hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Ilyen hatással volt a járvány a fogyasztói szokásokra

  • adozona.hu

Az Európai Bizottság 23 gazdasági ágazatban mérte fel a fogyasztói tapasztalatokat a COVID–19 járvány idején. Az európai fogyasztók többet rendelnek az internetről, illetve igyekeznek minél gyakrabban helyben vásárolni. Mindezek mellett „zöldebb” döntéseket hoznak, vagyis hajlandóak többet fizetni olyan termékért, amely környezetbarát, olvasható a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) honlapján.

Az Európai Bizottság átfogó kutatása 2020 utolsó negyedévében térképezte fel a közösség tagállamaiban a fogyasztói magatartást és tapasztalatokat. A Bizottság publikálta a 23 gazdasági ágazatra kiterjedő, célzott felmérésen, valamint Eurostat-adatokon alapuló vizsgálat főbb eredményeit, amelyek betekintést nyújtanak abba, hogy a COVID–19 világjárvány milyen hatással volt az európai háztartásokra.

A vírushelyzet Európa-szerte jelentősen megváltoztatta a fogyasztói szokásokat. Teret nyert az online vásárlás: a fogyasztók 71 százaléka rendelt 2020-ban az interneten keresztül. A magyar fogyasztók ennél valamivel alacsonyabb része használta ki az online vásárlási lehetőségeket (62 százalék), emellett mind a hazai, mind a más tagállamból történő rendeléssel kapcsolatban bizalmatlanabbak az európai átlagnál. Az emberek 81 százaléka emellett a korábbinál közelebb vásárolt otthonához, illetve erősebben támogatta a helyi vállalkozásokat – ami a felmérés alapján elmondható a magyar fogyasztókról is (76 százalék).

A kutatás eredményein megmutatkoznak ugyanakkor a vírushelyzet gazdasági hatásai is. Az európaiak átlagosan 38 százaléka aggódott a következő hónap számláinak kifizetése miatt (bár ezen a téren jelentősek volt a tagállamok közötti különbségek), 42 százalékuk pedig későbbre halasztotta jelentősebb vásárlási döntéseit. Utóbbi különösen igaz a magyar válaszadók esetében: a hazai fogyasztók 57 százaléka napolta el inkább a nagyobb kiadásokat.

Pozitívumként elmondható, hogy az eredmények alapján a fogyasztók nagyobb része tisztában van vásárlásainak környezeti hatásával, 2/3-uk pedig környezetbarát termékeket vett még akkor is, ha ezek drágábbak voltak. Jó hír, hogy a magyar fogyasztók környezettudatos elköteleződése nem marad el lényegesen az európai átlagtól.

A felmérés eredményeit a hétfőn kezdődött Európai Fogyasztói Csúcstalálkozó keretében vitatják meg, amelyet a Bizottság az EU Tanácsának soros, portugál elnökségével közösen szervezett. A kutatás további intézkedéseket alapozhat meg annak érdekében, hogy a fogyasztók – vagyis az európai közösség GDP-jének több mint felét adó, 195 millió háztartás – a lehető legjobban hozzájárulhassanak a COVID–19 járványt követő gazdasági felépüléshez, illetve a zöld és digitális átmenetekhez.

A felmérésről az Európai Bizottság honlapján olvasható bővebb információ.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Külföldi részvényjuttatás kezelése a társasági adóban

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Elengedett pótbefizetés adókötelezettsége?

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Támogatás nyújtása/nem közcélú adomány

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 November
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink