hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Hibás kézbesítés miatt törölhetik az adószámot?

  • Salgó Andrea

Az APEH számos esetben felfüggesztheti, majd törölheti egy cég adószámát, ezáltal gyakorlatilag működésképtelenné téve a vállalkozást. Elég, ha a cégvezető nem jelenti be a székhelyváltozást vagy épp a posta rosszul kézbesít. Banálisnak tűnő vétségek súlyos következményekkel járhatnak.

Nem sokkal azután, hogy egy házzal arrébb költözött a cégünk, elfelejtettük bejelenteni az adóhivatalnak, és a nagy költözködési mizériában még a cégtáblát se tettük ki - meséli elkeseredetten a cégtulajdonos, aki az APEH értesítését azóta sem kapta meg, viszont egyik üzletfelétől értesült arról, hogy törölték az adószámát. Amennyiben  - tudta meg - a társaság továbbra is működni szeretne, az adószámát újra érvényesítenie kell. Ráadásul  - mint ez is kiderült számára - a törölt adószám alól kiállított számláinak áfája nem levonható. Számlát tehát befogadhat törölt adószámú cég is, csak nem nagyon éri meg, mert áfát ebben az időszakban visszaigényelni nem tud.

Egy másik esetben az irodaház portása tájékoztatta félre a postást, rendre visszafordította az adóhatóságtól érkező céges leveleket, mondván, a szóban forgó vállalkozás nem bérel irodát a házban. A cégbíróság a vállalkozás szerencséjére pontosabban - emelet, ajtó megjelölésével - címezte a levelet, így a felfüggesztésről még az APEH-határozat jogerőre emelkedése előtt tudomást szerzett a cégvezető - ismertette egyik megbízója esetét Ruszin Zsolt, a Magyar Könyvelők Országos Egyesületének alelnöke, hozzátéve: sikerült bebizonyítania az APEH ügyintézőjének, hogy hibás kézbesítés történt. Ő pedig ezután nem sokkal visszavonta a határozatot, saját hatáskörében.

Ez az eset kivételesnek számít - hangsúlyozta Ruszin Zsolt -, mivel az irodaházak portásaira előszeretettel hivatkoznak a postások, akiknek nincs sok kedvük végigmászni egy teljes épületet, megnézni, hogy az ajtókon szerepel-e a címzett neve. Hasonló kockázatot jelentenek a családtagok, akik nem tudják, hogy a lakásban valamelyik szülő céget tart fenn. Így ha elfelejtettük a cégtáblát kihelyezni, vagy egy jó szándékú szomszéd eltávolította, akkor lőttek a kétszeri kézbesítésnek, és az APEH máris intézkedik az adószám felfüggesztéséről. A postás ugyanis a rá vonatkozó rendelet szerint a hivatalos irat kézbesítését kétszer kísérli meg. Bármely küldemény belecsúszhat a kétszeri meghiúsult kézbesítés esetébe, hiszen amikor a levelet néhány napon belül újra kiviszik, a tájékozatlan postást akaratlanul is félrevezetheti a portás vagy egy családtag.

A cikk folytatása a hvg.hu-n olvasható!

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Külföldi részvényjuttatás kezelése a társasági adóban

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Elengedett pótbefizetés adókötelezettsége?

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Támogatás nyújtása/nem közcélú adomány

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 November
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink