adozona.hu
Szigorodnak a nehézgépjárművekre vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási előírások
//test-adozona.hu/altalanos/tanacs_nehezgepjarmu_szendioxidkibocsatas_g_AZBYRQ
Szigorodnak a nehézgépjárművekre vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási előírások
Az EU Tanács a mai napon hivatalosan elfogadta a nehézgépjárművekre vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási előírásokról, valamint a hatályos uniós szabályok módosításáról és szigorításáról szóló rendeletet. A naprakésszé tett szabályok révén tovább csökken majd a közúti közlekedési ágazat szén-dioxid-kibocsátása, valamint 2030-ra, 2035-re és 2040-re vonatkozóan új célértékek kerülnek megállapításra, olvasható a Tanács hivatalos honlapján.
A szigorúbb szén-dioxid-kibocsátási előírások hozzá fognak járulni ahhoz, hogy uniószerte növekedjen a kibocsátásmentes járművek részaránya a nehézgépjármű-állományon belül, miközben biztosítják az ágazaton belüli innovációnak és az ágazat versenyképességének a megőrzését és fokozását.
Kibővített hatály
A naprakésszé tett szabályok kiterjesztik majd a meglévő rendelet hatályát annak érdekében, hogy szinte minden, tanúsított szén-dioxid-kibocsátással rendelkező új nehézgépjárműre – így többek között a kisebb tehergépkocsikra, a városi és a távolsági autóbuszokra, valamint a pótkocsikra is – kibocsátáscsökkentési célértékek vonatkozzanak.
Új kibocsátáscsökkentési célértékek
Az új szabályokkal fennmarad a jelenlegi, 2025-re vonatkozó célérték, amely a 16 tonnát meghaladó tömegű nehéz tehergépkocsik esetében 15 százalékos kibocsátáscsökkentést irányoz elő. A 2030-ra és az azt követő időszakra vonatkozó uniós éghajlat-politikai célkitűzésekkel összhangban a rendelet további új célértékeket határoz meg:
- 45 százalékos kibocsátáscsökkentés 2030-tól (az eredeti 30 százalék helyett),
- 65 százalékos kibocsátáscsökkentés 2035-től,
- 90 százalékos kibocsátáscsökkentés 2040-től.
Ezek a célértékek 2035-től a közepes méretű tehergépkocsikra, a 7,5 tonnát meghaladó tömegű nehéz tehergépjárművekre és a távolsági autóbuszokra, valamint az ezeknek megfelelő, különleges felépítményű gépjárművekre vonatkoznak.
Kibocsátásmentességi célérték városi autóbuszok esetében
2035-re az új városi autóbuszok 100 százalékának kibocsátásmentesnek kell lennie, 2030-ra pedig e kategória esetében 90 százalékos köztes célérték kerül meghatározásra. A helyközi autóbuszok mentesülnek e célérték elérése alól, mivel a kibocsátáscsökkentés mérése tekintetében távolsági autóbuszoknak fognak minősülni.
A következő lépések
A rendeletet most alá fogják írni, és kihirdetésre kerül az EU Hivatalos Lapjában. A kihirdetését követő huszadik napon lép majd hatályba. A Bizottság 2027-ben felül fogja vizsgálni a módosított rendelet hatékonyságát és hatását, különösen a megállapított célértékek teljesülése tekintetében.
A Bizottságnak többek között értékelnie kell majd, hogy lehetséges-e közös módszertant kidolgozni az új nehézgépjárművek teljes életciklusra számított szén-dioxid-kibocsátásának mérésére és bejelentésére vonatkozóan.
Háttér
A nehézgépjármű-ágazat felelős az Unióban a közúti közlekedésből származó üvegházhatásúgáz-kibocsátások több mint 25 százalékáért. Bizonyos nehézgépjárművek esetében először 2019-ben határoztak meg szén-dioxid-kibocsátási előírásokat a 2025 és 2029 közötti, valamint a 2030 utáni időszakra vonatkozó célértékekkel. A rendeletet az erre vonatkozó rendelkezése értelmében 2022-ben felülvizsgálták.
A Bizottság 2023. február 14-én javaslatot nyújtott be a nehézgépjárművek szén-dioxid-kibocsátási előírásainak módosítására vonatkozóan. Ez a felülvizsgálat az „Irány az 55 százalék!” jogalkotási csomag szerves részét képezi. A naprakésszé tett szabályok hozzájárulnak az EU azon céljának megvalósításához, hogy a nettó üvegházhatásúgáz-kibocsátás az 1990-es szintekhez képest 2030-ra legalább 55 százalékkal csökkenjen, és hogy 2050-re megvalósuljon a klímasemlegesség.
Hozzászólások (0)