hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Iparűzési adó: könnyebben intézheti ügyeit az önkormányzatoknál

  • Antretter Erzsébet, a Niveus Consulting Group adótanácsadási üzletágának igazgatója
1

Egyre több külön bejelentési kötelezettség szűnik meg az önkormányzatok felé az egyablakos rendszer szélesítésének köszönhetően. Helyi adó ügyekben is általánossá vált az online ügyintézés az e-önkormányzati portálnak köszönhetően. Cikkünkben a helyi adóhatóságokkal történő ügyintézés egyszerűsítésével, digitalizációjával kapcsolatos fejleményeket mutatjuk be.

Az iparűzésiadó-bevallás NAV általi továbbítása

Az adózók első ízben a 2017-ben kezdődött adóévükről nyújthattak be iparűzésiadó-bevallást az állami adóhatóságon keresztül elektronikus úton, az általános nyomtatványkitöltő (ÁNYK) program használatával.

Bár az elektronikus bevallást támogató számítógépes rendszer az esetleges számítási hibákat, a bevallás egyes sorai közti logikai összefüggések esetleges figyelmen kívül hagyását jelzi, az állami adóhatóság eddig az ilyen bevallást is továbbította az illetékes önkormányzati adóhatóságnak. Érdemi ellenőrzést pedig egyáltalán nem végzett. (Erről részletesebben korábbi cikkünkben olvashatnak.)

A nyári adócsomagban elfogadott jogszabály-módosítás szerint 2020. január 1-jétől azonban a NAV csak a helyes bevallásokat továbbítja az önkormányzati adóhatóság felé. Ha a bevalláskitöltő rendszer által automatikusan jelzett hibákat az adózó nem javítja ki, úgy az állami adóhatóság nem továbbítja a bevallást, azt az adózó kizárólag az önkormányzati adóhatóságnál nyújthatja be.

További változás, hogy 2020. január 2-ai hatállyal a sportvállalkozások kizárólag az állami adóhatóságon keresztül (elektronikus úton) nyújthatják be iparűzésiadó-bevallásukat. Ennek oka, hogy az állami adóhatóság így az adóbevallásban feltüntetett adatokból ki tudja nyerni a sportvállalkozások iparűzésiadóalap-kedvezményével kapcsolatos információkat, amelyekről adatot kell szolgáltatnia a támogatásokat vizsgáló iroda (TVI) részére. (A sportvállalkozások 2018. január 1-jétől iparűzésiadó-alapjuk számításakor a nettó árbevételüket csökkenthetik bizonyos tételekkel, például a sportrendezvényre szóló belépőjegy, bérlet értékesítéséből származó árbevétellel.)

OLVASSA TOVÁBB cikkünket, amelyből megtudhatja, miben egyszerűsödik a bejelentési és a változásbejelentési kötelezettség, és bemutatjuk az e-önkormányzati portált.

A teljes cikkhez előfizetőink, illetve 14 napos próba-előfizetőink férnek hozzá, ha e-mail-címük és jelszavuk megadásával belépnek az oldalra.

A 2020-as változásokról szóló cikkeinket ITT olvashatja el.

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (1)
Ruszin Zsolt

Az egyik cikk címe élteti a kormány intézkedéseit, a másik kifogásolja azokat. Ezek szerint egy pozitív cikk, bár vannak az afrikai sertés-pestisről jobban ismert ASP kapcsán problémák.

A rendszer lassú és körülményes, kitöltet olyan adatokat, ami a rendszer tud. Az internet kapcsolatra nagyon érzékeny, azért inkább beküldés előtt célszerű PDF-et menteni a formról, mert azt epapíron beküldve is feldolgozza az önkormányzati adóhatóság. Az eljárási jogosultság kapcsán az ASP figyeli az RNY-t, ami nem túl szerencsés, mert azt alig valaki használja céges meghatalmazásra. A meghatalmazások döcögnek, nincsen meghatalmazott által kezdeményezhető meghatalmazás. A lekérdezés botrányos, az adófolyószámlát még az ügyvezetőnek se mutatja meg az ASP. Az ASP legbotrányosabb része, hogy valójában azt nem tudják használni az önkormányzati ügyintézők, mert az ASP gyakran változik és gyakran nem működik jól. Több ügyintézőről tudok, aki kistelepüléseken az ASP (meg az alacsony bér) miatt mondott fel.

A NAV-os adatküldés se tökéletes. IFA bejelentkezésnek nem tekintik a NAV által küldött adatokat, a HIPA kapcsán pedig a katások pattannak vissza azzal, hogy "már van" adóbejelentkezése, nem választhatja az átalányt.

A 2020-tól bejelenthető önkormányzati adóhatósági képviselet kapcsán is figyelmeztettem a Pénzügyminisztériumot, hogy alulszabályozták a kérdést, mert 600 ezer adózónál nem lenne szerencsés újabb EGYKE-ket feldolgozni (lásd: EGYKESZ botrány 2015 végén). Hiányzik a kiterjesztő jogszabályi rendelkezés, amely a teljes körű meghatalmazottat HIPA jogosulttá teszi.

Ideje lenne azt is helyretenni, hogy a társasági adóbevallás beküldésére jogosult küldhet be HIPA-t, vagy legyen rá önálló kategória.

A kormányrendeleteket egyszerűen nem tartják be, és ezek a néhány mondatos törvényszövegek nem segítenek, csak káoszt teremtenek, az "egyszerűsítés" égisze alatt.

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Külföldi részvényjuttatás kezelése a társasági adóban

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Elengedett pótbefizetés adókötelezettsége?

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Támogatás nyújtása/nem közcélú adomány

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 November
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink