hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Végkielégítés: elszámolta magát az APEH?

  • adozona.hu

Közzétette az APEH a 1008-as havi adatszolgáltatás nyomtatványt, csakhogy a kitöltési útmutatóban szereplő két példánál teljesen véletlenszerűen alkalmazza a törvény szövegét. Utánaszámoltunk, melyik a jó eredmény.

A végkielégítés különadójára vonatkozó jogszabályt október 1-től kell alkalmazni, október 31-ig be kell fizetni a visszamenőleges különadót is. Az Adózóna cikke korábban arra figyelmeztetett, ha az APEH az NGM útmutatása szerint készíti el a 1008-as havi adatszolgáltatás nyomtatványt, akkor megnehezíti a helyes jogértelmézést. A valóságban ez történt. Az adóhivatal - a nyomtatvány kitöltési útmutatójában szereplő, alábbi - két példán keresztül teljesen önkényesen alkalmazza a törvény három különböző bekezdéseit.

De mit mond a törvény?

9.§ (2) bekezdés: „A különadó alapjának minősül (…) a rendszeres járandóságok 60 napra számított összegét meghaladó rész, a (3) – (4) bekezdésben foglaltak figyelembevételével.”

Tehát főszabályként szóba sem jön a különadó alapjaként a 60 napra számított összeg. Így főszabályként 8 havi végkielégítésből és 2 havi nem ledolgozott felmentési bérből csak 6 havi összeg a különadó alapja.


9.§ (3) bekezdés: „A (2) bekezdésben foglaltaktól eltérően nem minősül a különadó alapjának  a (2) bekezdés szerinti bevétel 2 millió forintot  meg nem haladó része.”
Tehát a főszabályként meghatározott különadó alapot szűkíti ez a speciális szabály. Kiveszi a különadó alapjából a 2 millió forintot meg nem haladó részt.


9.§ (4) bekezdés: „A (2) bekezdésben foglaltaktól eltérően a különadó alapjának minősül a (2) bekezdés szerinti bevételnek a rendszeres járandóságok 60 napra számított összegét meg nem haladó részéből a 2 millió forint  feletti összeg.”

Tehát a (4) bekezdés a (2) bekezdésben főszabályként különadóalapként meg nem határozott részből különadó alappá nyilvánítja a 2 millió feletti összeget.


Összefoglalva: a (2) bekezdésben főszabályként meghatározott különadó alapot a (3) bekezdés korlátozza (szűkíti), míg a (4) bekezdés bővíti.

Az APEH példái és számítások a törvény szövege szerint:

Az adóhivatal egyik példájában az szerepel, hogy amennyiben a jogviszony megszűnésére tekintettel megszerzett bevétel (magyarán a végkielégítés) 5 millió forint és a rendszeres járandóságok 60 napra számított összege 800 ezer forint, akkor a különadó alapja 3 millió forint, azaz az 5 millió csökkentve 2 millióval.

Addig stimmel, hogy a 60 napra számított összeg 800 ezer forint. A 9.§ (2) bekezdése szerint a különadó alapja az ezt  a 60 napot meghaladó rész, logikusan 5 millió – 800 ezer forint, vagyis 4,2 millió forint lenne. A törvény 3.bekezdése értelmében ebből kellene levonni a 2 milliót, majd hozzáadni - a 4.bekezdés szerint - a főszabály szerint nem különadóalap 2 millió feletti részét. De miután a főszabály szerint nem különadóalap 800 ezer forint, vagyis el sem éri a 2 milliót, Így afeletti része sem lehet. Tehát a 2,2 millió forinthoz nem kell hozzáadni semmit, vagyis a különadó alapja 2,2 millió forint.

De hogy jött ki akkor 3 millió forint az adóhivatalnak?

Minden bizonnyal figyelmen kívül hagyta a törvény szövegéből 2. bekezdést, vagyis a „60 napra számított összegét meghaladó rész” szöveget, ezért az 5 millió forintot nem csökkenti 800 ezerrel,hanem azt tekinti a főszabályként meghatározott különadóalapnak. Ezt egyből 800 ezer helyett 2 millióval csökkenti a 3-as bekezdés értelmében. 

Az APEH második példájában 8 millió forintos különadó alappal számol 10 millió forintos végkielégítés esetén, ha a rendszeres járandóságok 60 napra számított összege 3 millió forint. Főszabály szerint a különadó alapjának  minősül a fenti 3 millió feletti rész vagyis 7 millió forint, amihez hozzáadja a 3 millió forint  2 millió feletti részét, ez ugyanis a 60 napra számított összeg 2 millió forint feletti része. A különadó alapja tehát a példa szerinti esetben 8 millió forint.

Az teljesen világos, hogy a 10 millió forintból a 60 napra számított összeg 3 millió. A különadó alapja a 3 milliót meghaladó rész, azaz 7 millió forint, azaz 10 mínusz 3 millió forint.  Ebben a példában már 10 millió – 3 millió = 7 millió és nem 10, ahogy az 1. példában 5 millió forintból elvett 800 ezer= 5 millió forint. 

A 2.példában azonban nem számol tovább és nem vonja le a (3) bekezdés szerinti 2 milliót a 7 milliós főszabályként meghatározott különadó alapból. Ugyanis a (3) bekezdés szerint a különadó alapja csak a 7 millió forint 2 milliót feletti része, azaz 5 millió forint lenne. És - a (4) bekezdés értelmében - ehhez kéne hozzáadni azt az egymillió forintot, a 60 napra eső 3 millió forintos összeg 2 millióval csökkentett részét. Ezért a különadó alapja, nem 8, hanem 6 millió forint.Az APEH az első példánál a törvény 9.§ (2) bekezdés szövegét csonkítja, míg a második példában a (3) bekezdést hagyja el.

Akinek végkielégítése után különadót kell fizetnie, célszerű a különadó alapját ellenőriznie az Adózóna kalkulátorával!

A szeptember 30-ig kifizetett végkielégítések esetén a kifizető által kiadott igazolás a magánszemélyt nem köti. Az igazolást egyébként november 12-ig kell kiadnia a kifizetőnek, tehát a jogalkotó elszámolta magát legalább egy hónappal. A kifizetői igazolás fizetési kötelezettséget nem keletkeztet. Az adóelőleget a kifizetőnek kell levonnia. Ha utolag kiderül, hogy kevesebb adóelőleget vont le, mint kellett volna, akkor a különadó előleg visszamenőleges befizetéséről az adóhatóságnak határozatot kell hoznia. Ezzel szemben a magánszemélyt jogorvoslati lehetőség illeti meg. 

Az október 1. utáni végkielégítéseknél a (állami) kifizető biztosan az APEH téves példái alapján fog számolni. A magánszemélynek ettől függetlenül önadózás keretében 2011 tavaszán a személyi jövedelemadó bevallásában kell bevallani a különadó alapját is. Tavasszal a magánszemély már nincs kötve a kifizető adóelőleg levonásához, csak a törvényhez. Persze azt mindenkinek magának kell eldönteni, hogy vállalja-e a jogvitát az adóhatósággal. Addig azonban még az Alkotmánybíróság is állást foglalhat a kérdésben. Nem mindegy ugyanis, hogy az Alkotmánybíróság a visszamenőlegesség mellett még mit vizsgál: a 2 millió forint vagy a 2+2 millió forint felett ütközik ”jó erkölcsbe” a végkielégítés?  Elutasító Alkotmánybírósági döntés mellett is elég egy utalás az APEH-NGM téves jogértelmezésére.

Angyal József okleveles adószakértő
   

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Külföldi részvényjuttatás kezelése a társasági adóban

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Elengedett pótbefizetés adókötelezettsége?

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Támogatás nyújtása/nem közcélú adomány

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 November
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink