adozona.hu
Fejlesztési tartalékból lízingelt autó: elszámolható, jár adókedvezmény?
//test-adozona.hu/tarsasagi_ado_innovacios_jarulek/Fejlesztesi_tartalekbol_lizingelt_auto_el_l_1VG6C4
Fejlesztési tartalékból lízingelt autó: elszámolható, jár adókedvezmény?
Lehet-e fejlesztési tartalék terhére elszámolni nyílt végű pénzügyi lízinggel vásárolt új személygépkocsi vásárlását, illetve figyelembe vehető-e kkv-kedvezményként a tao-törvény 7. paragrafus (1) bekezdésének zs) pontja alapján beruházási kedvezménynél? – kérdezte olvasónk. Hozzátette: nem fuvarozó és nem taxis cégről van szó, tehát nem közvetlenül a termelést szolgálja a személygépkocsi. Pölöskei Pálné okleveles könyvvizsgáló szakértőnk válaszolt.
A fejlesztési tartalék új (vagy használt) személygépkocsi vásárlásához felhasználható. A társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény (Tao.) ugyanis csak a következő beruházásokra nem számolható el:
– ha a beruházás elszámolás nem pénzbeli vagyoni hozzájárulásként kapott eszközre tekintettel történt,
– ha a beruházás elszámolás térítés nélkül átvett eszközre tekintettel történt,
– ha a beruházás elszámolás olyan tárgyi eszközre tekintettel történt, amelyre nem számolható el vagy nem szabad elszámolni terv szerinti értékcsökkenést, kivéve, ha a beruházás műemlék, illetve a helyi egyedi védelem alatt álló épület, építmény.
Az adózás előtti eredménycsökkentés viszont csak akkor érvényesíthető, ha a személygépkocsit a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény (Szt.) szerint a műszaki berendezések, gépek, járművek közé lehet sorolni, és oda is sorolja vállalkozás. Ez pedig akkor lehetséges, ha az eszköz a vállalkozó tevékenységét közvetlenül szolgáló
– erőgép,
– erőművi berendezés,
– egyéb gép, berendezés,
– műszer, szerszám,
– szállítóeszköz,
– hírközlő berendezés,
– számítástechnikai eszköz,
– a tevékenységi profilt meghatározó vasúti, közúti, vízi- és légiközlekedési eszköz,
valamint, ha az itt felsorolt, bérbe vett eszközökön végzett és aktivált beruházásról, felújításról van szó.
Az előírás értelmezése (Számviteli kérdés 64/2001.) szerint a jármű abban az esetben tekinthető a tevékenységi profilt meghatározó járműnek (tehát akkor lehet a műszaki berendezések, gépek, járművek közé sorolni), ha a tevékenység tárgyául szolgál, vagy a tevékenység folytatásához szorosan kapcsolódik, és – mindkét esetben – a vállalkozás azt a tevékenységéhez rendszeresen (nem csak egy-egy esetben) használja, továbbá, ha a végzett tevékenység a jármű használata nélkül a szokásos módon nem folytatható.
A kérdésből az vélelmezhető, hogy a személygépkocsi nem felel meg ezen kritériumoknak, tehát az adóalap-csökkentés nem érvényesíthető [Tao 7. § (15) bekezdés, 26. § (4) bekezdés, 7. § (1) bekezdés zs) pont].
Hozzászólások (0)