adozona.hu
Munkába járás biciklivel: kilométerpénzzel és adókedvezménnyel ösztönöznék
//test-adozona.hu/szja_ekho_kulonado/Munkaba_jaras_biciklivel_kilometerpenzzel_e_WVXO23
Munkába járás biciklivel: kilométerpénzzel és adókedvezménnyel ösztönöznék
Adómentes fix kilométerdíj, illetve vállalati kerékpártámogatás bevezetését szorgalmazza a Magyar Kerékpárosklub az Aktív Magyarország kormánybiztosság támogatásával, a KPMG és a Mobilissimus közreműködésével készített tanulmánya nyomán.
A vizsgálat során a támogatási rendszerek hozzáférhetősége és a kerékpározás népszerűségére gyakorolt hatása alapján rangsorolták a bevezetni javasolt intézkedéseket – írja közleményében a Magyar Kerékpárosklub.
Az értékelés alapján a fix kilométerdíj, illetve a vállalati kerékpár támogatása típusú ösztönzőket javasolja megfontolni a Magyar Kerékpárosklub, mivel eredményességük mellett jogszabályi hátterük már, hiszen átvehetők a személygépjármű-használatra vonatkozó rendelkezések – olvasható a tanulmányban.
A nemzetközi tapasztalatok alapján az ösztönzők hatása a kerékpáros közlekedés arányának (Budapesten és a megyei jogú városokban kb. 2%) természetes növekedését további 2 százalékponttal erősítheti.
A jelenlegi körülbelül 115 ezer városi és országosan mintegy 630 ezer jellemzően kerékpárral munkába járó száma 2030-ig elérheti a 170 ezer főt, a megtett kilométerek száma pedig további, közel 40 millióval nőhet a nagyobb településeken.
A városok levegőminősége is jelentősen javulhat, évente 5 ezer tonnával csökkenthető a szén-dioxid-kibocsátás a javasolt ösztönzők hatására.
Fix kilométerdíj
A saját személygépjármű használata után nyújtható adómentes költségtérítést (vidéken ingázásra maximum 15 forint/kilométer az üzemanyagköltség mellett) javasolt a a kerékpáros közlekedésre is kiterjeszteni. A javaslat szerint az államháztartást nem terhelő, a munkáltató által adómentes juttatásként nyújtható költségtérítés mértékét a munkáltató dönthetné el. Javasolt mértéke legalább 15 forint/kilométer lenne, de a legjobb nemzetközi gyakorlatokat alapul véve akár 45 forint/kilométer is lehetne annak érdekében, hogy a kerékpár jelentősen vonzóbb legyen az autóval szemben.
Vállalati kerékpár biztosítása
A vállalati személygépjárműhöz hasonló vállalati kerékpárt a munkáltató saját költségén biztosíthatná, de ezt a költségét adómentes juttatásként nyújthatná a munkavállalónak.
A munkáltatókat – belga gyakorlat alapján – a költségeik 120 százalékos elszámolhatóságával is ösztönözni lehetne. Ez csökkentené az adózás előtti eredményt és a társasági adó alapját (ami becslések szerint évente mindössze 22-30 millió forinttal kevesebb adóbevételt jelentene).
Egyes országokban arra is van példa, hogy a személyi jövedelemadó alapját is csökkenthetik a munkahely és a lakóhely közötti távolság alapján azok, akik kerékpárral járnak dolgozni.
Hozzászólások (1)
"(vidéken ingázásra maximum 15 forint/kilométer az üzemanyagköltség mellett)"
Munkába járáshoz üzemanyag költséget nem kell téríteni, csak 15 Ft/km-t.