hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Nesze neked, könnyebb adminisztráció! Berzenkednek az adótanácsadók

  • adozona.hu

Jottányit nem csökkent a vállalkozások üzleti év zárásához kapcsolódó terhelése, amely két területen, a társasági és a helyi iparűzési adózásban okozza a legnagyobb problémát. A bevallásokhoz szükséges nagy adatmennyiség és megterhelő adminisztráció egyáltalán nem szolgálja az adóelkerülés megelőzését, ellenben sok hibalehetőséget rejt magában, és nagyon megnehezíti az érintettek helyzetét – berzenkedik az Adótanácsadók Egyesülete.

Legalább a mikrovállalkozásoknál egyszerűsíteni és egységesíteni kellene az iparűzésiadó-bevallást, a társaságiadó-bevallást pedig a társasági adóról szóló törvényben előírt adatokra kellene korlátozni Zara László, az egyesület elnöke szerint.

A társasági adó bevallása valójában nemcsak egyszerűen egy bevallás elkészítését jelenti, hanem egyben statisztikai adatszolgáltatás is. A nyomtatvány terjedelme, részletes adatszolgáltatási előírásai messze túlmutatnak a társasági adó kiszámításához szükséges adatokon.

A mikro- és kisvállalkozások – melyek a vállalkozások 98 százalékát teszik ki – egyszerűsített éves beszámolót vagy mikrogazdálkodói beszámolót és tao-bevallást készítenek. A mikrovállalkozásoknak nem éri meg az egyszerű kivát választani, mert az csak azoknak kedvező, amelyek több alkalmazottat foglalkoztatnak – a minimálbérnél magasabb bérér –, és nincs számottevő egyéb költségük. Az alkalmazottak nélküli, esetleg 1-2 alkalmazottat, alacsony vagy minimálbéren foglalkoztatók jellemzően nem választják a kivát, így ők tao-bevallást készítenek.

Ez a bevallás azonban olyan részletezésű adatközlésre kényszeríti őket, amelyeket a könyvelésükben nem is kell részletesen nyilvántartaniuk, és ezek tao-bevalláshoz történő kigyűjtése jelentős adminisztrációs terhet jelent számukra. Ráadásul ezekhez az adatokhoz a KSH a kötelező éves jelentésekből is hozzájut, amelyek elmulasztása vagy késése bírságot vonhat maga után. Vagyis miközben a társaságiadó-bevallás statisztikai jelentés bonyolultságú, nem vált ki semmilyen kötelezettséget, ezáltal dupla munkát jelent a vállalkozásoknak.

Hiába lehet évek óta jelezni a nyomtatványokon a kitöltésre fordított időt, erre a jelzésre nem érkezik érdemi reakció: a nyomtatványok egyre terjedelmesebbek lesznek. Az Adótanácsadók Egyesülete a fentiek alapján javasolja a társaságiadó-bevallás adattartalmának csökkentését a társasági adóról szóló törvény által előírt információkra.

Ennél is jelentősebb problémát okoz a vállalkozásoknak az iparűzési adó bevallása. A rendszer kaotikus és értelmezési nehézségekkel tűzdelt, még a felkészült szakemberek számára is óriási kihívást és a jóhiszemű adózóknak is bírságkockázatokat jelent. A nyomtatványok használata sem egyszerű. Sokan panaszkodnak arra, hogy az önkormányzatok űrlapjai nehezen találhatók meg, nehezen értelmezhetők, nem működnek bennük az automatikus számítási programok, olyankor küldenek hibaüzenetet, amikor egy adat bizonyosan jó, olyan adatokat kérnek, amelyek a cégre nem vonatkoznak, bizonyos esetekben hibásan is elfogadják az adatot, de semmiképpen nem jelzik a hibát.

Ha valaki már kitöltötte a nyomtatványt, de később hibát talál, nem tudja módosítani a bevallást, ezért a kollégák gyakran kénytelenek kinyomtatni az űrlapokat, és postán beküldeni őket. A számításokat gyakran a helyi űrlapon végzik, de a központi felületen töltik fel, vagy a sokak által dicsért fővárosi űrlap alapján töltik ki egy másik településre vonatkoztatva. A nehézségek sorát még hosszan lehetne folytatni, de már ennyiből is érzékelhető, hogy mekkora a gond.

A probléma akkor a legnagyobb, ha egy vállalat több településen is működik, és több településre is bead iparűzésiadó-bevallást. Mivel a települések különböző szabályokat, adókulcsokat, mentességeket és űrlapokat alkalmaznak, az a vállalkozás, amelyik több településre nyújt be bevallást, óriási feladat elé néz.

Ennek orvoslására vezették be 2017. január 1-jétől, hogy az iparűzésiadó-alanyok elektronikusan, az állami adóhatóságon keresztül is benyújthatják bevallásukat egy új bevallási nyomtatványon, az általános nyomtatványkitöltő program használatával (ÁNYK). Az állami adóhatóság ebben az esetben automatikusan, vizsgálat nélkül továbbítja a bevallást az illetékes önkormányzati adóhatóság részére.

Csakhogy a gyakorlatban ez a rendszer egyáltalán nem működik. Az önkormányzatok eltérő szabályai miatt a kedvezményeket, mentességeket nem tudja alkalmazni a központi rendszer. Ha valakinél nem lép fel ilyen nehézség, akkor is sokszor felhívják a települések illetékesei a vállalkozásokat, hogy bár beadták a központi űrlapot, kinyomtatva külön is küldjék el azt. Ezek csak formai hibák, miközben maga az adóalap megosztása is jelentős munkát és figyelmet igényel. Mivel a bizonytalanság nagy, ez nagy kockázatot jelent.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Külföldi részvényjuttatás kezelése a társasági adóban

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Elengedett pótbefizetés adókötelezettsége?

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Támogatás nyújtása/nem közcélú adomány

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 November
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink