adozona.hu
Mire kötelez az A1-es igazolás? Uniós bírósági döntések
//test-adozona.hu/tb_jarulekok_nyugdij/Mire_kotelez_az_A1es_igazolas_Unios_birosag_6DF8L6
Mire kötelez az A1-es igazolás? Uniós bírósági döntések
Az Európai Unióban a személyek és a szolgáltatások szabad áramlása arra ösztönzi a vállalkozásokat, hogy munkavállalókat küldjenek az EU államaiba, valamint Liechtensteinbe, Norvégiába, Izlandra (együtt: EGT) és Svájcba. Az egyik tagállamban (kiküldő állam) működő munkáltató munkavégzés céljából ideiglenesen egy másik tagállamba (a munkavégzés helye szerinti állam) küldött alkalmazottja a „kiküldött munkavállaló”. Jelentése nem azonos a munkajogban (96/71/EK irányelv) és a szociális biztonsági jogban, ezért fontos a kiküldetés szociális biztonsági szabályainak önálló bemutatása.
A tagállamok szociális biztonsági rendszereinek koordinálását biztosító legfontosabb rendeletek az úgynevezett koordinációs rendeletek: a 883/2004/EK rendelet és a 987/2009/EK rendelet. A kiküldetés egyik feltétele a munkáltató és az általa foglalkoztatott közötti közvetlen kapcsolat, amely a kiküldetés teljes időtartama alatt fenn kell, hogy álljon (folyamatos foglalkoztatás). A kiküldött az őt kiküldő munkáltató irányítása alatt áll, a kiküldő munkáltató felel a munkaerő-felvételért, munkaszerződés köztük áll fenn, a javadalmazásra, az elbocsátásra, a munkavégzés meghatározására, valamint a munkavállalóval szembeni fegyelmi eljárás indítására irányuló jogkört is a kiküldő munkáltató gyakorolja.
Másik feltétel a munkáltató és a székhelye szerinti tagállam közötti kapcsolat megléte: a munkáltató szokásosan abban az államban folytatja üzleti tevékenységét, amelynek jogszabályai a kiküldöttre alkalmazandók maradnak. A székhely szerinti tagállamban szokásosan jelentős mértékű, érdemi tevékenységet kell kifejteni, amelynek a munkavállalók kiküldetése során folyamatosan fenn kell állnia.
Az érdemi tevékenység vizsgálata számos, a hatóság által ellenőrizhető objektív tényezőn alapul, ilyen többek között:
– a hely, ahol a kiküldő vállalkozás bejegyzett székhelye és igazgatása található; – a kiküldő vállalkozás adminisztratív alkalmazottainak száma a kiküldő államban és a foglalkoztatás helye szerinti államban (ha a kiküldő államban csak adminisztratív alkalmazottak vannak, akkor ez nem kiküldetés);
– a kiküldött munkavállaló felvételének helye;
– a hely, ahol az ügyfelekkel kötött szerződések többségét kötötték;
– a kiküldő vállalkozás által az ügyfelekkel és a munkavállalókkal aláírt szerződésekre alkalmazandó jog;
– a kiküldő államban és a foglalkoztatás helye szerinti államban aláírt szerződések száma;
– a kiküldő vállalkozás által a kiküldő államban és a foglalkoztatás helye szerinti államban bizonyos időszak során elért üzleti forgalom;
– a vállalkozás alapítása óta eltelt idő a kiküldő tagállamban.
A kiküldetésről szóló szabályok azokra a munkavállalókra is vonatkozhatnak, akiket azzal a céllal vesznek fel, hogy kiküldjenek. Ilyen esetben közvetlenül a foglalkoztatás kezdetét megelőzően legalább egy hónapig azon tagállam szociális biztonsági rendszerének hatálya alá kell tartozni, amelyben a munkáltató székhelye található (nálunk megszakítás nélküli egészségügyi szolgáltatásra jogosultság a feltétel). A munkáltató a munkavállalót másik tagállamban lévő több más vállalkozáshoz is, egymás után vagy egyidejűleg is küldheti. Az alapvető és döntő tényező, hogy a munkavégzés továbbra is a kiküldő vállalkozás nevében történik. Az egymást közvetlenül követő, különböző tagállamokba történő kiküldések új kiküldetésnek számítanak.
Vannak azonban olyan esetek is, amelyek nem minősülnek kiküldetésnek, például akkor, ha
– valamely tagállamba kiküldött munkavállalót egy másik tagállambeli vállalkozás rendelkezésére bocsátják;
– a munkavállalót egy tagállamban egy másik tagállambeli vállalkozás veszi fel olyan céllal, hogy munkáját az első tagállamban végezze;
– vagy a munkavállaló munkaszerződést kötött azzal a vállalkozással, ahova kiküldték.
A kiküldetés legfeljebb 24 hónap, amely bármely okból, így például szabadság, betegség, a kiküldő vállalkozásnál történő képzés esetén legfeljebb kettő hónapra megszakítható úgy, hogy maga a kiküldetés nem szakad meg. Ha a kiküldetés várható időtartama meghaladja a 24 hónapot, két vagy több tagállam megállapodást köt(het) egymással arról, hogy a munkavállaló továbbra is a kiküldő állam jogszabályainak hatálya alatt maradjon. Ha a munkavállaló érdekében áll, a kiküldetés igen kivételes esetben visszamenőlegesen is engedélyeztethető.
OLVASSA TOVÁBB CIKKÜNKET, amelyben az Európai Bíróság két döntését ismertetjük, amelyekből akár a koordinációs rendeletek módosítása is következhet!
A teljes cikkhez előfizetőink, illetve 14 napos próba-előfizetőink férnek hozzá, ha e-mail-címük és jelszavuk megadásával belépnek az oldalra.
Hozzászólások (1)
2006-ban, az Adóreform Bizottság EVA albizottsági ülésén elhangzott, hogy 2008-ra jön a biztosítási jogviszonyok EU rendszere, amiben azonnal kimutatható, hogy kinek hol van a biztosítási jogviszonya, ami a bürokraktikus és lassú A1-es igazolási rend (akkor még csak E101) megszűnik. A tagállamok 30 napon belül leegyeztethették volna, hogy egy adott személynek hol van a biztosítási jogviszonya és ezt az elbírálását 30 naponta ismételhették volna. Ennek több, mint 10 éve. Azóta az EU brutális összegeket költött a saját bürokráciájára és a tagállamok is fejlesztették a jogviszony-nyilvántartási rendszerüket, közös felület, amin a hivatalok egyeztethetnek, továbbra sincs. Az elmúlt évtized vajon kinek az érdeke szerint zajlott így?
Bő 10 év után az adategyztetési rendszer már serceg:
https://egbiztpenzbeli.tcs.allamkincstar.gov.hu/images/epel/Tajekoztatok/2019_2_sz_kifizethelyi_tjkoztat_vgleges.pdf?fbclid=IwAR2-6sy1p6h_7xDg_gd6WPtiNdRcBIftOXrIOnFp-WoPMXV34lmHGcOXjDk