hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Az egészségén spórol a magyarok jelentős része

  • adozona.hu

Az anyagi helyzetünk miatt komoly mentális és fizikai problémákkal nézünk szembe: tízből négy európai számolt be arról, hogy a pénzügyi gondjai negatívan hatnak az egészségére. A magyaroknak csupán közel a harmada él pénzügyileg stabil, stresszmentes életet – derül ki az Intrum legújabb Európai Fogyasztói Fizetési Felméréséből. A többség úgy érzi, hogy nehezen jut előre, és kételkedik abban, hogy képes-e változtatni pénzügyi helyzetén.

Annak ellenére, hogy a gazdasági mutatók némi javulást jeleznek, az Intrum legfrissebb Európai Fogyasztói Fizetési Felmérése (ECPR) szerint a hosszú távú pénzügyi gondok súlyos hatást gyakorolnak a fogyasztók mentális és fizikai egészségére. Az európai szintű felmérés szerint a megkérdezettek kevesebb mint fele (46 százalék) él pénzügyileg stabil, stresszmentes életet. Magyarországon ez az arány még alacsonyabb, mindössze 39 százalék, ami általános pénzügyi szorongást jelez.

A felmérés fontos demográfiai különbségekre is rávilágít: az X generációs és a női fogyasztók különösen pesszimistán vélekednek jövedelmi helyzetükről, miközben a Z és a boomer generáció tagjai gondolják a legnagyobb arányban úgy, hogy minden hónapban elegendő pénz áll rendelkezésükre ahhoz, hogy kényelmes, nyugodt életük legyen.

Az egészségünkön spórolunk

A pénzügyi stressz súlyos egészségügyi következményekkel jár, melyek a mentális és fizikai jólétre is kihatnak – tízből négy válaszadó arról számolt be, hogy a pénzügyi nehézségek negatívan befolyásolták egészségi állapotukat.

A nők nagyobb része számolt be mentális egészségügyi problémákról anyagi helyzete miatt, a férfiak alacsonyabb arányban láttak összefüggést a két dolog között. A megkérdezettek harmada úgy érzi, hogy a pénzügyi gondok nem csak rájuk, hanem közeli kapcsolataikra is negatív hatást gyakorolnak.

Az európaiak jelentős része kénytelen kompromisszumokat kötni egészsége terén pénzügyi helyzete miatt: a válaszadók közel fele elismeri, hogy inkább olcsóbb – ezzel együtt pedig gyakran kevésbé egészséges, jó minőségű – ételeket vásárol, valamint háttérbe szorítja például az edzőtermi bérlet megvásárlását. Ezt támasztja alá az is, hogy a megélhetési költségek növekedése miatt a magyarok háromnegyede hajlamosabb egy termék vagy szolgáltatás lehető legolcsóbb alternatíváját választani.

Rosszabbul látjuk a helyzetünket az európai átlagnál

A válaszadók közel fele úgy gondolja, hogy élete során nem lesz képes anyagi értelemben beérni szüleit, azaz például kevesebb megtakarítása, nyugdíja vagy ingatlantulajdona lesz. A magyarok többsége úgy érzi, hogy nehezen jut előre anyagilag. A tavalyi évben 85 százalék úgy ítélte meg, hogy a fiatal felnőttek egyre nehezebben jutnak ingatlantulajdonhoz Magyarországon, és háromnegyedük egyetértett azzal a kijelentéssel, hogy akármennyire is keményen dolgozik vagy próbál megtakarítani, nehezen válna jómódúvá.

“Az ECPR felmérés rávilágít a hosszú távú anyagi gondok mélyreható következményeire, arra, hogy a pénzügyi nyomás valós és jelen van az élet minden területén. Az eredmények azt mutatják, hogy a folyamatos pénzügyi stressz és a bizonytalanság nem csupán anyagi nehézségekhez vezet, hanem komoly következményei vannak az európaiak életminőségére és kapcsolataira is” – mondta Üveges Judit, az Intrum értékesítési igazgatója.

Az anyagi stressz mellett a megkérdezettek jelentős része kételkedik abban, hogy képes-e változtatni pénzügyi helyzetén, ami tovább súlyosbítja a problémát. A válaszadók negatívan látják a helyzetüket, a magyarok azonban az átlaghoz képest is borúlátóbbak: míg az európaiak 27 százaléka kételkedik abban, hogy képes lenne jobban fizető állást találni, addig a magyarok 31 százaléka érez így.

Nagyfokú határozottságot mutat ebben a kérdésben a Z generáció, mivel 50 százalékuk bízik az előrelépésben. Eközben a baby boomerek kiszorítva érezhetik magukat a munkapiacon, csak 21 százalékuk hisz abban, hogy feljebb léphet. A nyaralásra fordított kiadásokkal kapcsolatban erős bizonytalanságot fejezünk ki: az európaiak átlagosan abban bíznak, hogy megengedhetnek maguknak egy rendes nyaralást, azonban a magyaroknak közel fele (42%) pesszimista ezen a téren, vagyis úgy gondolja, hogy idén nem fog eljutni egy hét napos nyaralásra – áll az Intrum közleményében.

Az Európai Fogyasztói Fizetési Jelentésről

Az Intrum, Európa vezető követeléskezelő vállalatcsoportja évente elkészíti Európai Fogyasztói Fizetési Jelentését (ECPR – European Consumer Payment Report). A reprezentatív felmérés független adatfelvételen alapul, a lekérdezés online formában történik. A jelentés a Longitude által 20 európai országban végzett külső felmérésen alapul. A felmérés 2023-as kiadásában összesen 20 000 fogyasztó vett részt. A kutatás terepmunkáját július 19. és 2023. szeptember 1. között végezték.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Külföldi részvényjuttatás kezelése a társasági adóban

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Elengedett pótbefizetés adókötelezettsége?

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Támogatás nyújtása/nem közcélú adomány

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 November
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink