hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

10 milliárd forintot csaltak ki a kiberbűnözők a magyar károsultaktól egy év alatt

  • MTI/Adózóna

Az elmúlt évben 10 milliárd forintot csaltak ki a kiberbűnözők a magyar károsultaktól az ESET adatai és becslése szerint, és ez az összeg évről évre nő. A bűnözők mindig újabb módszerekkel kísérleteznek, hogy megszerezzék a személyes és a banki adatokat.

A bűnözők tavaly főként nemlétező csomagok vagy rendőrségi adategyeztetés miatt küldtek banki adatokat kérő sms-eket, vagy az online piactéren árult holmikat szerették volna megvenni, amihez szintén bankkártya-adatokat kértek. A legkifinomultabb módszer a úgynevezett call centeres csalás volt, amikor a bűnözők banki ügyintézőnek adták ki magukat, és azt ígérték, hogy "biztonságba helyezik" a számlán lévő pénzt.

A szakértők várakozása szerint idén újabb módszerekkel bővül a csalások tárháza, azok egyre hihetőbbé válnak. Ugyanakkor több olyan, alapvető intézkedés létezik, amelyek révén jó eséllyel megvédhetik magukat a felhasználók, bármilyen új átverést is találnak ki a bűnözők – mutat rá Csizmazia-Darab István, az ESET termékeit forgalmazó Sicontact Kft. kiberbiztonsági szakértője.

Nagyon fontos, hogy különböző erős, egyedi, 15-20 karakteres jelszavakat, sőt inkább jelmondatokat használjanak az ügyfelek, hiszen ha mindenhol ugyanaz a jelszó, akkor ha egy helyen behatolnak csalók, akkor az összes fiókba bejutnak, oda is, ahol esetleg a bankkártya adatait is tárolják. A megbízható jelszókezelő alkalmazás mellett a wi-fi hálózatot is erős, nem alapbeállítású jelszóval kell védeni, illetve kerülni kell a nyílt, ingyenes hálózatokat, főleg online vásárláskor. A többfaktoros hitelesítés szintén nagyobb védelmet nyújt az adathalászokkal szemben, és az is, ha rendszeresen frissítik az eszközök szoftverét.

Hozzátette, lényeges, hogy soha ne mentsék el a személyes és pénzügyi adatokat online fiókokban, böngészőkben! Bár körülményesebb minden egyes alkalommal például jelszószéfből előhívni az adatokat, ez sokkal biztonságosabb eljárás.

Arra is felhívja a figyelmet, hogy online vásárláskor érdemes virtuális kártyát használni fizetésekor, amire mindig csak a vásárlás előtt töltenek fel annyi pénzt a vevők, amennyit éppen kifizetnek.

Mivel a telefonos csalások is nagyon elterjedtek, ha valakit a bankja nevében hívnak fel, és adatokat kérnek tőle, tegye le a telefont, és ő maga hívja vissza az ügyfélszolgálatot: a pénzintézeti adatok szerint 3 éve még a bankkártyacsalási károk zömét a hitelintézetek viselték, az ügyfelek kára 2019-ben még csak 8 százalék volt, ám 2023 első negyedévében már 83 (!) százalék volt az olyan incidens, ahol egyértelműen az ügyfél hibázott, és emiatt a bank nem térítette meg a kárt.

Fontos tanács az is, hogy az ügyfél mindig gondolja végig, mire kérik, ne engedje sürgetni magát: például a blokkolt csomagra hivatkozó sms esetén tegye fel azt a kérdést önmagának, hogy vár-e bárkitől csomagot külföldről? Minden kattintás előtt mérlegelje, hogy van-e bármi gyanús az üzenetben, legyen az a feladó, a link furcsasága vagy a szokatlan nyelvi fordulatok.

Alapvető biztonsági előírás az is, hogy senki ne nyisson meg mellékletet ismeretlen feladótól, főleg tömörített állományokat, kettős kiterjesztésű fájlokat, illetve a közösségi média felületeken vagy csevegőkben is gondolkodjanak el, mielőtt bármilyen hivatkozásra kattintanának!

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Külföldi részvényjuttatás kezelése a társasági adóban

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Elengedett pótbefizetés adókötelezettsége?

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Támogatás nyújtása/nem közcélú adomány

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 November
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink