adozona.hu
Cégcsoporton belüli tranzakciók: komoly kihívások a koronavírus miatt
//test-adozona.hu/koronavirus_jarvany/Cegcsoporton_beluli_tranzakciok_komoly_kihi_A1UH4T
Cégcsoporton belüli tranzakciók: komoly kihívások a koronavírus miatt
A koronavírus terjedése és a járvány megakadályozására tett intézkedések az ellátási láncok megszakadásához és a kereslet hirtelen visszaeséséhez vezettek bizonyos iparágakban. Ez előre nem látott bevétel- és profitkiesést eredményezett a legtöbb szektorban, amire a meglévő transzferárképzési modellek nem voltak felkészülve. A NAV friss iránymutatása számos transzferárazással kapcsolatos kérdést tisztáz, melyeket összefoglalt a BDO.
A transzferár-nyilvántartás jogszabályi környezete nem változott a világjárvány okozta helyzet ellenére sem, így főszabályként az adózónak változatlan tartalommal szükséges elkészítenie a transzferár dokumentációt. Ha azonban a vállalat működésében változás következett be a világjárvány hatására, arra részletesen ki kell térni a transzferár dokumentációban (bemutatva például a megváltozott jövedelmezőséget, üzleti stratégiát vagy a vállalat üzleti átszervezését).
A transzferár olyan elszámolóár, amelyen egy vállalkozás árukat vagy immateriális javakat ad át, illetve szolgáltatást nyújt kapcsolt – vagyis vállalatcsoporton belüli – vállalkozásoknak. Alapvető jelentőséget az ad neki, hogy ha nem reálisan határozzák meg, vagyis nagyságrendekkel eltér a szokásos piaci ártól, amit független felek alkalmaznának egymás között, visszaélésekre is alapot adhat, hiszen lényegesen befolyásolhatja az érintett vállalkozás nyereségességét. Emiatt az adóhatóságnál minden évben kiemelt ellenőrzési célpont a kapcsolt vállalkozások közötti árak vizsgálata, illetve az ezek alátámasztására évente kötelezően elkészítendő transzferár-dokumentáció. |
A szokásos piaci ár meghatározásakor a vállalatok a releváns piaci adatokat tartalmazó adatbázis alapján szigorú szabályok alapján összehasonlító elemzést végeznek. Az adatbázis-kutatás során az eddigi gyakorlat alapján ki kell szűrni a tartósan veszteséges összehasonlító vállalatokat. Ha azonban az adott szektort érinti a járvány hatása, korrekcióra, kiigazításra lehet szükség a 32/2017. NGM-rendelet 4. paragrafus (4) bekezdésének k) pontja szerint, továbbá ha az adott iparág azonos profilú vállalatainak jelentős része a járvány következtében vált veszteségessé, az ő adataikat fel lehet használni a szűrési mintában.
APA-határozat
Az adókockázatok csökkentése, valamint a hosszú távú kiszámíthatóság érdekében az adózóknak lehetőségük van szokásos piaci ár megállapítását kérni a NAV-tól. Az előzetes ármegállapítási eljárás (advance pricing arrangement – APA) során az adózó a NAV-tól kéri bizonyos kapcsolt féllel kötött árazási megállapodásának megerősítését. Pozitív APA-határozat érvényességi idején belül a hatóság az árazást nem kifogásolhatja.
A koronavírusjárvány-helyzetben az adózó továbbra is benyújthat szokásos piaci ár megállapítási kérelmet, azonban a jelenlegi járvány helyzetet figyelembe véve, az adózónak lehetősége van úgy dönteni, hogy módosítja vagy visszavonja a folyamatban lévő kérelmét. Emellett a hatályban lévő APA-határozat módosítására is lehetőség van, tekintettel a járvány miatt megváltozott gazdasági helyzetre (amennyiben például a kritikus feltételek a továbbiakban nem teljesíthetőek), Ilyenkor szükség van ennek bizonyítására, amit a NAV minden esetben felülvizsgál. Ha az adózó alá tudja támasztani, hogy az eredeti határozat tényállásai nagymértékben nem változtak, hosszabbítási kérelem is beadható.
Az adóhatóság jelenlegi, az adózókat támogató iránymutatása több fontos nyitott kérdésre adott választ az összehasonlító elemzéssel kapcsolatosan, lehetőséget adva a megfelelő felkészülésre az idei transzferár tervezés során – magyarázza Orbók Ilona, a BDO Magyarország adópartnere. Ezt a folyamatot azonban célszerű mielőbb elkezdeni, mivel a koronavírus megannyi speciális szakértelmet igénylő kihívással állítja szembe idén az adózókat. Annak érdekében, hogy a nem megfelelő körültekintéssel való tervezésnek a transzferár-ellenőrzés során kibukó kellemetlen meglepetései elkerülhetők legyenek, a tervezéshez mindenképpen célszerű szakértői segítséget igénybe venni.
Hozzászólások (0)