéki adójára vonatkozó közösségi jogszabályok módosítása. Az irányelv-tervezet a cigarettára és a finomra vágott dohányra vonatkozó minimum adószint fokozatos emelését irányozza elő az EU-ban 2014-ig.

A különböző fajtájú dohánytermékek fogalmi meghatározását is megújítják annak érdekében, hogy megszűnjenek azon kiskapuk, amelyek eddig lehetővé tették, hogy bizonyos cigaretták vagy finomra vágott dohányfajták alacsonyabb adómértékkel adózzanak azáltal, hogy szivarként, szivarkaként vagy pipadohányként kerülnek besorolásra.

A mai javaslat csökkenteni fogja a dohánytermékekre kivetett tagállami adók szintje közötti különbségeket, ezáltal elősegítve az EU-n belüli dohánycsempészés elleni küzdelmet. Egyúttal átláthatóbbá válnak az adózási szabályok, ezáltal egyenlő feltételeket teremtve a gyártók számára, továbbá a tagállamoknak nagyobb rugalmasságot biztosít a javaslat a minimum jövedéki adók kivetésére. Ugyanakkor - a bizottság szándékai szerint - a javaslat hozzá kíván járulni annak a célnak az eléréséhez, hogy 10 százalékkal csökkenjen a dohánytermékek fogyasztása az elkövetkezendő 5 évben.

Kovács László, az Európai Unió adó- és vámügyi biztosa elmondta: "A mai javaslat hozzájárul az EU azon céljához, hogy csökkenjen a dohánytermékek fogyasztása, és kisebb legyen az eltérés a dohánytermékek EU-n belüli árszintjei között. A javaslat segíteni fogja a dohánytermékek tiltott kereskedelmének visszaszorítását és a más EU tagállamokban történő vásárlás csökkentését, ezáltal hozzájárulva azon tagállamok költségvetési bevételi és egészségügyi célkitűzéseinek eléréséhez, amelyek a dohányzás csökkentése érdekében magasabb adókat vetnek ki. A javaslat egyben nagyobb rugalmasságot biztosít a tagállamok számára a jövedéki adók kivetésére és modernizálja a jelenlegi szabályokat annak érdekében, hogy egyenlő feltételeket biztosítson a gyártók és kereskedők számára."

Az jövedéki adóztatás annak az átfogó stratégiának a része, amelynek célja a dohánytermékek fogyasztásának megelőzése és az arról való leszokás. Ennek a stratégiának egyben más fontos, nem az árral összefüggő elemei is vannak mint például védelem biztosítása azoknak , akik dohányfüstnek vannak kitéve; a dohánytermékek összetételére vonatkozó szabályozás, a hirdetésekkel kapcsolatos korlátozások stb. Ugyanakkor a Világbank véleménye szerint a dohánytermékek árának emelése a dohányzás csökkentése szempontjából a leghatékonyabb egyedi intézkedésnek számít.

Jelenleg jelentős adószintbeli különbségek vannak a legmagasabb és a legalacsonyabb szinten adóztató tagállamok között. A cigaretták tekintetében az euróban kifejezett jövedéki terhek között akár 600 százalékos eltérés is előfordulhat. Az adószintek közötti ilyen mértékű unión belüli eltérés azzal a következménnyel jár, hogy a nem belföldön adózott dohánytermékek fogyasztása a becslések szerint 2004-ben a teljes dohánypiac 13 százalékát érte el a 25 tagú EU-ban. Egyes tagállamok esetében ez a mutató akár a 20 százaékot is meghaladja.

Cigaretták: a legkeresettebbek
Jelenleg a cigarettára alkalmazott jövedéki adónak a kiskereskedelmi eladási ár legalább 57 százalékával egyenlő adótehernek kell lennie, összege pedig az adott tagállamban a "legkeresettebb árkategóriába tartozó cigaretták" esetében nem lehet kevesebb, mint 64 euró/1000 db cigaretta.

A "legkeresettebb árkategóriába tartozó cigaretták" koncepcióját több mint harminc évvel ezelőtt alakították ki, amikor a nemzeti piacokat egy márka uralta és az egyértelműen a "legkeresettebbnek" minősült. Napjainkban a piacok sokkal dinamikusabbak a számos népszerű márkának és rendszeres árváltozásoknak köszönhetően. A nagyobb átláthatóság és az egyenlő versenyfeltételek biztosítása érdekében a Bizottság azt javasolja, hogy az adóalap megállapítása szempontjából a legkeresettebb árkategóriát váltsa fel az összes cigarettára vetített súlyozott átlagár. Az egészségügyi célkitűzések hangsúlyozása érdekében a javaslat kiegészül egy minden cigaretta esetében alkalmazandó tételes minimumadóval.

Az új javaslat szerint az 57 százalékos jelenlegi mérték a súlyozott átlagár 63 százalékra fog emelkedni, a 64 euró összeg pedig 90 euróra változik minden cigaretta esetében 2014-ig. A becslések szerint ennek hatására a legtöbb tagállamban 10 százalékkal fog csökkeni a dohányfogyasztás a következő 5 évben.

A Bizottság azt is javasolja, hogy a tagállamok kapjanak nagyobb a dohánytermékek adóztatása tekintetében. Ezt azon jelenleg érvényes szabály eltörlése biztosítaná, amely értelmében a tagállamok nem alkalmazhatnak olyan minimum jövedéki adót, amelynek szintje a legkeresettebb árkategóriára alkalmazott jövedéki adó teljes összegének a 100%-át meghaladja. Ezen túlmenően a Bizottság azt is javasolja, hogy a jövedéki adó tételes összetevőjének sávja kerüljön kiszélesítésre a jelenlegi 5 -55 százalékról 10-75 százalékra.

Egyéb dohánytermékek: termékhelyettesítés
Annak ellenére, hogy a cigaretta és a finomra vágott dohány más tulajdonságokkal rendelkeznek, azok mégis egymással versenyben álló termékek, és egyaránt károsak az egészségre. A cigarettára és a finomra vágott dohányra alkalmazott adóztatás szintje közötti eltérés (egyes esetekben a kézzel sodort cigarettákra 30 százalékkal alacsonyabb adó alkalmazandó, mint a hagyományos cigarettára) termékhelyettesítéshez vezet. 2002 és 2006 között a cigaretta-fogyasztás több mint 10 százalékkal csökkent, de ezzel párhuzamosan a finomra vágott dohány fogyasztása nagyjából 10 százalékkal nőtt a 25 tagú EU-ban. A probléma kezelése érdekében a Bizottság a finomra vágott dohányra és a cigarettára alkalmazott minimális adómérték részleges közelítését javasolja.

A szivarok és a szivarkák tekintetében a mai javaslat termékek meghatározásának változtatását tartalmazza annak érdekében, hogy az alacsonyabb minimális adómértéket valóban csak a "hagyományos szivarokra és szivarkákra" lehessen alkalmazni. Erre a módosítás azért van szükség, mert néhány új dohánygyártmányt szivarként illetve szivarkaként forgalmaznak annak érdekében, hogy azokra az alacsonyabb adómértéket lehessen alkalmazni, noha funkciójuk, ízük, a filter vagy a megjelenésük szempontjából cigarettára hasonlítanak. Elfogadásra kerül a pipadohány fogalma is annak érdekében, hogy jobban meg lehessen különböztetni a pipadohányt a finomra vágott dohánytól, ugyanis számos tagállam jelezte, hogy sok esetben pipadohányként adnak el olyan dohányterméket is, amelyet elsődlegesen kézzel sodort vagy tömött cigarettákba szánnak.
Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Külföldi részvényjuttatás kezelése a társasági adóban

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Elengedett pótbefizetés adókötelezettsége?

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Támogatás nyújtása/nem közcélú adomány

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 November
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink