adozona.hu
Új uniós büntetővámok
//test-adozona.hu/jovedeki_ado_vam_deviza_termekdij/Uj_unios_buntetovamok_GNNGWN
Új uniós büntetővámok
Nem fenyegetett megtorló lépésekkel, de csalódottságát fejezte ki Robert Lighthizer, az Egyesült Államok kereskedelmi főképviselője amiatt, hogy az Európai Unió kedden új büntetővámokat vezetett be amerikai repülőgépekre és egy sor más amerikai termékre a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) engedélyével.
Valdis Dombrovskis, az Európai Bizottság kereskedelemért felelős alelnöke hétfőn bejelentette, hogy az Európai Unió 15 százalékos vámot vet ki az amerikai repülőgépekre és alkatrészeikre, míg egy sor más termék importját, a dohánytól kezdve, a mogyorón, a gyümölcsleveken, halakon, szeszes italokon, táskákon és traktorokon át az edzőtermi és kaszinós gépekig, 25 százalékos vámmal terheli meg.
Az alelnök hangsúlyozta, a bizottság fő célja az, hogy meggyőzze az Egyesült Államokat a tárgyalások szükségességéről, mivel a repülőgépgyártók körüli amerikai-európai vita fő nyertesei az olyan vetélytársak, mint a Commercial Aircraft Corporation (Comac) nevű kínai repülőgépgyártó vállalat.
A Boeing csalódástkeltőnek és meglepőnek minősítette az unió döntését, és arra szólította fel Brüsszelt és az Airbus európai repülőgépgyártót, hogy dolgozzanak a kereskedelmi vita megoldásán.
Lighthizer a múlt hónapban még válaszlépésekkel fenyegetőzött, Donald Trump leköszönő amerikai elnök pedig "keményebb visszavágást" helyezett kilátásba arra az esetre, ha Brüsszel bevezeti az ígért új büntetővámokat. Az amerikai kereskedelmi főképviselő hétfőn kiadott rövid közleménye azonban nem tartalmazott fenyegetést, hivatala pedig közölte, hogy a két fél tárgyal a hosszú ideje fennálló vita megoldásáról.
Az Egyesült Államok, valamint a Németországot, Franciaországot, Nagy-Britanniát és Spanyolországot képviselő Európai Bizottság között 2004 óta húzódik vita a világ két legnagyobb repülőgépgyártója, az amerikai Boeing és az európai Airbus szubvencionálásáról. A WTO vitarendezési testülete 2018 májusában az Európai Uniót, 2019 áprilisában viszont az Egyesült Államokat marasztalta el.
A WTO háromtagú választottbírósága tavaly októberben mondta ki, hogy évi 7,5 milliárd dollár kárt okoztak az Egyesült Államoknak az Airbusnak kölcsönök formájában nyújtott, tiltott uniós támogatások. Ezért engedélyezte, hogy az Egyesült Államok 10, illetve 25 százalékos büntetővámot vessen ki 7,5 milliárd dollár értékű európai termékre. Az unió több mint 10 milliárd dolláros kártérítési igényéről tavasszal kellett volna meghozni a döntést, ám a koronavírus-járvány ezt is késleltette.
Valdis Dombrovskis hétfőn megismételte, hogy az EU nyitott a tárgyalásos megoldásra a vámtarifák ügyében, továbbra is terítéken van az a javaslata, hogy mindkét fél vonja vissza intézkedéseit. Megjegyezte, számos megbeszélés ellenére az Egyesült Államok mindezidáig nem egyezett bele a kivetett vámtarifák visszavonásába.
Dombrovskis reményét fejezte ki, hogy javulni fognak az Európai Unió és az Egyesült Államok közötti kereskedelmi kapcsolatok az új amerikai adminisztráció hivatalba lépését követően.
Hozzászólások (0)