adozona.hu
Csökkentett munkaidőre járó bértámogatás
//test-adozona.hu/koronavirus_jarvany/Csokkentett_munkaidore_jaro_bertamogatas_U7J9MS
Csökkentett munkaidőre járó bértámogatás
Munkaidő-csökkentés esetén a dolgozó bruttó bérét is a csökkentéshez kell igazítani? Hogyan kell számítani a támogatás miatt a nettó bért? – kérdezte az Adózóna olvasója. Dr. Hajdu-Dudás Mária ügyvéd válaszolt.
A kérdés konkrétan így szólt: "A 2020. április 29-én hatályba lépett, csökkentett munkaidőről szóló kormányrendelet értelmében azoknál a vállalkozásoknál, amelyek járulékkedvezményre jogosultak, hogyan történik a nettó bér számítása a támogatást érintve? Szükséges-e a munkaidő-csökkentés miatt a dolgozó bruttó bérét is a csökkentéshez igazítani? Számít-e valamit, hogy a kérelem benyújtását megelőző napig a dolgozó fizetési nélküli szabadságon volt?"
SZAKÉRTŐNK VÁLASZA:
A 47/2020. kormányrendelet 4. § (1) bekezdése szerint a 3. § (1) bekezdésében meghatározott ágazatokban működő gazdasági egységekben 2020. március, április, május és június hónapokra a foglalkoztatott
a) munkavállalók esetében a munkáltató mentesül a munkabér utáni közterhek megfizetése alól,
b) munkavállaló munkabérét terhelő járulékok közül kizárólag a természetbeni egészségbiztosítási járulékfizetési kötelezettség áll fenn, azzal, hogy annak havi mértéke nem haladhatja meg az egészségügyi szolgáltatási járulék havi összegét, a 7710 forintot.
A 105/2020. kormányrendelet 3. § (3) bekezdése szerint a támogatás mértéke az alapbér általános szabályok szerint megállapított személyijövedelemadó-előleggel, járulékokkal csökkentett összegének a kieső munkaidőre járó arányos részének 70 százaléka.
Az 1. § f) pontja szerint alapbér: a kérelem benyújtásának napján hatályos alapbér, melynek részeként figyelembe kell venni a felszolgálási díj mértékének megállapításáról, valamint a felszolgálási díj alkalmazásának és felhasználásának szabályairól szóló 71/2005. (IX. 27.) GKM rendeletben meghatározott, veszélyhelyzet kihirdetésének napja szerinti felszolgálási díjat is.
A nettó alapbért tehát ugyanúgy számoljuk ki, mintha nem illetné meg járulékkedvezmény a munkabért. Mivel a kérelem benyújtásának napja az irányadó, nincs jelentősége a megelőző napi fizetés nélküli szabadságnak.
A rendelet 4. § (3) bekezdés d) pontja szerint a munkaadó a támogatás igénybevételekor többek között vállalja azt, hogy a támogatással együtt a munkabér összege a támogatás időtartama alatt eléri a munkavállaló alapbérét. Ez alól kivételt az az eset jelent, amikor a csökkentett munkaidő a módosítás előtti munkaszerződés szerinti munkaidő felét nem haladja meg, így a munkavállaló és a munkaadó – döntésük alapján – nem állapodnak meg egyéni fejlesztési időben.
A másik lényeges rendelkezés, hogy a támogatás havi összegének meghatározásakor a maximálisan figyelembe vehető alapbér adókkal és járulékokkal csökkentett összege nem haladhatja meg a kérelem benyújtásakor hatályos, adókkal és járulékokkal csökkentett kötelező legkisebb munkabér kétszeresét.
A fentiek alapján nem látom akadályát annak, hogy a felek az alapbér mértékét ne a munkaidő-csökkentés mértékhez igazítsák, ugyanakkor a munkáltatónak az eredeti és a módosított alapbér különbözetét meg kell fizetnie (kivéve esetlegesen az egyéni fejlesztési időre járó díjazást).
Hozzászólások (0)