adozona.hu
Adótörvénycsomag 2024: az USA-ból származó kamatjövedelem adózása egyezmény híján – példákkal
//test-adozona.hu/nemzetkozi_kozossegi_adozas/Adotorvenycsomag_2024_az_USAbol_szarmazo_ka_R5I0O4
Adótörvénycsomag 2024: az USA-ból származó kamatjövedelem adózása egyezmény híján – példákkal
Az amerikai-magyar kettős adózást kizáró egyezmény 2024. január 1-jei hatályú megszűnéséhez kapcsolódóan egyebek mellett a kamatjövedelmek adózását is érinti a jövő évre kihirdetett adótörvény-módosítási csomag.
A nem egyezményes országból származó kamat továbbra is egyéb összevonás alá eső jövedelemnek minősül. Viszont az új szabály szerint 2024. január 1-jétől nem kell az egyéb jövedelmekre vonatkozó rendelkezést alkalmazni az OECD-tagállamban székhellyel rendelkező személy által kibocsátott értékpapírból származó jövedelemre, valamint az OECD-tagállamban székhellyel rendelkező személy által fizetett kamatra.
Az OECD az Organisation for Economic Co-operation and Development, nemzetközi gazdasági szervezet rövidítése, magyarul Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet. A szervezet tagállamai: Amerikai Egyesült Államok, Ausztrália, Ausztria, Belgium, Chile, Costa Rica, Csehország, Dánia, Dél-Korea, Egyesült Királyság, Észtország, Finnország, Franciaország, Görögország, Hollandia, Írország, Izland, Izrael, Japán, Kanada, Kolumbia, Lettország, Litvánia, Lengyelország, Luxemburg, Magyarország, Mexikó, Németország, Norvégia, Olaszország, Portugália, Spanyolország, Svájc, Svédország, Szlovákia, Szlovénia, Törökország, Új-Zéland. |
Ezen új szabály értelmében az Egyesült Államokból származó kamat magyar adókötelezettségére az szja-törvényben meghatározott kamatra vonatkozó előírások vonatkoznak.
A külföldről származó kamatjövedelmekkel kapcsolatban a magánszemélyt terheli az adókötelezettség. Az szja-törvény értelmében kamatnak minősül fő megközelítésben az adós által a kölcsönnyújtónak (betételhelyezőnek) vagy az igénybe vett kölcsön (elfogadott betét) használatáért, kockázatáért időarányosan fizetett (juttatott), a magánszemélyt terhelő, illetőleg megillető pénzösszeget és/vagy egyéb hozadékát kell érteni [szja-törvény 3. § 24. pont].
A kamatra vonatkozó speciális előírásokat a tőkejövedelmeknél az szja-törvény 65. paragrafusa rögzíti.
Kamatjövedelemnek minősül egyebek mellett
– a különböző bankbetétekre, takarékbetétre, fizetési számla követelés-egyenlegre a magánszemély és a hitelintézet között fennálló nyilvánosan meghirdetett feltételekkel kötött szerződés (üzletszabályzat, kamathirdetmény) alapján jóváírt, tőkésített kamat szokásos piaci értéket meg nem haladó része, továbbá a nyereménybetétkönyv tárgynyereménye,
– a nyilvánosan forgalomba hozott és forgalmazott, hitelviszonyt megtestesítő értékpapírból, kollektív befektetési értékpapírból származó kamat/hozam.
A nyilvánosan forgalomba hozott és forgalmazott hitelviszonyt megtestesítő értékpapír (kötvény), kollektív befektetési értékpapír (befektetési jegy) esetében kamatjövedelem
– a meghatározott időpontban történő tulajdonban tartás alapján kifizetett (jóváírt) kamat és/vagy hozam;
– a beváltáskor, a visszaváltáskor, valamint az átruházáskor a magánszemélyt megillető bevételből az árfolyamnyereségre irányadó rendelkezések szerint megállapított rész, függetlenül attól, hogy az miként oszlik meg nettó árfolyamérték és felhalmozott kamat vagy hozam címén elszámolt tételekre.
Ugyanakkor a kollektív befektetési értékpapírnak a tőkepiacról szóló törvény szerinti tőzsdén, valamint bármely EGT-államban, továbbá az OECD tagállamaiban működő tőzsdén történő átruházásából származó jövedelem nem kamatjövedelemnek, hanem ellenőrzött tőkepiaci ügyletből származó jövedelemnek minősül.
OLVASSA TOVÁBB cikkünket, amelyben részletezzük az Egyesült Államokban lévő pénzintézettől, befektetési szolgáltatótól kapott kamatjövedelemre vonatkozó adózási szabályokat, összehasonlítva a nem OECD-országokból származó kamatjövedelmek adóterheivel!
Hozzászólások (1)
Itt van a fenti cikk magyar nyelvre fordítva:
Azzal, hogy a USA felmondta az egyezményt, egy magyarnak az USA-ból származó kamatjövedelme után az eddigi 15%-os adóterhelés 35%-ra nőtt.
Ebből 30% megy az IRS-nek, 5% a NAV felé.
Mindezek mellett az ilyen kamatjövedelem esetén a magyar állam még igényt tart 13% Szochóra is.
Ezért aztán jobb is, ha Kenyából jön a kamatjövedelem.
Köszönjük.