adozona.hu
Több mint 80 százalékos adóvisszatérítés gázolaj után
//test-adozona.hu/jovedeki_ado_vam_deviza_termekdij/20111003_olaj_gazolaj_ado_adovisszaterites
Több mint 80 százalékos adóvisszatérítés gázolaj után
Az elfogadott törvény alapján növekszik mind a tüzelő-, fűtőanyag célú, mind az üzemanyag célú gázolaj jövedéki adója, amely a jövőben 110350 forint/ezer liter lesz, a korábbi 97350 forint/ezer liter helyett. Párhuzamosan a gázolaj jövedéki adójának emelésével, megnő a kereskedelmi gázolaj utáni visszatérítés összege is. Kérdés, mennyivel és milyen ágazatban?
A 19,50 forint literenkénti adóvisszatérítés a fuvarozók versenyképességének megőrzését szolgálja, írja a Deloitte hírlevele hozzátéve a visszatérítendő összeg változása érinti továbbá a mezőgazdasági ágazatot is, mivel az ott felhasznált gázolaj után 82 százalékra nő az adó-visszatérítés mértéke.
Alkoholtermékeket érintő módosítások
A magasabb alkoholtartalmú termékek esetében 50 százalékkal nő meg a jövedéki adó mértéke, amely így 414150 forint lesz, míg a 110/2008/EK rendelet
II. melléklete szerinti „minőségi” szeszes italok esetében, amelyek nem tartalmaznak semmilyen ízesítőanyagot vagy kizárólag természetes aromákat és aroma-készítményeket tartalmaznak, továbbá azon szeszes italok esetében, amelyek alkoholtartalma kizárólag a 110/2008/EK rendelet II. mellékletének 6. és 9. pontja szerinti termékből származik, és amelyeket természetes aromával vagy mézzel ízesítenek, 5 százalékos növelés eredményeként 289900 forint lesz az adó mértéke. Utóbbi adómérték kerül bevezetésre a bérfőzött párlatra, az eladásra szánt bérfőzött párlatra, valamint a magánfőzés keretében előállított párlatra, amennyiben annak mennyisége évente az 50 litert meghaladja. A sör esetében mérsékelten, 5 százalékkal nő a jövedéki adó mértéke. A fentieken túl szintén mérsékelt, 5 százalékos jövedéki adó emelés lép hatályba a törvény alapján az egyéb bor, a pezsgő, valamint a köztes alkoholtermékek esetében is.
Esetlegesen érdeklődésre tarthat számot az is, hogy ismételten bevezetik a 2011. április 1-jét megelőzően már alkalmazott adómentesség a gyógyszernek nem minősülő gyógyhatású készítmények, alkohol tartalmú gyógynövény-készítmények előállításához szükséges, ahhoz felhasznált alkoholtermékekre vonatkozóan.
Dohánytermékek jövedéki adó változásai
A dohánytermékek esetében a törvény lépcsőzetes jövedéki adó emelést ír elő, amelynek megfelelően ez év november 1-jétől, 2012. május 1-jétől, valamint 2012. november 1-jétől megnő a jövedéki adó mértéke.
A szerencsejátékról szóló 1991. évi XXXIV. törvény (Szjtv.) módosítása
A Parlament elfogadta az Szjtv. módosítását szolgáló törvényt is, amely egyrészt megemeli a pénznyerő automaták tételes játékadóját, másrészt bevezeti ugyanezen automaták esetében a százalékos mértékű játékadó fogalmát. A pénznyerő automaták tételes adójának tekintetében az I. és II. kategóriájú játékteremben üzemelő pénznyerő automaták esetében 500 ezer forintra, míg az elektronikus kaszinóban üzemelő automaták esetében 700 ezer forintra nő a tételes adó mértéke.
Ezen intézkedés mellett bevezetésre kerül a játékadó százalékos formája is, amelyet pénznyerő automata üzemeltetője (szerencsejáték-szervező) automatánként akkor köteles megfizetni, ha tárgynegyedévenként az automata tiszta játékbevétele eléri vagy meghaladja a 900.000 Ft-os határt. Ennek túllépése esetén az automata üzemeltetője a 900 ezerot meghaladó részre 20 százalék játékadó megfizetésére lesz kötelezett, amelyet negyedévenként, a tárgyhónapot követő hó 20. napjáig köteles bevallani és megfizetni.
A szerver alapú pénznyerő automaták esetében a szerencsejáték-szervező mentesül a fenti játékadó megfizetésének kötelezettsége alól, helyette a tiszta játékbevétel 33 százalékának megfizetésére köteles. (Szerver alapú pénznyerő automatának minősül az a pénznyerő automata, amely az internet mint távközlési rendszer felhasználásával működtetett szerver alapú rendszerben üzemeltethető, és amelynek játékprogramja a központi szerveren egy zárt, ellenőrzött rendszeren működik, a hozzá csatlakoztatott gépek (műszaki egységek) pedig a játékteremben, játékkaszinóban találhatók.)
Amennyiben az adóalany nem tesz eleget fenti fizetési kötelezettségeinek, az állami adóhatóság a szerencsejáték-szervező engedélyét visszavonja.
Az elfogadott törvény 2012. január 1-jével kezdődően adókötelezettség alá vonja a távszerencsejáték-tevékenységet is. Távszerencsejátéknak a lóverseny-fogadás és a kártyajáték minősül, ha azt hírközlő eszköz és rendszer útján szervezik. 2012. január 1-jétől távszerencsejáték-szervezés kizárólag az állami adóhatóság engedélyével végezhető, amennyiben a szervező megfelel a törvényben foglalt szigorú formai és tartalmi feltételeknek. Fontos, hogy a szervezőknek a magyarországi ügyek vitelére Magyarországon belföldi lakóhellyel vagy székhellyel bíró képviselővel kell rendelkezniük, az adóügyek vitelére pedig pénzügyi képviselőt kell megbízniuk, ha nem rendelkeznek Magyarországon fiókteleppel. A távszerencsejáték-szervező tevékenység esetén az adó mértéke a
Szjtv. területi és tárgyi hatályának figyelembevételével meghatározott tiszta játékbevétel 20 százaléka lesz. A törvény értelmében, a szervező a távszerencsejáték játékadóját havonta, a tárgyhónapot követő hónap 20. napjáig köteles bevallani az állami adóhatósághoz az adó egyidejű megfizetése mellett.
Az államháztartásról szóló törvény (Áht.) változása
Veszprémi István, a Deloitte Zrt. adópartnere elmondta: A Parlament elfogadta az Áht. módosítását is. A törvény értelmében lerövidül a fizetési kötelezettségekre, fizetésre kötelezettek körére, a fizetési kötelezettség mértékére vonatkozó törvények, így többek között az adótörvények és azok módosításának kihirdetése és hatálybalépése közötti időszak. A törvény a mostani negyvenöt – az országgyűlési képviselők általános választásának évében negyven – napos időszakot egységesen harminc napra rövidíti le.
A törvény módosításának az indoka az, hogy a jogalkotó a törvényalkotás folyamatát a rendkívül gyorsan változó gazdasági környezethez kívánja igazítani, és lehetőséget kíván teremteni a költségvetési folyamatok gyorsabb befolyásolására. Az adózók számára azonban még több erőforrást fog igényelni, hogy az új adószabályokat időben implementálni tudják, illetve még több jogértelmezési kérdés marad megválaszolatlan a módosítások hatálybalépésekor.