adozona.hu
Tulajdonos lesz a német állam a Lufthansában
//test-adozona.hu/koronavirus_jarvany/Tulajdonos_lesz_a_nemet_allam_a_Lufthansaba_YMDRZA
Tulajdonos lesz a német állam a Lufthansában
Várhatóan nem szerez döntő befolyást a német állam a koronavírus-világjárvány miatt óránként egymillió euró (350 millió forint) veszteséget termelő Lufthansa csoportban (Lufthansa Group), a német társaság csütörtöki tájékoztatása szerint az állami tulajdonrész 20 százalékos lehet, amit nemkívánatos felvásárlási kísérletek elhárítására tovább lehet emelni a blokkoló kisebbségi tulajdonrészig.
A frankfurti tőzsdén jegyzett részvénytársaság csütörtökre virradóra rendkívüli közleményben reagált a szövetségi kormánnyal hetek óta tartó tárgyalásokról szóló hírekre, amelyek szerint sikerült elvi megállapodásra jutni arról, hogy az állam egy 9 milliárd eurós tőkeinjekcióért a blokkoló kisebbségnek megfelelő 25 százalék plusz 1 részvény tulajdonrészt szerez.
A közlemény szerint a tervezett megállapodás két fő elemből áll. Az egyik egy 6 milliárd eurós tőkejuttatás, egy úgynevezett csendes betét, amelyért az állam a koronavírus-járványban bajba került nagyvállalatok támogatására létrehozott úgynevezett gazdasági stabilizációs alapon (WFS) keresztül 20 százalékhoz jut a több légitársaságot összefogó vállalatcsoportban.
A társaság további 3 milliárd eurót is kap a koronavírus-járvány miatt a nagyvállalatok támogatására indított műveletek másik főszereplőjétől, az állami fejlesztési banktól (KfW). A bank úgynevezett átváltható kötvény formájában nyújtja a kölcsönt. A tervezett megállapodás szerint a kölcsönt 5 százalék plusz 1 részvény nagyságú tulajdonrészre lehet váltani. A KfW akkor élhet a lehetőséggel, ha felvásárlási kísérlet indul a légiközlekedés első számú német szereplőjéért.
A Lufthansát kezdettől, tavaly év végétől erősen megviseli a koronavírus-járvány miatti visszaesés a légiközlekedésben. Flottájának nagyjából 90 százalékát ideiglenesen kivonták a forgalomból, a dolgozók ugyancsak 90 százaléka kényszerszabadságon van, a kormány pedig már március közepén elindította a járvány miatt bajba került vállalatok támogatását szolgáló programjait, mégsem sikerült megegyezni csaknem két hónapon keresztül.
A Lufthansa vezetősége azt akarta elérni, hogy az állam legyen csendestárs, vagyis a kormány csak tőkével vegyen részt a vállalkozásban, és ne szóljon bele vállalatirányítási ügyekbe. Sajtójelentések szerint azt is mérlegelték, hogy az állami támogatás helyett inkább fizetésképtelenséget jelentenek és csődvédelmi eljárás keretében újjászervezik a céget. A kormánypártok közül a Kereszténydemokrata Unió (CDU) és a bajor Keresztényszociális Unió (CSU) hajlandó a csendestársi megoldásra, koalíciós partnerük, a Német Szociáldemokrata Párt (SPD) viszont ragaszkodik ahhoz, hogy a kormány a támogatás fejében szerezzen nagyobb befolyást a vállalati ügyekben, vegyen részt például a személyzeti politikával és az éghajlatváltozással összefüggő kérdések eldöntésében.
A Lufthansa közleménye alapján inkább a vállalatvezetés és a CDU/CSU pártszövetség irányvonala érvényesül.
Azonban a cég hangsúlyozta, hogy a megállapodás ugyan már elérhető közelben van, de a koncepciót még nem véglegesítették.
A csoporthoz a névadó Lufthansa mellett az Eurowings, az osztrák Austrian Airlines, a svájci Swiss és Edelweiss Air légitársaság, valamint a belga Brussels Airlines diszkont légitársaság tartozik. Tavaly 145 millió utast szállítottak, ami 2,3 százalékos növekedés az egy évvel korábbihoz képest. A világszerte 135 ezer embert foglalkoztató cégcsoport korábban 4500 ember felvételét tervezte 2020-ra. Az utóbbi hetekben naponta átlagosan mindössze 3000 utast szállítottak, és azzal számolnak, hogy el kell bocsátani 10 ezer alkalmazottat.
Hozzászólások (0)