adozona.hu
Tiltakozás a szén dioxid-adó ellen
//test-adozona.hu/nemzetkozi_kozossegi_adozas/Tiltakozas_a_szen_dioxidado_ellen_OV7DKU
Tiltakozás a szén dioxid-adó ellen
Kilenc vezető európai repülési cég - köztük az Airbus, a British Airways, az Air France-KLM, a Lufthansa és az Iberia - német, francia, brit és spanyol uniós vezetőknek írt közös levélben emelik fel szavukat a légitársaságokra kivetett szén-dioxid-adó ellen.
A levél szerint - amelyet a repülési társaságok vezérigazgatói jegyeznek - az intézkedés kapcsán kereskedelmi háború fenyeget, Európán kívülről ellenintézkedések várhatók. Összesen 29 ország február 22-én közös nyilatkozatban fejezte ki tiltakozását a szén-dioxid-adó bevezetése kapcsán.
Az Európai Unió tagállamainak repülőtereit használó légitársaságokat január elsejétől vonták be az emisszió kereskedelembe (ETS). A légitársaságok ingyenes egységeket kapnak meghatározott referencia értékek alapján, amit a 2004 és 2006 közötti kibocsátások alapján határoztak meg. 2012-re kibocsátásuk 85 százalékát kapják ingyen, vagyis 15 százalékot kell kifizetniük 2013-ig. Becslések szerint mintegy 4 ezer légitársaságnak kell fizetnie.
Ezzel a légitársaságok is rákényszerülnek az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésére, ellenkező esetben - a kvótavásárlás miatt - növekszenek költségeik.
Az unós végrehajtó testület emlékeztetett arra, hogy a légi közlekedés az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának 10 százalékáért felelős. Becslések szerint egy Brüsszel-New York útvonalon oda-vissza közlekedő légi jármű utasonként csaknem 800 kilogramm szén-dioxidot juttat a levegőbe.
Brüsszel szerint a kvótarendszer kiterjesztésének jelentős környezetvédelmi előnyei lesznek, mert a légiközlekedés folyamatosan növekvő kibocsátását a 2004-2006 közötti átlagszint alatt tartja majd. Az évtized végére évente 72 millió tonnával kevesebb szén-dioxid kerülhet a levegőbe az érintett járatok összességén, ami 26 százalékkal kevesebb annál, mintha a jelenlegi trendek folytatódnának.
A bizottság számításai szerint a döntés a repülőjegyek áraira elenyésző hatással lesz: a transzatlanti járatokon a viteldíjak emelkedése még a 2 eurót sem fogja elérni, "feltéve, hogy az ingyenes egységek értékét nem terhelik rá az utasokra".
2013-tól a kibocsátási kvóták 82 százalékát kapják ingyen a társaságok, a maradék pedig árverés útján talál majd gazdára. Az árverések bevételeivel az uniós tagországok gazdálkodhatnak, de azokat vissza kell forgatniuk a klímavédelmet szolgáló beruházásokba.
Az ingyenes kvóták kiosztását is a tagállamok végzik, mégpedig oly módon, hogy a referenciaértéket megszorozzák az egyes cégek tavalyi tonnakilométer-adataival.
Hozzászólások (0)