hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Online póker: jövőre akár 90 napra is zárolhatja a bankszámlát az adóhatóság

  • adozona.hu

Amióta néhány héttel ezelőtt először elhangzott, hogy 2012. január 1-étől megadóztatják az online szerencsejátékot, tudni lehetett, hogy a várakozásoknak megfelelően lesz liberalizált piac a jövő évtől és a parlamentnek sürgősen meg kell kezdenie az ez irányú jogszabályalkotást. Ennek első lépése a Rogán Antal által jegyzett, a napokban elfogadott előterjesztés, amely két játéktípus előtt nyitja most meg a kapukat.

Módosultak az online szerencsejáték szervezésére vonatkozó szabályok. Az online szerencsejátékok piacát két részre osztották: eddig minden szerencsejáték koncesszió-köteles üzlet volt, az új szabályozás alapján a lóversenyfogadás és a kártyajátékok bárki által, adóhatósági engedély alapján szervezhetőek, míg a többi játék változatlanul kizárólag koncesszió alapján szervezhető. Ezekre a játékokra továbbra is csak a Szerencsejáték Zrt. rendelkezik koncessziós joggal. Az online szerencsejáték engedély nélküli szervezését a törvény szigorúbban rendeli büntetni, továbbá az internet-szolgáltatókra és pénzintézetekre is kötelezettséget ró. Adókötelesek lettek az online szerencsejátékból származó bevételek.

Izgalmas időszak ez, hiszen egy olyan, vélhetően nem is kicsi piac válik majd „láthatóvá”, amely már jó ideje létezik ugyan, de hivatalosan, például az adóbevételekben, mégsem jelent meg soha. Hogy e „szürke” piac mekkora része bújik most elő, nagyrészt attól függ, hogy a szabályozás mennyire törekszik a játékok teljes spektrumának lefedésére és a feltételek teljesítése lehetővé tesz-e majd egy elfogadható nyereségszint elérését az online szerencsejáték szervezők által általában elérhető, viszonylag alacsony profit ráta mellett.

Az Országgyűlés 2011. szeptember 26-án elfogadta a szerencsejáték-törvény módosítását, amely átfogóan szabályozza az online szerencsejáték szervezésének és az abból származó bevételek adózásának feltételeit. A 2012. január 1-jén hatályba lépő új törvényi rendelkezések jogszerűvé fogják tenni a jelenleg illegálisan működő online szerencsejáték szolgáltatások egy részét. Ma ugyanis online szerencsejáték szolgáltatást kizárólag a Szerencsejáték Zrt. jogosult nyújtani; a többi szolgáltató részére koncessziós pályázat keretében lehetne átengedni az online szerencsejáték szervezésének a jogát, koncessziós engedéllyel azonban a többi szolgáltató nem rendelkezik.

Az online szerencsejáték szabályozásának átalakításával és a szervező bevételének megadóztatásával a „hagyományos” és online szerencsejáték-piac igényeit egyaránt kielégítheti a kormány. Az online szerencsejátékban érdekelt – ám jelenleg engedély nélkül működő – piaci szereplőknek ugyanis érdeke lehet, hogy szabályozott keretek között, átlátható módon nyújthassák szolgáltatásaikat az interneten keresztül. A „hagyományos” szerencsejáték piac szereplői (különösen a játékautomaták üzemeltetői) pedig azért sürgették az online szerencsejáték újraszabályozását és megadóztatását, hogy a kormány a szerencsejátékból származó adóbevételekre vonatkozó igényét ne kizárólag a „hagyományos” szerencsejáték piac szereplőivel szemben érvényesítse.

Az online szerencsejátékra vonatkozó új szabályozás elsősorban abban tér el a korábbitól, hogy míg online szerencsejáték szervezésére eddig kizárólag a Szerencsejáték Zrt.-nek volt jogosultsága, és a többi szolgáltató koncessziós pályázat keretében nyerhetett (volna) jogot online szerencsejáték szervezésére, addig az új szabályok alapján bizonyos online szerencsejátékokat koncessziós pályázat nélkül is, az adóhatóság engedélye alapján szervezhet az, aki a jogszabályi feltételeknek megfelel.

Hatály, feltételek, blokkolás

Ebben a pillanatban persze még sok a kérdőjel a részleteket illetően, de az már látszik, hogy a szabályozás célkeresztjében az egyébként is támogatást élvező lóversenyfogadás, valamint az online póker áll. A játékszervezők ugyanakkor máris választ kaptak olyan sarkallatos kérdésekre, hogy a játékszervezés letelepedéshez kötött lesz-e, vagy kell-e majd az ország területén központi szervereket üzemeltetni. Az, hogy a válasz mindkét kérdésre nemleges, pozitívumként értékelendő és jótékonyan hathat a piac fehérítésének irányába, ugyanis a számos, egyébként megfogalmazott követelmény ellenére, úgy tűnik, egy teljesíthető keretrendszert vezetnek be.

A szabályozásból látszik, hogy a kormány hisz abban, hogy az internetes oldalak, illetve a ki- és befizetésekre használt bankszámlák blokkolása megfelelő eszköz lehet arra, hogy gátat szabjon az engedéllyel nem rendelkező játékszervezők tevékenységének. Hogy ténylegesen beválnak-e ezek a módszerek, a jövő zenéje, de a nyugati példák egyelőre ezzel ellentétes kimenetelt sugallnak.

Hatály, feltételek, blokkolás - részletek

A piaci várakozásokkal ellentétben az új szabályok az online szerencsejátéknak csak egyes fajtáira, „a hírközlő eszköz és rendszer útján szervezett lóversenyfogadásra és kártyajátékok nyújtására” vonatkoznak. Az új szabályozás nem terjed ki az internetes sportfogadásra, amelyet továbbra is kizárólag a Szerencsejáték Zrt. szervezhet, a többi szolgáltató pedig csak akkor, ha koncessziós pályázaton elnyeri erre a jogot. Továbbra is tilos lesz viszont online sorsolásos játékot szervezni és online játékkaszinót működtetni.

Az online szerencsejáték szervezése során a szolgáltatónak különböző feltételeknek kell majd megfelelnie, így valamely Európai Gazdasági Térséghez tartozó tagállamban székhellyel kell rendelkeznie, a külföldi szolgáltató is köteles lesz megbízni egy magyarországi lakóhellyel vagy székhellyel rendelkező képviselőt a magyarországi hatósági ügyek intézéséhez, továbbá akkreditált játékrendszerrel és üzleti rendszert kell alkalmaznia. Továbbá a külföldi szolgáltató is köteles lesz – egy speciális esetet kivéve – Magyarország területén valamely adathordozón tárolni az ügyfélregisztrációval, a játékosok számlaegyenlegével és a játékmenettel kapcsolatos adatokat, és köteles lesz az adóhatóság részére hozzáférést biztosítani a szerveréhez és a magyarországi adathordozóhoz.

Aki online szerencsejátékot engedély nélkül szervez, számolhat azzal a szankcióval, hogy az adóhatóság letilthatja a szerencsejátékot működtető internetes felületekhez történő hozzáférést, és elrendelheti a szerencsejátékkal kapcsolatos befizetéseket és kifizetéseket lebonyolító bankszámlák – legfeljebb 90 napig tartó – zárolását. A részletszabályok egyelőre nem ismertek. Az új szabályok alapján a nemzetgazdasági miniszter rendeletben lesz köteles meghatározni az online szerencsejáték engedélyezésével, ellenőrzésével és szervezésével kapcsolatos részletszabályokat, összegzi a PwC hírlevele. Így például miniszteri rendelet fogja szabályozni, hogy a külföldi székhelyű szolgáltatók pontosan milyen adatokat lesznek kötelesek Magyarországon tárolni, és hogy az adóhatóság milyen esetekben és milyen módszerekkel nyerhet hozzáférést a szolgáltató szerveréhez, valamint a Magyarországon tárolt adatokhoz.

Adóbevételek

A kivetni tervezett, a tiszta játékbevétel 20 százalékában megállapított játékadó alapvetően elfogadhatónak tűnik, vannak azonban e téren is rendezetlen kérdések. A jogszabály nem kezeli külön például azokat a piacon szép számban jelen lévő fogadás-szervezőket, amelyek nem maguk fogadnak a játékosokkal, hanem csupán egy kvázi „fogadási tőzsdeként” működnek közre két felhasználó fogadásában és az ő nyereségük csak egy minimális jutalék a nyertes fél nyereményéből. Belátható, hogy az ő esetükben például még tisztázásra szorulhat, mi legyen az adó alapja.

Ha az állam valóban 30 milliárd forint adóbevételre számít 2012-ben az online szerencsejátékokból, akkor vélhetően lesznek még meglepetések. Azt ugyanis nehéz lenne kijelenteni, hogy ennek akár a közelébe is érhet a játékadóból származó bevétel. Egy biztos, hogy van a potenciális adóbevételnek egy egyensúlyi szintje, amelynél többet egyszerűen nem bír el a piac. Ha a kormány e fölé lövi be a várakozásokat és emiatt az adóterheket, az nem az adóbevétel növekedését fogja eredményezni, hanem a terület fehéredését szűkíti. Ember legyen a talpán, aki meg tudja ma mondani, hogy ez az ekvilibrium-állapot hol lehet, mindenesetre a 30 milliárd forintos szint talán túlzottan is optimista. Ám nem is biztos, hogy ennek az ekvilibriumnak az elérését kell elsősorban szem előtt tartani, azaz a lehető legtöbb adóbevételt megcélozni, sokkal inkább a piac legteljesebb szabályozottságát, kifehérítését. A játékosok érdekeit és védelmét is ez szolgálná legjobban.

Hogyan tovább?
Kissé érthetetlen, hogy az oly népszerű online sportfogadás (a lóversenyt leszámítva) miért nem került be a törvény tárgyi hatálya alá. Különösen így van, ha figyelembe vesszük, hogy e játékfajta népszerűsége az online pókerével vetekszik a játékosok körében. Csak remélni lehet, hogy a hatálybalépésig szélesedni tud az elismert játékok köre és akár az online sportfogadás, akár a különböző kaszinójátékok is átkerülnek a liberalizált kategóriába.

Várhatóan külön viták tárgya lesz, hogy az online szerencsejátékok új szabályozása mennyire áll összhangban az Európai Uniónak a szolgáltatások szabad áramlására vonatkozó követelményeivel, hiszen bizonyos szerencsejátékokat tilt, míg másokat enged. Az uniós jog értelmében a tagállamok kötelesek elhárítani a szolgáltatások szabad áramlásának adminisztratív és jogi akadályait, azonban közrendi, illetve közbiztonsági szempontból indokolt követelményeket írhatnak elő a szolgáltatások nyújtóival szemben. A tagállamok által előírt követelmények nem lehetnek diszkriminatívak, és arányosnak kell lenniük a követelmények előírásával elérni kívánt célokkal.

dr. Antall György
Réti, Antall és Társai Ügyvédi Iroda


Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Külföldi részvényjuttatás kezelése a társasági adóban

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Elengedett pótbefizetés adókötelezettsége?

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Támogatás nyújtása/nem közcélú adomány

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 September
H K Sze Cs P Sz V
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6

Együttműködő partnereink