hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Szigorodnak a nehézgépjárművekre vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási előírások

  • adozona.hu

Az EU Tanács a mai napon hivatalosan elfogadta a nehézgépjárművekre vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási előírásokról, valamint a hatályos uniós szabályok módosításáról és szigorításáról szóló rendeletet. A naprakésszé tett szabályok révén tovább csökken majd a közúti közlekedési ágazat szén-dioxid-kibocsátása, valamint 2030-ra, 2035-re és 2040-re vonatkozóan új célértékek kerülnek megállapításra, olvasható a Tanács hivatalos honlapján.

A szigorúbb szén-dioxid-kibocsátási előírások hozzá fognak járulni ahhoz, hogy uniószerte növekedjen a kibocsátásmentes járművek részaránya a nehézgépjármű-állományon belül, miközben biztosítják az ágazaton belüli innovációnak és az ágazat versenyképességének a megőrzését és fokozását.

Kibővített hatály

A naprakésszé tett szabályok kiterjesztik majd a meglévő rendelet hatályát annak érdekében, hogy szinte minden, tanúsított szén-dioxid-kibocsátással rendelkező új nehézgépjárműre – így többek között a kisebb tehergépkocsikra, a városi és a távolsági autóbuszokra, valamint a pótkocsikra is – kibocsátáscsökkentési célértékek vonatkozzanak.

Új kibocsátáscsökkentési célértékek

Az új szabályokkal fennmarad a jelenlegi, 2025-re vonatkozó célérték, amely a 16 tonnát meghaladó tömegű nehéz tehergépkocsik esetében 15 százalékos kibocsátáscsökkentést irányoz elő. A 2030-ra és az azt követő időszakra vonatkozó uniós éghajlat-politikai célkitűzésekkel összhangban a rendelet további új célértékeket határoz meg:

  • 45 százalékos kibocsátáscsökkentés 2030-tól (az eredeti 30 százalék helyett),
  • 65 százalékos kibocsátáscsökkentés 2035-től,
  • 90 százalékos kibocsátáscsökkentés 2040-től.

Ezek a célértékek 2035-től a közepes méretű tehergépkocsikra, a 7,5 tonnát meghaladó tömegű nehéz tehergépjárművekre és a távolsági autóbuszokra, valamint az ezeknek megfelelő, különleges felépítményű gépjárművekre vonatkoznak.

Kibocsátásmentességi célérték városi autóbuszok esetében

2035-re az új városi autóbuszok 100 százalékának kibocsátásmentesnek kell lennie, 2030-ra pedig e kategória esetében 90 százalékos köztes célérték kerül meghatározásra. A helyközi autóbuszok mentesülnek e célérték elérése alól, mivel a kibocsátáscsökkentés mérése tekintetében távolsági autóbuszoknak fognak minősülni.

A következő lépések

A rendeletet most alá fogják írni, és kihirdetésre kerül az EU Hivatalos Lapjában. A kihirdetését követő huszadik napon lép majd hatályba. A Bizottság 2027-ben felül fogja vizsgálni a módosított rendelet hatékonyságát és hatását, különösen a megállapított célértékek teljesülése tekintetében.

A Bizottságnak többek között értékelnie kell majd, hogy lehetséges-e közös módszertant kidolgozni az új nehézgépjárművek teljes életciklusra számított szén-dioxid-kibocsátásának mérésére és bejelentésére vonatkozóan.

Háttér

A nehézgépjármű-ágazat felelős az Unióban a közúti közlekedésből származó üvegházhatásúgáz-kibocsátások több mint 25 százalékáért. Bizonyos nehézgépjárművek esetében először 2019-ben határoztak meg szén-dioxid-kibocsátási előírásokat a 2025 és 2029 közötti, valamint a 2030 utáni időszakra vonatkozó célértékekkel. A rendeletet az erre vonatkozó rendelkezése értelmében 2022-ben felülvizsgálták.

A Bizottság 2023. február 14-én javaslatot nyújtott be a nehézgépjárművek szén-dioxid-kibocsátási előírásainak módosítására vonatkozóan. Ez a felülvizsgálat az „Irány az 55 százalék!” jogalkotási csomag szerves részét képezi. A naprakésszé tett szabályok hozzájárulnak az EU azon céljának megvalósításához, hogy a nettó üvegházhatásúgáz-kibocsátás az 1990-es szintekhez képest 2030-ra legalább 55 százalékkal csökkenjen, és hogy 2050-re megvalósuljon a klímasemlegesség.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Külföldi részvényjuttatás kezelése a társasági adóban

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Elengedett pótbefizetés adókötelezettsége?

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Támogatás nyújtása/nem közcélú adomány

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 November
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink