adozona.hu
Vámokat vetett ki az EU a Kínában gyártott elektromos járművekre
//test-adozona.hu/jovedeki_ado_vam_deviza_termekdij/Vamokat_vetett_ki_az_EU_a_Kinaban_gyartott__HJBT17
Vámokat vetett ki az EU a Kínában gyártott elektromos járművekre
Az Európai Bizottság 37,6 százalékig terjedő ideiglenes kiegyenlítő vámot vetett ki a Kínából származó, kizárólag akkumulátorról üzemelő elektromos járművek (BEV) behozatalára - közölte csütörtökön a brüsszeli testület.
Az uniós intézmény tavaly október elején szubvencióellenes vizsgálatot indított BEV-ek behozatalával kapcsolatban, arra kereste a választ, hogy értékláncok részesülnek-e illegális támogatásban, és hogy ez a támogatás okozhat-e gazdasági kárt az uniós BEV-gyártóknak.
A vizsgálat alapján a bizottság arra a következtetésre jutott, hogy a kínai BEV-értéklánc tisztességtelen támogatásban részesül, ami gazdasági kárral fenyegeti az uniós BEV-gyártókat.
Az Európai Bizottság által kivetett ideiglenes vámok célja, hogy megakadályozza az olcsó, kínai állami támogatással gyártott elektromos járművek EU-ba irányuló dömpingjét.
A bizottság által vizsgált három kínai gyártóra egyedi vámok vonatkoznak: a BYD esetében 17,4 százalékos, a Geely-re 19,9 százalékos, a SAIC-re 37,6 százalékos. Más elektromosjármű-gyártásban érdekelt kínai vállalatokra, amelyek együttműködtek az uniós vizsgálatban, átlagosan 20,8 százalékos vám vonatkozik. Az összes többi kínai gyártóra pedig, amelyek nem működtek együtt a vizsgálatban, 37,6 százalék vámot kell alkalmazni.
Ezek az ideiglenes vámok 2024. július 5-től lépnek hatályba, legfeljebb négy hónapig. Ezen időtartamon belül az uniós tagállamok szavazásával döntést kell hozni a végleges vámokról. A határozat elfogadása esetén a vámok ötéves időtartamra válnak véglegessé.
Kínának és a német autóipari szövetségnek sem tetszik a döntés
Az EU bejelentését követően a Kínai Kereskedelmi Kamara az EU-ban (CCCEU) határozottan ellenezte a protekcionista intézkedéseket, és sürgette az EU-t, hogy vegye figyelembe a kínai és az európai vállalatok egybehangzó aggodalmait. A vámok ugyanis jelentős kihívások elé állítják a jövőbeni kínai-európai együttműködést az elektromobilitási iparban, különösen azon európai vállalatok számára, amelyek kínai ellátási láncra támaszkodva kívánnak nemzetközileg versenyképes termékeket kifejleszteni – olvasható a CCCEU közleményében.
"Reméljük, hogy a két fél hamarosan megoldást talál a kiegyenlítő intézkedések elkerülésére, amelyek ártanak a kölcsönösen előnyös együttműködésnek és a kínai-EU autóipar közös fejlődésének" – fogalmaz a dokumentum.
Az EU döntése bírálatokat váltott ki az uniós tagállamok és a járműipar részéről is. Oliver Zipse, a BMW vezérigazgatója szerint az importvámok megemelése "zsákutcába vezet". Nemhogy nem erősíti meg az európai gyártók versenyképességét, hanem "éppen ellenkezőleg, nemcsak a globálisan tevékenykedő vállalatok üzleti modelljét károsítja, hanem korlátozza az európai vásárlók elektromos autókkal való ellátását is, és így még a közlekedési ágazat dekarbonizációját is lassíthatja" – jelentette ki. Hozzátette, hogy "az ilyen intézkedések súlyosan sértik a szabadkereskedelem EU által propagált elvét".
"Az Európai Bizottság döntésének időzítése hátrányos az elektromos járművek iránti jelenlegi gyenge németországi és európai kereslet szempontjából" - jelentette ki csütörtöki közleményében a Volkswagen szóvivője. Hangsúlyozta: "A döntés negatív hatásai meghaladják annak előnyeit az európai, és különösen a német autóipar számára".
A VDA (Verband der Automobilindustrie e.V.) német autóipari szövetség még szerdán közleményt adott ki, amelyben kijelentette, hogy a vámok nem állnak az EU érdekében. "Az európai szubvencióellenes vámok nemcsak a kínai gyártókat, hanem különösen az európai vállalatokat és azok vegyesvállalatait is érintenék". A közlemény rámutat, hogy a Kínából az EU-ba érkező importjármű nagy része európai és amerikai gyártóktól származik.
A szövetség jelentése rámutat: piaci elemzések szerint a kínai akkumulátoros-elektromos járművek piaci részesedése a teljes európai személygépkocsi-piacon valószínűleg 5-10 százaléknál stabilizálódhat. "Az EU-nak tartózkodnia kellene a bejelentett szubvencióellenes vámok bevezetésétől, és tárgyalásos megoldást kellene találnia Kínával" – szögezi le a VDA közleménye.
Hildegard Muller, a VDA elnöke hangsúlyozta, hogy a megoldás érdekében "feltétlenül" nyílt és konstruktív párbeszédre lenne szükség Kína és az Európai Bizottság között. "Teljes szívvel támogatjuk ezt a megközelítést, és mindkét felet a tárgyalások sikeres lezárására buzdítjuk" - mondta.
A kínai kereskedelmi minisztérium reményét fejezte ki, hogy az EU kész együttműködni Kínával a vitás kérdések tárgyalásos megoldásában. A minisztérium szóvivője sajtótájékoztatón kijelentette, hogy a konzultációnak tényeken és szabályokon kell alapulnia, és a lehető leghamarabb mindkét fél számára elfogadható megoldást kell eredményeznie.
Hozzászólások (0)