adozona.hu
Multilaterális adóegyezmény, avagy a nagy nemzetközi összeborulás
//test-adozona.hu/nemzetkozi_kozossegi_adozas/Multilateralis_Adoegyezmeny_avagy_a_nagy_ne_HLL7WD
Multilaterális adóegyezmény, avagy a nagy nemzetközi összeborulás
A Magyar Közlöny 2021. március 4-én kiadott számában (35. szám) jelent meg az adóalap-erózió és nyereségátcsoportosítás megelőzése érdekében hozott, adóegyezményekhez kapcsolódó intézkedések végrehajtásáról szóló Multilaterális Egyezmény kihirdetésére vonatkozó 2021. évi III. törvény, amely egy már régóta várt, és a nemzetközi jogban kifejezetten egyedi és speciális jogtechnikai eszközt vezet be Magyarországon.
A Multilaterális Adóegyezmény egy olyan különleges szuperegyezmény, amely gyakorlatilag külön-külön tárgyalások/egyeztetések nélkül képes módosítani az aláíró országok közötti összes kétoldalú adóegyezményt.
Történelmi előzmény
Az OECD 2013 októberében publikálta az adóalap-erózió és a nyereségátcsoportosítás visszaszorítására irányuló programját (Base Erosion and Profit Shifting, BEPS), amely 15 pontos akciótervet tartalmazott különféle témákban. Ennek egyik pontja (15. akcióterv) fogalmazta meg azt az ajánlást, hogy egy multilaterális adóegyezmény (Multilateral Intsrument, MLI) hatékonyabban és költségkímélőbb módon módosítsa a bilaterális adóegyezményeket. Az erre vonatkozó végső riportot 2015. október 5-én publikálta az OECD, azonban finomhangolások még ezt követően is történtek, így a Multilaterális Adóegyezmény végleges szövegét 2016 novemberében fogadták el. A Multilaterális Adóegyezmény az adóegyezmények BEPS egyéb akciótervei alapján módosítandó részeit érinti (így például a telephelyekkel kapcsolatos változásokat – 7. akcióterv, vagy a vitarendezési eljárásokat – 14. akcióterv stb.).
Rendelje meg most 15% kiadói kedvezménnyel az Adó 2021 különszámot! Megjelent a HVG szokásos Adó különszáma, ezúttal 11 adótörvénnyel, bennük kiemelve a 2020-as évközi, a 2021. január 1-jei, illetve az azt követő változásokkal. A kommentárokat – amelyek részletezik a helyi adó, az illetékek és a számvitel módosításait is – Andersen Consulting adótanácsadó cég munkatársainak és más adószakértőknek a közreműködésével ismertetjük. Részletek >> |
2017 júniusában az első 68 aláíró ország (többek között Magyarország) elfogadta, hogy legalább a minimumsztenderdekkel történő módosítás bevezetését vállalja a Multilaterális Adóegyezményen keresztül. 2021 elejéig 95 ország írta alá a Multilaterális Adóegyezményt, és további 4 ország kifejezte csatlakozási szándékát.
Az előzményhez hozzátartozik, hogy a legtöbb kétoldalú adóegyezmény az OECD Modellegyezményen alapul, amely alapvetően a tőkeexportőr országok érdekeit tükrözi. Az OECD Modellegyezmény első változatát 1977-ben tették közzé, azonban ennek is volt már korábbról előtörténete. Az OECD jogelőd intézménye 1955-ben tette közzé az első adóegyezményekre vonatkozó ajánlását (akkor még száznál is kevesebb kétoldalú adóegyezmény volt hatályban a világon), majd az akkor már OECD-vé alakult szervezet 1963-ban fogadta el a modellegyezmény draftját (Draft Double Taxation Convention on Income and Capital), és végül 1977-ben került publikálásra az OECD Modellegyezmény (Model Double Taxation Convention on Income and on Capital) és annak kommentárja. Bár az OECD Modellegyezményt azóta többször módosították, azonban számos ponton már nem minősül korszerűnek és sok esetben nem követi le megfelelően a BEPS akciótervekben foglaltakat.
Olvassa tovább cikkünket, hogy megtudja mi a Multilaterális Adóegyezmény tartalma, és mik a Magyarországot érintő változások!
Hozzászólások (0)