hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

A visszaélés-bejelentési rendszer megvalósítási lehetőségei

  • dr. Papp Anna Katalin ügyvéd, Opus Legal Papp Anna Katalin Ügyvédi Iroda

Írásunkban bemutatjuk, miként kerülhet sor a gyakorlatban a hazánkban még többnyire ismeretlen visszaélés-bejelentési eljárás kialakítására.

Korábbi cikkünkben ismertettük, mi a visszaélés-bejelentési rendszer, valamint, hogy annak létrehozása és működtetése a jogszabályi megfelelésen túl milyen egyéb előnyöket jelenthet a vállalkozások számára. Arra is rámutattunk, hogy bár a tételes szankciókat meghatározó hazai jogszabály még nem került megalkotásra, a belső bejelentési csatorna mellett majd párhuzamosan működő külső rendszerek jelenthetik a legnagyobb kockázatot a mulasztó cégek számára. A bejelentőknek ugyanis lehetőségük lesz a belső panasz helyett vagy azt követően külső bejelentést tenni.

Jelen írásunkban arra kívánunk rámutatni, hogy a Magyarországon még viszonylag ismeretlen eljárás kialakítására a gyakorlatban miként kerülhet sor, valamint néhány olyan jellemzőt is bemutatunk, amely segíthet a rendszer alapismérveinek meghatározásában.

Megjelent! Visszaélés-bejelentési szabályok, teendők – videófelvétel és 4 iratminta

Külső-belső bejelentési rendszer

Ahogy a fentiekben is olvasható, alapvetően kétfajta: külső és belső bejelentési csatornáról beszélhetünk, amelyek egymással párhuzamosan fognak működni. A külső (hatósági) rendszer gyakorlatilag felügyeleti funkciót tölt majd be. Ha a bejelentőknek nem lesz lehetőségük panaszukat házon belül ismertetni, vagy az érdemi kivizsgálást nem eredményez, netalán megtorlástól tartanak, akkor független hatósághoz fordulhatnak a vizsgálat lefolytatása céljából.

Első ízben 2021. december 17. napjáig a legalább 250 főt, majd a legalább 50 főt foglalkoztató munkáltatók lesznek kötelesek etikai forródrótot felállítani, működési szabályzatot megalkotni. Kérdés azonban, hogy a rendszer működtetésére milyen gyakorlati módszerek állnak rendelkezésre.

Először is fontos leszögezni, hogy a kivitelezés pontos kereteit az irányelv nem adja meg, csupán az azzal szemben támasztott alapkövetelményeket (például a bejelentők védelmének biztosítása, a személyes adatok védelme, meghatározott határidők betartása stb.) fogalmazza meg. Az angolszász kultúrában azonban elterjedt a hasonló szabályzatok megalkotása, tehát számos jó gyakorlat áll a területen tapasztalattal bírók rendelkezésére. Ezekből a „jó gyakorlatokból” ismertetünk néhányat az alábbiakban.

OLVASSA tovább cikkünket, hogy megtudja a panasztétel módjára és a panasz kezelésére felmerülő lehetőségeket!

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Külföldi részvényjuttatás kezelése a társasági adóban

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Elengedett pótbefizetés adókötelezettsége?

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Támogatás nyújtása/nem közcélú adomány

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 November
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink