adozona.hu
APEH ellenőrzés: nehéz lesz megmagyarázni a hibás gyakorlatot
//test-adozona.hu/archive/20101005_eva_APEH_ado_ados_adozas
APEH ellenőrzés: nehéz lesz megmagyarázni a hibás gyakorlatot
Az egyik internetes portálon éles szakmai vita alakult ki arról, hogy alkalmazni kell-e az evásnak a tevékenységre jellemző kereset fogalmát a tb járulékalap meghatározásakor. Csak az evásnak kell! A nem evás vállalkozó pedig a tényleges tb járulék alap után fizetheti a járulékot.
A törvény egyértelműen fogalmaz: vagy a tevékenységre jellemző kereset a tb járulék alapja vagy „ a tényleges járulékalapot képező jövedelem”. Nincs több variáció. A tényleges jövedelemre egy alsó korlátot határoz meg még a törvény, legalább a minimálbér. Tehát, ha valaki ténylegesen 50 ezer forint jövedelmet vesz fel személyes közreműködésért, akkor a járulék alapja 73 500 forint.
A félreértést valószínűleg egy téves, nehezen védhető könyvelői gyakorlat okozza. Eszerint a vállalkozók a minimálbér után fizetik meg a járulékot, de nem vesznek fel személyes közreműködésért jövedelmet. Ez azt jelenti, hogy a tényleges jövedelem nulla forint. Ezt azonban nagyon nehéz védeni egy adóhatósági vizsgálatnál. A helyes gyakorlat az lenne a minimum járulékalap elkerülésére, hogy a vállalkozó a minimálbérnek megfelelő személyes közreműködői díj nettó összegét veszi fel ténylegesen. Ez a jövedelem a tb -törvény 4.§ k) pontjában meghatározott járulékalapot képező jövedelem fogalmának felel meg, mert bele tartozik az összevont adóalapba. Ez lesz a tényleges járulékalap.
De mi a helyzet az evásoknál?
Náluk értelmezhetetlen fogalom a tényleges járulékalap. A tb törvény 4.§ k) pontjában meghatározott járulékalapot képező jövedelem fogalma evásra nem vonatkozhat, mivel bevétele nem tartozik az összevont adóalapba. Az eva megfizetése után megmaradó összeg nem csak a személyes közreműködői díjat fedezi, hanem szétválaszthatatlan módon a költségeket és osztalékot is. Tehát az evás nem tud részletes nyilvántartást vezetni az általa vélelmezett személyes közreműködői díjról, mert az már a tevékenységre jellemző kereset meghatározását jelenti.
Hogyan kell meghatározni a tevékenységre jellemző keresetet a tb járulék szempontjából?
Tévesek azok a jogértelmezések, amelyek az szja törvény bővebb meghatározását tekintik alapnak, hiszen az szja törvény különhivatkozás nélkül nem alkalmazható a TB törvény fogalmi rendszerében. Gondoljuk csak meg, a minimálbér fogalmát is eltérően határozza meg a TB törvény illetve az Szja törvény. Mivel a TB törvény tartalmazza a tevékenységre jellemző kereset fogalmát, ezért azt kell alkalmazni. Ez pedig így szól: 4.§ q) „a természetes személy főtevékenységére jellemző, a piaci viszonyoknak megfelelő díjazás.” Ennek alapján az evásnak meg kell határoznia a tevékenységre jellemző keresetét. De erről nem kell az szja tv. 16.§ (8) bekezdése szerinti feljegyzést készítenie, mert ezt a (9) bekezdés kizárja. Bármekkora járulékalap után fizeti az evás a járulékot, az sohasem a tényleges járulékalapot jelenti, hanem mindig a tevékenységre jellemző keresetet. Az ellenbizonyítás az adóhatóság feladata. Érdekes bírósági pereknek nézünk elébe.
Angyal József okleveles adószakértő