adozona.hu
Elszámolható-e kedvezmény haszongépjárműre? Itt a válasz
//test-adozona.hu/tarsasagi_ado_innovacios_jarulek/Elszamolhatoe_kisvallalkozoi_kedvezmeny_has_JFY60T
Elszámolható-e kedvezmény haszongépjárműre? Itt a válasz
Külföldről 2014-ben készpénzért vásárolt haszongépjárműre lehet-e 2014-re kisvállalkozói kedvezményt elszámolni? Olvasónk kérdésére Pölöskei Pálné okleveles adószakértőnk válaszolt.
A Tao 7. § (1) bekezdés zs) pontjában foglaltak szerinti adózás előtti eredménycsökkentéshez teljesülnie kell a Tao-ban előírt feltételeknek, köztük Tao 7. § (12) bekezdésében hivatkozott közösségi rendelet előírásának is eleget kell tenni – hivatkozott az idevágó jogszabályokra szakértőnk. Ezen előírás szerint az adóalapból levont összegnek a társasági adókulccsal számított értéke az állami támogatásokra vonatkozó rendelkezések alkalmazásában állami támogatásnak minősül. Ezért a Tao szerinti kedvezmény – többek között – csak akkor érvényesíthető, ha az a közösségi rendelet szerint támogatható. Mindezek alapján röviden az állatható (bár van ettől némileg eltérő álláspont is), hogy a közúti szállítási eszközök (a haszongépjárművek) nem támogathatók, így rájuk a Tao szerinti kedvezmények sem érvényesíthetők. A részletes magyarázat pedig a következő:
A támogatási lehetőséget, ha a beruházás nem elsődleges mezőgazdasági termelést szolgál az adózó választása szerint
a) az adóévben igénybe vett csekély összegű (de minimis) támogatási rendelet, vagy
b) a kis- és középvállalkozásoknak nyújtott állami támogatásra vonatkozó bizottsági rendelet
alapján kell megítélni.
- A csekély összegű támogatásról 2014. január 1-jétől az 1407/2013/EU rendelet szól, amely a közúti kereskedelmi árufuvarozást ellenszolgáltatás fejében végző egy és ugyanazon vállalkozások esetében kizárja a támogatásból a teherszállító járműveket, vagyis csekély összegű (de minimis) támogatás közúti teherszállító járművek vásárlására nem vehető igénybe [3. cikk (2) bekezdés].
- A másik rendelet, amit vizsgálni kell, 2014. július 1-jétől a 651/2014/EU rendelet, előtte a 8002008/EK rendelet.
- A 800-as rendelet alapján a közúti szállítás szállító eszközeihez nem adható támogatás (2. cikk. 10. pont).
- A 651-es rendeletet érintően abban nincs vita, hogy egy kkv-nak minősülő adózó esetén alkalmazható a 651-es rendelet regionális támogatásra [13–15. cikk], illetve a kkv-knak nyújtott támogatásra [17. cikk] vonatkozó rendelkezése. Külön előírás hiányában az adózó dönthet arról, melyik cikket alkalmazza.
A regionális támogatásra vonatkozó előírást nem célszerű választania a szállító járművet vásárlónak, mivel a rendelet szerint nem adható támogatás a szállítási ágazat tevékenységét szolgáló beruházáshoz [13. cikk a) pont]. A szállítási ágazat jelentése: ellenszolgáltatás fejében végzett légi, tengeri, közúti, vagy vasúti és belvízi úton történő személyszállítás vagy áruszállítási szolgáltatás; konkrétabban a 2. cikk 45. pontjában részletezett, NACE Rev. 2 szerinti tevékenységek, ezért a teljes szállítási ágazat – nem csak a közúti áruszállítás – kizárt a 651/2014/EU rendelet ezen cikke alkalmazásából.
A kkv-k beruházási támogatására vonatkozó előírás szerint (17. cikk (1) bekezdés) a kkv-nak nyújtható beruházási támogatás (a támogatás összeegyeztethető a közösség joggal) „feltéve, hogy teljesülnek az e cikkben és az I. fejezetben rögzített feltételek”. E feltételek között szerepel, hogy a rendelet alkalmazásából ki vannak zárva – többek között – a regionális támogatás 13. cikkben kizárt kategóriái, amelyek egyike a szállítási ágazat (1. cikk (+9 e) pont). Ezen értelmezés alapján a fuvarozó adózó a 17. cikk figyelembevételével sem tud kedvezményt érvényesíteni. Van azonban olyan nézet is, hogy e kizárás nem vonatkozik a 17. cikkben foglaltakra. (A kérdésben várhatóan hivatalos állásfoglalás születik). Én az első álláspontot képviselem, azaz szerintem nem vehető igénybe szállítási tevékenységet szolgáló szállítóeszközhöz kedvezmény a 651-es rendelet 17. cikke alapján sem.
Hozzászólások (0)