adozona.hu
E-razzia vár az adókerülő netkereskedőkre
//test-adozona.hu/archive/20090606_razzia_adokerulo_netkereskedo_razzia
E-razzia vár az adókerülő netkereskedőkre
Az internetes kereskedelmet adóelkerülésre használó magánszemélyekre és cégekre vadászik az APEH. Az e-razzia egyelőre inkább ijesztgetésnek tűnik.
„Kapcsolatban állunk az adóhatósággal” – óvatosan csupán ennyit válaszolt Gerő Viktor, a Vatera.hu Kft. egyik ügyvezető igazgatója a HVG arra vonatkozó kérdésére, hogy az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (APEH) kért-e a cégtől mostanában adatokat a legnagyobb hazai online piactéren kereskedő több mint 800 ezer magánszemélyről és cégről. Az adóhatóság ugyanis az idén – ellenőrzési irányelve szerint – kiemelt figyelmet szentel az internetes kereskedelemnek. E-kereskedelmi berkekben már az év elején elterjedt a hír, hogy az APEH felállít egy rájuk szakosodott ellenőrzési osztályt.
Gerő szerint dinamikus növekedésével hívta fel magára az adóhivatal figyelmét a netbiznisz. A Vaterán tavaly 12 milliárd forintos forgalmat bonyolítottak le, 70-80 százalékkal többet, mint egy évvel korábban, ami már lassuló ütemnek számít a korábbi évek felfutásához képest. A másik nagy internetes aukciós portálnak, a Vaterával 2008 végén közös tulajdonba került TeszVesznek jelenleg 720 ezer regisztrált felhasználója van, akik tavaly 3 milliárd forint értékben adtak-vettek. A Vaterán naponta nyolcezer, a TeszVeszen hétezer sikeres üzletet kötnek. A vaterázók többsége magánszemély, aki megunt holmijaitól válik meg, vagy gyűjtőszenvedélyének hódol – a világháborús rohamsisaktól a kinőtt babaruhán át a mikrohullámú sütőig évente több mint egymillió árucikket kínálnak eladásra. De a kis és közepes cégek is felfedezték maguknak a nagy vásárlóerőt képviselő online piactereket, ahol könnyen és olcsón megválhatnak raktárkészleteiktől.
Dinamikusan nő a webáruházak forgalma is: a GKIeNET Internetkutató és Tanácsadó Kft. adatai szerint a 2000-es évek elején még csupán néhány milliárdos forgalom 2008-ra 63 milliárdra nőtt (ám ez a teljes kiskereskedelmi forgalomnak még mindig csak 1 százaléka), az idei becslés pedig már 95 milliárd. Emellett az interneten számos weboldalon hirdetnek termékeket és szolgáltatásokat, például üres CD- és DVD-lemezeket, amelyek aztán például autóparkolókban cserélnek gazdát.
A teljes cikket olvassa el a HVG-ben
MÁRK EDINA