adozona.hu
A kiszervezés az „új realitás” – Globális adóügyi hatások
//test-adozona.hu/altalanos/A_kiszervezes_az_uj_realitas__Globalis_adou_D6SCKO
A kiszervezés az „új realitás” – Globális adóügyi hatások
A COVID-19 járvány világszerte jelentős hatással volt az üzleti világ számos területére. Az ellátási láncok sérülése, a korlátozó intézkedésekből adódó bezárások és az utazási korlátozások átalakították a mindennapi ügyintézést. A kialakult helyzet okozta kérdésekre adott rövid távú válaszok – ideértve többek között a meglévő szerződések újratárgyalását, a kifizetések elhalasztását és a finanszírozási megállapodások felülvizsgálatát – megteremtették az üzletek ellenálló képességét, írja sajtóközleményében a BDO.
Az üzleti világ szereplői folyamatosan keresik az eszközöket ahhoz, hogy az új munkamódszerek hosszú távon is megvalósíthatók legyenek, például az üzlethelységek méretének csökkentésével, illetve a távmunka nyújtotta lehetőségek minél hatékonyabb kiaknázásával. Immáron számos vállalkozás stratégiájának vált központi elemévé a munkacsoportok megosztása (a hét egyik felében az egyik, a másik felében a másik csoport van jelen a munkahelyen), és a feladatok egy részének kiszervezése, a hatékonyság és gyorsaság növelése, valamint a költségek csökkentése érdekében. A tapasztalatok szerint a technológiai vállalatok a leginkább alkalmasak arra, hogy gyorsan alkalmazkodjanak a felmerülő változásokhoz és adaptálják az új intézkedéseket. Az országokon átívelő kiszervezések alkalmazása (mind a vállalatcsoporton belüli belső, mind pedig a külső szolgáltató igénybevétele) hozzájárul a földrajzi határok elmosódásához, és táplálja a globális üzleti modellek fejlődését.
A kiszervezés az egyre gyakoribb távmunkával együtt számos szektorban az „új realitássá” vált, amely megköveteli az új igazgatási és ellenőrzési mechanizmusok kialakítását, különösen abban az esteben, amikor a távmunkában résztvevők egy másik ország joghatósága alá tartoznak. Amennyiben ezeket az új módszereket nem alkalmazzuk, annak számos – potenciálisan súlyos – adóügyi következményei lehetnek.
Adóügyi és transzferárazási következmények
A kiszervezéssel kísérletező – valamint az ellátási láncok és megállapodások tekintetében a COVID-19 által hátrányosan érintett – vállalatok számára kulcsfontosságú, hogy gondosan alkossák meg és rendszeresen vizsgálják felül adóügyi és transzferárazási modelljeiket annak érdekében, hogy nemzetközi tevékenységeiket hatékonyan tudják növelni. A kiszervezést sikeresen alkalmazó vállalatok számára pedig elengedhetetlen, hogy a határokon átívelő tevékenységüket felülvizsgálják, esetleg újonnan kiépítsék.
Az alkalmazottak munkavégzésének helye és tevékenysége kritikus jelentőségű számos adóügyi következmény szempontjából:
♦ A jogalany adó illetősége (tax residence)
♦ A bérszámfejtés és a foglalkoztatási adó
♦ A forrásadóval és a kettős adóztatással kapcsolatos kockázatok
♦ A szolgáltatás nyújtásának áfa terhelése és közvetett adózási helyzete
♦ Az immateriális javak helye adózási szempontból
♦ Az adókedvezmények természete és elérhetősége a K+F és innovációs tevékenység számára
♦ Nyereség elosztás a transzferárazási modell alapján.
Az érintett üzleti vállalkozásoknak arra is kiemelt figyelmet kell fordítaniuk, hogy milyen változások történnek a felsorolt területeken.
A földrajzi határokon átívelő üzleti tevékenység miatt azonban további szempontok is felmerülnek: célszerű szem előtt tartani az érintett országok adózási szabályainak változása mellett az országok joghatóságainak, összefüggéseinek és szabályainak hatásait is.
Az alkalmazottak kapcsán célszerű átfogó stratégiát alkalmazni, mivel a team-ek összetétele folyamatosan átalakulhat a csapat tagjainak lakóhelye és a hierarchiában betöltött szerepük változása miatt, ami igényt támaszt a láthatóság fenntartásának hatékony rendszerei és folyamatai iránt. Egyúttal a „Megfelelési felelősségekre” (Compliance responsibilities) való tekintettel, jelentős mértékben megnöveli az adóügyek nehézségeket is, olvasható a sajtóközleményben.
Hozzászólások (0)