adozona.hu
Nyugdíjszámítás: hatályba léptek a 2022. évi valorizációs szorzók
//test-adozona.hu/tb_jarulekok_nyugdij/Nyugdijszamitas_hatalyba_leptek_a_2022_evi__613SST
Nyugdíjszámítás: hatályba léptek a 2022. évi valorizációs szorzók
Megjelent a Magyar Közlöny 61. számában a 2022-ben nyugdíjba vonulók ellátásának megállapításához szükséges valorizációs szorzókat tartalmazó 128/2022. kormányrendelet a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény végrehajtásáról szóló 168/1997. kormányrendelet módosításáról.
Az induló saját jogú, hozzátartozói nyugdíj (továbbá korhatár előtti ellátás, átmeneti bányászjáradék és táncművészeti életjáradék – ellátások esetén) kiszámításánál, a vonatkozó nyugdíjbiztosítási szabályok meghatározzák, hogy az 1988. január 1-jétől a nyugdíjazás kezdő időpontjáig elért (kifizetett) nyugdíjjárulék alapjául szolgáló kereseteket, jövedelmeket kell figyelembe venni. Természetesen a régi, több évtizedes keresetekkel nem lehet eredeti összegükben számolni, hiszen azok nominálisan ma már irreálisan alacsonyak, ezért a korrekt számításhoz elengedhetetlen a keresetek értékőrzése, jelenértékre számítása, azaz valorizálása.
A valorizálás, nyugdíjbiztosítás szempontjából, nem jelent mást, minthogy a nyugdíjazást megelőző naptári év előtt elért kereseteket, jövedelmeket az országos nettó átlagkereset egyes években történő növekedését alapul véve naptári évenként a nyugdíjazást megelőző naptári év kereseti szintjéhez igazítják, azaz a 2022. évi nyugdíjazásnál a megelőző időszak kereseteit a 2021. évi szintre kell valorizálni, a korábban említett országos nettó átlagkereset-növekedés mértéke alapján. [2021. évben induló nyugellátások esetében az 1988-2019. között elért keresetek kerültek valorizálásra, míg a 2022. évben induló nyugellátások esetén az 1988-2020. között elért keresetek kerülnek valorizálásra.]
A tárgyévben alkalmazandó valorizációs szorzószámokat a kormány, a Központi Statisztikai Hivatal által közzétett tényadatok alapján, csak utólag, minden év márciusában tudja külön rendeletben meghatározni. Az a tény viszont, hogy a valorizációs szorzószámok csak utólag kerülnek meghatározásra, nem jelenti azt, hogy azok a személyek, akik ez év januárjában, vagy februárban már jogosultságot szereztek a nyugellátás megállapítására, a valorizációs szorzók kihirdetéséig ellátás nélkül maradtak. Esetükben ugyanis a vonatkozó jogszabály meghatározza, hogy a nyugellátás tényleges megállapításáig a nyugdíj-megállapító szervnek nyugdíjelőleget kellett megállapítania, mely nyugdíjelőleg megállapításakor, a várható nyugdíj összegének kiszámításakor a 2021. évre vonatkozó valorizációs szorzókat kell alkalmaznia.
A Központi Statisztikai Hivatal hivatalos közleménye szerint a 2021. évben átlag 8,7 százalékos volt a bruttó és a nettó átlagkereset-növekedés az egy évvel korábbi időszakhoz képest, ezért a 2022. évre vonatkozó valorizációs szorzók is e növekedésnek megfelelően kerültek meghatározásra. [pld: 2021. évben induló nyugellátások esetében az 1988-ban elért kereseteket 38,191-es, 1989-eseket 32,670-es, az 1990-eseket 26,867-es szorzóval kellett felszorozni, ezzel szemben a 2021. évben induló nyugdíjak esetében az 1988-ban elért keresetek 41,514-es, 1989-eseket 35,512-es, az 1990-eseket pedig 29,204-es szorzóval kell majd felszorozni.]
A nyugellátás kiszámításakor, illetve az annak alapjául szolgáló átlagkereset megállapításakor a keresetek naptári évenként kerülnek meghatározásra és a bruttó keresetek teljes nettósítását – az évenkénti járulékmérték összegének levonása, majd ezt követően a „járuléktalanított” kereseteknek az évenkénti személyi jövedelemadóval történő csökkentését – követően kerül sor a fent említett valorizálásra.
A kihirdetett kormányrendelet szerint a 2022. január 1-je és 2022. december 31-e közötti időponttól megállapításra kerülő nyugellátások esetén az alábbi valorizációs szorzók alkalmazandók:
|
A |
B |
1 |
Év |
Szorzószám |
2 |
1950. |
447,153 |
3 |
1951. |
418,742 |
4 |
1952. |
329,532 |
5 |
1953. |
310,307 |
6 |
1954. |
283,336 |
7 |
1955. |
269,484 |
8 |
1956. |
249,113 |
9 |
1957. |
213,951 |
10 |
1958. |
209,227 |
11 |
1959. |
200,642 |
12 |
1960. |
195,973 |
13 |
1961. |
193,347 |
14 |
1962. |
188,655 |
15 |
1963. |
181,538 |
16 |
1964. |
175,752 |
17 |
1965. |
175,141 |
18 |
1966. |
166,851 |
19 |
1967. |
161,690 |
20 |
1968. |
158,313 |
21 |
1969. |
151,737 |
22 |
1970. |
142,401 |
23 |
1971. |
136,137 |
24 |
1972. |
129,164 |
25 |
1973. |
120,374 |
26 |
1974. |
111,769 |
27 |
1975. |
104,850 |
28 |
1976. |
100,047 |
29 |
1977. |
93,068 |
30 |
1978. |
86,173 |
31 |
1979. |
81,914 |
32 |
1980. |
77,497 |
33 |
1981. |
72,767 |
34 |
1982. |
68,326 |
35 |
1983. |
65,383 |
36 |
1984. |
58,327 |
37 |
1985. |
53,364 |
38 |
1986. |
49,501 |
39 |
1987. |
45,582 |
40 |
1988. |
41,514 |
41 |
1989. |
35,512 |
42 |
1990. |
29,204 |
43 |
1991. |
23,270 |
44 |
1992. |
19,182 |
45 |
1993. |
16,300 |
46 |
1994. |
12,805 |
47 |
1995. |
11,371 |
48 |
1996. |
9,685 |
49 |
1997. |
7,806 |
50 |
1998. |
6,592 |
51 |
1999. |
5,849 |
52 |
2000. |
5,250 |
53 |
2001. |
4,519 |
54 |
2002. |
3,777 |
55 |
2003. |
3,307 |
56 |
2004. |
3,126 |
57 |
2005. |
2,840 |
58 |
2006. |
2,640 |
59 |
2007. |
2,562 |
60 |
2008. |
2,396 |
61 |
2009. |
2,352 |
62 |
2010. |
2,202 |
63 |
2011. |
2,070 |
64 |
2012. |
2,028 |
65 |
2013. |
1,933 |
66 |
2014. |
1,876 |
67 |
2015. |
1,799 |
68 |
2016. |
1,670 |
69 |
2017. |
1,478 |
70 |
2018. |
1,328 |
71 |
2019. |
1,192 |
72 |
2020. |
1,087 |
Hozzászólások (0)