hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Pekingi tiltás: a kínai légitársaságok nem fizetnek széndioxid-adót

  • MTI

A kínai kormány megtiltotta az ország légitársaságainak, hogy az Európai Unió által előírtaknak megfelelően díjat fizessenek üvegházgáz-kibocsátásuk után - jelentette a kínai média hétfőn.

A döntést a polgári légügyi hivatal (CAAC) hozta nyilvánosságra közleményében. E szerint a társaságok a kormány engedélye nélkül még fuvardíjat és más díjakat sem emelhetnek.
   
Az unió döntése, amely fizetésre kötelezi az EU reptereire leszálló és azokról felszálló gépek üzemeltetőit széndioxid-kibocsátásuk függvényében, "ellentétes az ENSZ éghajlat-változási keretegyezményének vonatkozó elveivel és a nemzetközi polgári repülési szabályokkal" - áll az indoklásban.
   
Az üvegházgázok Európai Bizottság által létrehozott kvótakereskedelmi rendszere január elsején lépett érvénybe, s az EU területén járatokat üzemeltető összes repülővállalatra kiterjed. Megalkotói arra számítanak, hogy mintegy 4 ezer légitársaság fog fizetni széndioxid-kibocsátása miatt.
   
Kína tiltakozik amiatt, hogy az EU gázkibocsátási kereskedelmi rendszerét (ETS) Európán kívüli légitársaságokra is vonatkoztatja és már korábban is kifejezte ezzel kapcsolatos kifogásait.
   
Kína - a fejleményektől függően - fontolóra veszi olyan szükséges intézkedések meghozatalát, amelyekkel megvédi a kínai állampolgárok és vállalatok érdekeit - áll a közleményben.
   
A dokumentum megfogalmazói bíznak abban, hogy az unió megfelelő megoldást talál a helyzetre, a kétoldalú kapcsolatok egészét figyelembe véve, s "a felek együttes erőfeszítésekkel küzdhetnek tovább az éghajlatváltozás hatásai ellen, valamint a nemzetközi légi ipar fenntartható fejlődéséért".
   
Az EU pekingi nagykövete Markus Ederer hétfői sajtótájékoztatóján kérdésre válaszolva kiállt  az uniós rendelkezések mellett, s arra hivatkozott, hogy a klímaváltozás hatásai elleni küzdelemben vezető szerepre törő EU egyformán kezeli az uniós és az azon kívüli társaságokat.
   
Ederer szerint a rendszer működtetése esetén például a Peking-Brüsszel járat utasainak ez plusz 17,50 jüant, vagyis körülbelül 618 forintot jelentene. "Önökre bízom annak eldöntését, hogy ez túl sok-e a Föld védelméért" - jegyezte meg a diplomata. Ugyanakkor jelezte, az EU kész a párbeszédre a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezeten (ICAO) keresztül.
   
2011 novemberében az ICAO nyilatkozatot fogadott el, melyben az EU-t arra kéri: mentesítse a nemzetközi légi szállítókat a kibocsátás-kereskedelmi rendszerének hatálya alól. A dokumentumot 26 ország, Kínán kívül mások mellett az Egyesült Államok, Oroszország és Japán is aláírta.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Külföldi részvényjuttatás kezelése a társasági adóban

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Elengedett pótbefizetés adókötelezettsége?

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Támogatás nyújtása/nem közcélú adomány

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 September
H K Sze Cs P Sz V
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6

Együttműködő partnereink