hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Csapdahelyzet: politizáló adóhivatal?

  • dr. Vámosi-Nagy Szabolcs

A politikai elit egyes ellenzéki tagjai személyi jövedelemadó ellenőrzésükről kaptak értesítést az adóhivataltól. A verdikt kész: állításuk szerint az adóhivatalt politikai eszközként használják, hiszen a pénzügyminisztert ért bírálatok retorziójának tekintik a vezetők vagyonosodási vizsgálatát. A kormány és az adóhivatal tagad. A szóvivő szerint - kérésére - már átesett ilyen vizsgálaton a kormány minden tagja, a főpolgármester, sőt, éppen most a kormánypárti frakciók egyes képviselői is hasonló „invitálásban” részesültek.


Mi lehet az igazság? Ezt valószínűleg sose tudjuk meg, mivel az adóhatóságot az adózással kapcsolatos adattal, ténnyel, körülménnyel összefüggésben adótitok, pontosabban titoktartási kötelezettség terheli. Mondhatjuk, így van ez rendjén. Hogyan várható el akár a magánszemélytől, akár a vállalkozásoktól, hogy bevallásaikban a valóságos adatokat írják be, ha fennáll a veszélye annak, hogy azt másnap valamelyik bulvárlap közzéteszi? Ha valami személyes adat, akkor a polgár jövedelme és adója biztosan az. Bizonyos esetekben, törvényben jól körülhatárolt módon egyes szervezetek (nyomozóhatóság, bíróság, ÁSZ, stb.) hozzáférhetnek az adatokhoz, de ezek a kivételek tényleg csak erősítik az általános szabályt. Ebből következően az adóhatóság ilyen ügyekben nem teheti közzé a tényleges adatokat, vagyis nem tud védekezni. Létezik ugyan a törvényben egy speciális felhatalmazás, de ennek fennállását bizonyítani kell. Eszerint ha az adózó adózásával összefüggésben valótlan tényt, adatot vagy valós tényt, adatot megtévesztő módon tett közzé, se ez alkalmas arra, hogy az államigazgatás munkájába vetett bizalmat megingassa, az adóhatóság – a pénzügyminiszter engedélyével – jogosult ennek nyilvánosság előtt történő cáfolatára. A döntés előtt az érintettet tájékoztatni kell.

Magam csak egy ilyen esetre emlékszem, többre nem. A tényleges háttéresemények és tények ismeretében dönthető csak el, hogy a tényállás most megvalósul-e vagy sem.

Az ügy kapcsán az is felmerült, hogy a vizsgálatok kezdeményezésében kormányzati indíttatás sem zárható ki. A törvény alapján az adóhatóság köteles az ellenőrzést lefolytatni, ha azt a pénzügyminiszter rendeli el. E szakasz alapján került sor az EU csatlakozás évében a nagy összegű áfa-visszaigénylések tömeges ellenőrzésére, amelynek megvolt a tényleges adójogi oka (megszűntek a vámkezelések), de a költségvetés éppen kritikus helyzetén is segített a visszatérítések egy részének elhalasztása. Ki-ki meggyőződése, beállítódása szerint ítélte meg annak idején ezt az eseményt… Amúgy a mindenkori pénzügyminiszterek nem éltek ezzel az 1991 óta létező törvényi felhatalmazással, miért is tették volna.

Az ellenőrzési kiválasztás – szakmai kérdés. Ha az adózatlan gazdaság nagyságát is figyelembe vesszük aligha kétséges, hogy az akkor jó, ha minél több eltitkolt adót derít fel. A társadalom azért tart el egy komoly apparátust, hogy az adókat hatékonyan szedje be. A jog a kiválasztást – bizonyos keretek között – az adóhatóságra bízza. Az APEH elnökének nyilvános ellenőrzési irányelvei alapján az első fokú adóhatóságok állítják össze az ellenőrzési terveket, kellő mozgástereket biztosítva az esetleges külső megkereséseknek (rendőrségi javaslat, közérdekű bejelentés stb.).

Ezen belül vagyonosodási vizsgálatokat akkor érdemes indítani, ha a rendelkezésre álló adatok jelentősen nagyobb összeg elköltéséről szólnak, mint a bevallott jövedelmek. Itt értelmetlen az véletlenszerű kiválasztás, amely egyébként az ellenőrzési irányelvben nem szereplők nyugalmát kívánja megzavarni, már amennyiben van titkolnivalójuk. Értelmetlen a „vagyonosodási vizsgálatot kérek magam ellen” effektus is, hiszen ha nagy összegű pénzköltésről nincs adata az adóhivatalnak, akkor a bevallott jövedelmet sem tudja mihez viszonyítani.

Az alapkérdéshez visszatérve az adóhivatal „a politika eszköze”- váddal szemben aligha tudja magát megvédeni. A politika-mentességre akkor következtethetne a pártatlan közvélemény, ha megpróbálnák azok a kormánypárti politikusok, akik ellen indított már ilyen eljárást az adóhatóság (vállalva persze a következő kérdésre is a választ; milyen eredménnyel?) ezt a körülményt nyilvánosságra hozni. Őket ugyanis nem nevezték meg, míg az ellenzékiek jelezték, névre szólóan a vizsgálatokat. Az adóhatóság az adótitok miatt egyik ügyben nem nyilatkozhat. Azt pedig senki nem vonta kétségbe, hogy nemcsak az egyes vállalkozók, szabadfoglalkozásúak eshetnek ilyen vizsgálat alá, hanem a politikusi réteg is. Itt különösen fontos a „tisztának lenni, tisztának látszani” elv teljesülése.

Az ügy tanulságos. El kellene gondolkodni azon, hogy a jövőben az ilyen csapdák hogyan kerülhetők el.

A politika-mentesség biztosítékaként sokan felvetik, hogy az adóhatóságot ki kellene venni a kormány felügyelete alól, az Állami Számvevőszék mintájára az Országgyűlés alá helyezni. A Számvevőszék politikai mentességét eddig nem vonták kétségbe, hátha ez lenne az adóapparátus esetében is. Ez az intézményi váltás valóban sok kérdést megoldana, ráadásul egy-két külföldi példával is megtámogatható (pl. Svédország). Azt hiszem, mégsem valósítható meg. Egy ilyen rendszerben ugyanis abba a közjogi akadályba ütköznénk, hogy a költségvetés végrehajtásáért felelős mindenkori kormány kerülne lehetetlen helyzetbe. A költségvetés bevételi oldalának túlnyomó részét biztosító szervezet felügyeletének elvonása ezt a kormányzati kompetenciát döntené meg.

A másik lehetőség már kivitelezhetőbbnek tűnik. Ma a képviselőknek, a minisztereknek és az államtitkároknak vagyonnyiltakozatot kell benyújtaniuk, amelyek nyilvánosak (sokaknak derültséget is okoznak egyes vagyonnyilatkozatok). Ha ezt a nyilvánosságot kiterjesztenék az érintettek adóbevallására és adóellenőrzésére is, bizonyára elkerülhetők lennének a különböző vádaskodások. Az intézkedés javítaná a sokat áhított átláthatóságot is. Amikor az Amerikai Egyesült Államok elnökének jövedelméről, adóvizsgálatáról olvasunk, azt azért tehetjük, mert ott ez a szabály. Sőt, az Inland Revenue Service (az amerikai APEH) az elnököt kétévente köteles megvizsgálni, s az eredményt közzétenni. A változás 2/3-os törvényt igényel, így a mai „politikai kultúrában” minimális esélye lehet egy ilyen javaslatnak.



Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Válassza az Ön számára legkedvezőbb előfizetési csomagajánlatunkat!

start
max
prémium kredit
Adózóna
365 napos előfizetés
Különszámok A különszámok
digitálisan is elérhetők!
A különszámok
digitálisan is elérhetők!
HVG Adó 2025
HVG TB 2025
HVG Munkajog 2024
Éves garantált kreditpontok
(minimum 16+16+2)

Éves garantált kreditpontok (minimum 16+16+2)

    Az Adózóna Prémium Kredit vagy Extra csomagok megrendelésével egy tetszőleges személy garantált minimum 16+16+2 kreditpont megszerzésére jogosult a System Media Kft-nél.

X
Az előfizetési időszakban megrendezett Adózóna webináriumok

Az előfizetési időszakban megrendezett Adózóna webináriumok

    Az Adózóna Extra csomag tartalmazza az Adózóna által szervezett valamennyi webináriumot, amely az előfizetés időszakában kerül meghirdetésre.

    Példaként 2023 rendezvényei:

    • Nemzetközi adózás és munkajog – fókuszban a külföldi kiküldetések
    • EPR-kötelezettség: új előírások gyártókra, forgalmazókra és logisztikai szolgáltatókra
    • Visszaélés-bejelentési szabályok és gyakorlati teendők
    • EPR-kötelezettség: közeledik az első bevallás
    • Visszaélés-bejelentési szabályok, teendők
X
Ár (nettó + 27% Áfa)
* Az előfizetés éves díja egyösszegben fizetendő!
3 500 Ft + áfa / hó*
éves díj 41 990 Ft + áfa* (bruttó: 53 327 Ft)
4 333 Ft + áfa / hó*
éves díj 51 990 Ft + áfa* (bruttó: 66 027 Ft)
5 583 Ft + áfa / hó*
éves díj 66 990 Ft + áfa* (bruttó: 85 077 Ft)
Megrendelem Részletek

A START előfizetéshez az alábbi szolgáltatásokat biztosítjuk

  • » 365 napos adozona.hu hozzáférés:
  • » Hasznos, gyakorlatias cikkek adózási és azzal összefüggő területekről
  • » Kérdés-Válasz szolgáltatás és az archívum használata
  • » Napi és heti hírlevelek valamint VálaszAdó havi adózási magazin a legizgalmasabb szakmai hírekről, törvényváltozásokról
  • » Jogszabályok szakértői kommentárjai
  • » Törvényjavaslatok és azok indokolása
  • » Praktikus kalkulátorok az adózás, számvitel és TB területeiről
  • » Eseménynaptár
  • » Időgép funkcióval ellátott online jogtár (adózás, számvitel, társadalombiztosítás, társasági jog, munkajog, vámjog és devizajog területeken)
  • » Jogesetek, bírósági határozatok
X
Megrendelem Részletek

A MAX előfizetéshez az alábbi szolgáltatásokat biztosítjuk

  • » 2025-ös HVG Adó-különszám
  • » 2025-ös HVG Tb-különszám
  • » 365 napos adozona.hu hozzáférés:
  • » Napi és heti hírlevelek valamint VálaszAdó havi adózási magazin a legizgalmasabb szakmai hírekről, törvényváltozásokról
  • » Hasznos, gyakorlatias cikkek adózási és azzal összefüggő területekről
  • » Kérdés-Válasz szolgáltatás és az archívum használata
  • » Jogszabályok szakértői kommentárjai
  • » Törvényjavaslatok és azok indokolása
  • » Praktikus kalkulátorok az adózás, számvitel és TB területeiről
  • » Eseménynaptár
  • » Időgép funkcióval ellátott online jogtár (adózás, számvitel, társadalombiztosítás, társasági jog, munkajog, vámjog és devizajog területeken)
  • » Jogesetek, bírósági határozatok
X
Megrendelem Részletek

A PRÉMIUM KREDIT előfizetéshez az alábbi szolgáltatásokat biztosítjuk

  • » 2025-ös HVG Adó-különszám
  • » 2025-ös HVG Tb-különszám
  • » 2024-es HVG Munkajog-különszám
  • » Garantált 16+16+2 kreditpont a 2024-es kreditpontszerzési évre
  • » 365 napos adozona.hu hozzáférés:
  • » Napi és heti hírlevelek valamint VálaszAdó havi adózási magazin a legizgalmasabb szakmai hírekről, törvényváltozásokról
  • » Hasznos, gyakorlatias cikkek adózási és azzal összefüggő területekről
  • » Kérdés-Válasz szolgáltatás és az archívum használata
  • » Jogszabályok szakértői kommentárjai
  • » Törvényjavaslatok és azok indokolása
  • » Praktikus kalkulátorok az adózás, számvitel és TB területeiről
  • » Eseménynaptár
  • » Időgép funkcióval ellátott online jogtár (adózás, számvitel, társadalombiztosítás, társasági jog, munkajog, vámjog és devizajog területeken)
  • » Jogesetek, bírósági határozatok
X
14 napig ingyen Kipróbálom Kipróbálom
Kipróbálom
Ha most rendeli meg és fizeti be Adózóna megrendelése díját, öné lehet a Tippek könyvviteli zárlathoz című kiadványunk egyike!
Az ajánlat a 2024. szeptember 3-ától 30-áig megrendelt és október 7-éig befizetett előfizetésekre vonatkozik.Részletek »

Kreditpont: Ha ön az Adózóna Prémium Kredit vagy Adózóna Extra csomagok valamelyikére fizet elő, akkor egy tetszőleges személy 16+16+2 kreditpont megszerzésére jogosult. Részletek »

További hasznos adózási információk

TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Külföldi részvényjuttatás kezelése a társasági adóban

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Elengedett pótbefizetés adókötelezettsége?

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Támogatás nyújtása/nem közcélú adomány

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2025 April
H K Sze Cs P Sz V
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4

Együttműködő partnereink

Körbevezetjük a megújult Adózónán!

Kattintson a gombra, és megmutatjuk, hol találja az oldal főbb funkcióit.

MégseTovább
Jogszabályok és jogi segédletek

Ide kattintva könnyedén kereshet a közteherviseléssel kapcsolatos jogszabályok, NAV-, illetve APEH-tájékoztatók, egyéb hivatalos szabályozási dokumentumok között! Könnyen elérheti innen a legfontosabb jogszabályokat is.

MégseTovább
Kalkulátorok A-tól Z-ig

Kalkulátorainkat megújítottuk, de a számítások továbbra is megbízhatóak, szakértőink ellenőrizték. Előfizetőink saját eredményeiket elmenthetik, könnyedén kinyomtathatják.

MégseTovább
Segítség a gyakorlatban!

Tekintse át, mások milyen kérdésekre keresik a választ, és mit tanácsoltak szakértőink. Előfizetőként Ön is kérdéseket tehet fel, amelyre rövid időn belül személyre szabott válasz születik.

MégseTovább
Határidők és szakmai események tára

Folyamatosan frissülő naptár szolgáltatásunk segít utánanézni a befizetési, bevallási, adatszolgáltatási határidőknek, megtalálja a részleteket, tájékoztatást kap konferenciákról, oktatásokról. Előfizetőink e-mailben is kérhetnek emlékeztetőt.

MégseTovább
Aktuálisabb témáink

Kategóriáink mintegy rovatként gyűjtik magukba szakmai cikkeinket, egyéb tartalmainkat. A jobb szélső linkre kattintva megtalálja további kategóriáink listáját is.

MégseTovább
Mi történt, amióta legutóbb nálunk járt...

Rendszeres látogatóként ezekre az ikonokra kattintva megtalálja a legutóbbi itt járta óta keletkezett cikkeinket, a közelgő eseményeket, vagy előfizetőnkként az Önnek szóló személyes üzenetek listáját.

MégseTovább
Legyen partnerünk!

Ha regisztrál nálunk és igénybe veszi előfizetőknek biztosított szolgáltatásainkat, számos hasznos funkcióval segítjük szakmai munkáját a mindennapokban. Ide kattintva tájékozódhat, miért érdemes előfizetővé válni!

Tovább