adozona.hu
Törvényjavaslatot nyújtottak be az akkumulátorgyárak fokozott munkaügyi ellenőrzése érdekében
//test-adozona.hu/munkajog/torvenyjavaslat_akkumulatorgyar_vegyi_uzem__6TXMZQ
Törvényjavaslatot nyújtottak be az akkumulátorgyárak fokozott munkaügyi ellenőrzése érdekében
A munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvénynek az akkumulátorgyártó vegyi üzemek fokozott munkaügyi ellenőrzése érdekében történő módosításáról szóló T/6881. számú törvényjavaslatot Varga Ferenc (független), Arató Gergely (DK), Dr. Dávid Ferenc (DK), VargaZoltán (DK) és Varju László (DK) nyújtotta be.
Egyre több az akkugyár Magyarországon, többek között Debrecenben, Gödön, Iváncsán, Komáromban, illetve Gödöllőn is működnek, illetve működni fognak majd akkumulátorgyártáshoz köthető üzemek, emellett pedig Magyarország válik Kína legnagyobb vegyianyag-elosztó központjává.
Az iváncsai akkumulátorgyár, mely a dél-koreai SK Innovation érdekeltségébe tartozik, november 6-án hivatalosan is megkezdte a termelést – úgy tudni, egyelőre csak tesztüzemben. A vállalat tájékoztatása szerint 2024 közepén állhatnak majd át tömegtermelésre. A 24.hu összegyűjtötte a gyár megépítése közben történt baleseteket és következményeiket. A portál közérdekű adatigénylése alapján derült ki, hogy három halálos baleset is történt az építkezés alatt – írják a törvényjavaslat általános indokolásában.
A javaslat szigorúbb engedélyeztetési eljárást állapít meg a tervezés alatt álló akkumulátorgyártó vegyi üzemek esetében. Meghatározza továbbá a munkavédelmi üzembe helyezés feltételeit, a katasztrófavédelmi engedély tartalmát, valamint az akkumulátorgyár üzemeltetőjének feladatait és kötelezettségeit. A javaslat szigorúbb szabályokat állapít meg a biztonsági jelentés, a belső védelmi terv, a külső védelmi terv tartalmát és felülvizsgálatát illetően.
A belső munkavédelem erősítése, a munkavállalók testi épségének és életének védelme érdekében előírnák, hogy munkavédelmi képviselőt, bizottságot és testületet kell választani, valamint ipari védelmi ügyintézőt kell alkalmazni. Erre tekintettel a törvényjavaslat meghatározza a munkavédelmi képviselő választásának és tevékenységének szabályait. A javaslat részletesen szabályozza a munkahelyi munkavédelmi bizottság, illetve a munkavédelmi testület létrehozásának és működésének, illetve a veszélyes ipari védelmi ügyintéző alkalmazásának szabályait.
A munkabalesetek kivizsgálása és a munkavédelem ellenőrzése érdekében a javaslat megerősíti a munkavédelmi hatóság jogköreit, gyakorítja a munkavédelmi felülvizsgálatokat, soros és soron kívüli munkaügyi ellenőrzést ír elő. A hatóság a már működő akkumulátorgyárakat legalább félévente egyszer a biztonsági irányítási rendszerre vagy az irányítási rendszerre, azon belül az üzemeltető által hozott intézkedésekre, jelentésekre és egyéb nyomon követési dokumentumokra is kiterjedően ellenőrzi. A javaslat jelentősen növeli a kiszabható munkavédelmi bírság összegét is. Soron kívüli ellenőrzést kell tartani a veszélyes ipari védelmi ügyintéző, illetve az érintett település polgármesterének kezdeményezésére.
A javaslat az akkugyárak üzemeltetői számára szoros együttműködési kötelezettséget ír elő az érintett települések polgármestereivel, illetve a védelmi bizottságokkal. A tervezés alatt álló akkugyár kapcsán kötelező személyes közmeghallgatást tartani, melyre meg kell hívni az érintett településen élő lakosságot, az érintett polgármestereket, az üzemeltetőt, a hatóságot, a területi védelmi bizottságot, valamint a törvényben felsorolt hatóságokat és az érintett – részvételi szándékukat előzetesen bejelentő – társadalmi szervezeteket, különösen a környezetvédelem ügyének előmozdítása érdekében a vonatkozó jogszabályban meghatározott követelményeknek megfelelően működő szervezeteket is. A hatóság az engedély kiadásakor figyelemmel kell legyen a helyi lakosság véleményére. A polgármesternek a lakosság jelzései, panaszai alapján lehetőséget biztosít a javaslat, hogy soron kívüli vizsgálatot kezdeményezzen a hatóság területi szervénél, aki ennek 3 napon belül köteles eleget tenni. A javaslat előírja továbbá, hogy az akkumulátorgyárak meghatározott környékén, a gyártól meghatározott távolságban elhelyezett, nyilvános, a lakosság által is elérhető monitoring mérőállomásokat kell létrehozni, amelyek vizuálisan leolvasható módon mutatják az aktuális zaj és egyéb kockázati mutatókat.
Hozzászólások (0)