hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Gyakorlatban felmerülő kérdések a visszaélés-bejelentés kapcsán

  • dr. Kéri Ádám ügyvéd, compliance szakértő

Az uniós jog megsértését bejelentő személyek védelméről szóló 2019/1937. számú irányelvet (Irányelv) átültető 2023. évi XXV. törvény (Panasztörvény) kihirdetése óta jelentős vita övezi, hogy az egyes vállalkozások hogyan tudnak a nem mindig pontosan körül határolt követelményeknek megfelelni. Cikkünkben a leggyakoribb kérdések megválaszolására vállalkozunk.

Mit lehet a visszaélés-bejelentési rendszer keretében bejelenteni?

Gyakori félreértés, hogy a visszaélés-bejelentési rendszer keretében bármiféle bejelentés megtehető, így a vállalkozásokat a be- és (fel)jelentések el fogják árasztani. Ez azonban nincsen így. A Panasztörvény 20. §-a alapján ugyanis a belső visszaélés-bejelentési rendszerben jogellenes vagy jogellenesnek feltételezett cselekményre vagy mulasztásra, illetve egyéb visszaélésre vonatkozó információt lehet bejelenteni.

Ezen panaszoknak ugyanakkor kifejezetten és előre meghatározott európai uniós normákhoz kell kapcsolódniuk. Ha azonban a foglalkoztató a munkavállalóira a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (Mt.) 9. § (2) bekezdésében meghatározott feltételekkel a közérdeket vagy nyomós magánérdeket védő magatartási szabályokat állapít meg, ezek megsértése a belső visszaélés-bejelentési rendszerben szintén bejelenthető (ezekre ugyanakkor részben eltérő, lazább szabályok vonatkoznak). Más bejelentés ebben a rendszerben nem tehető.

Megjelent! Visszaélés-bejelentési szabályok, teendők – videófelvétel és 4 iratminta

Amennyiben egy bejelentés következtében egyéb adat kezelésére is sor kerülne, ezen adatokat a visszaélés-bejelentési rendszerből haladéktalanul törölni szükséges. Ennek következtében nem áll fenn annak a veszélye, hogy a vállalkozásokat ezen panaszok el fogják árasztani. Annak a veszélye azonban fennáll, hogy a bejelentők nem fogják tudni megkülönböztetni a bejelenthető és nem bejelenthető panaszokat. Erre tekintettel a vállalkozásoknak a rendszer működését át kell látniuk, vagy megfelelő szakembereknek ki kell szervezniük.

OLVASSA TOVÁBB CIKKÜNKET, amelyből megtudhatja, ki vizsgálja ki a bejelentéseket, és mikor hozható létre a bejelentések vizsgálatára közös „szervezet”.

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Külföldi részvényjuttatás kezelése a társasági adóban

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Elengedett pótbefizetés adókötelezettsége?

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Támogatás nyújtása/nem közcélú adomány

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 November
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink