hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Csendes rendszerváltás az APEH-nél, az adózók elégedettek

  • adozona.hu

Az adózók inkább elégedettek az adóhivatal munkájával, nem tartják a munkatársakat megvesztegethetőnek, de rugalmasabb APEH-re vágynak. Az adóvisszatérítések késése miatt átlagosan 417 forintot kaptak az adózók, a gazdasági válság pedig egyelőre nem érezteti hatását a fizetési kedvezményekre vonatkozó kérelmek száma szerint.

Március 28-ig 26,5 milliárd forintot utalt át 70 ezer adózóknak adóvisszatérítés címén. A határidő lejárta utáni utalások miatt - az APEH átlagosan 7 napot késett a kiutalással - egy adózó átlagosan 417,5 forintot vehetett kézhez késedelmi kamatként, míg 2008-ban 30 ezer adózó került ilyen helyzetbe, s akkor átlagosan 800 forintot késedelmi kamatot írt hozzá az összeghez az adóhatóság – hangzott el az APEH első negyedéves munkáját összefoglaló sajtótájékoztatón. A késést idén az adóhivatal az új bevallást feldolgozó rendszer bevezetésével indokolta. Szikora János elmondása szerint komoly vita volt arról, hogy le tudják-e vezényelni a „csendes rendszerváltást”a bevallásokat feldolgozó rendszernél néhány hónap alatt. Az APEH elnöke azt is hozzátette, hogy más országokban 2-3 évben kerül egy ilyen rendszer bevezetése, míg nálunk fél év alatt zajlott le ez a folyamat, igaz a tesztidőszak belecsúszott a bevallási időszakba, de az adóhivatal alapvetően sikeresnek érzi az átmenetet.

Számoljon itt!
Az Adózóna 2009-es szja-kalkulátoráért kattintson ide!
Március 28-ig – valamennyi adónemben – közel 5 millió bevallást nyújtottak be az adózók, közel 100 ezerrel többet, mint az előző év ugyanezen időszakában. Az idén benyújtott bevallások 82 százaléka elektronikus úton jutott el az APEH-ba, az elmúlt évben ez 76 százalék volt. A bevallásokban észlelt hibák 12 százalékról 7 százalékra csökkentek.

Az adóhatóság elnöke beszámolt két közvélemény-kutatásról is. Az egyiket a MEDIÁN készítette, s az adózók elégedettségét volt hivatott monitorozni, s Szikora János azt mondta: a felmérés kedvező képet mutat az APEH tevékenységéről, az emberek inkább elégedettek az adóhatóság munkájával. Az is kiderült, a lakosság a személyes és telefonos, míg a cégek a netes ügyintézést kedvelik jobban. A legtöbben az e-adóbevallásról és az egyszerűsített adóbevallásról ismerik. A lakosság túl szigorúnak, ugyanakkor felkészültnek tartja az APEH-et, emellett azonban az is kiderült, hogy a megkérdezettek szerint túlbonyolítják a dolgokat. A cégek modernnek és felkészültnek tartják az adóhatóságot. „A megvesztegethetőség a megkérdezettek 93 százaléka szerint nem jellemző az APEH munkatársaira”- emelte ki az elnök. A megkérdezettek többsége rugalmas, gyors, könnyen elérhető hivatalt szeretne. Az APEH-ügyfélszolgálatokon végzett másik, önkitöltős felmérés eredménye szerint pedig udvariasnak, nyitottnak, megfelelő szakértelemmel bírónak tartják az ügyfélszolgálatok munkatársait a betérők, leginkább a hosszú várakozási időt nehezményezik. Azt az APEH elnöke is elismerte, hogy egy ilyen kérdőív kitöltésére az elégedetett ügyfelek inkább hajlanak, mint az elégedetlenek, de véleménye szerint fontos, hogy közel 14 ezren pozitív véleményt fogalmaztak meg. Szikora János azt is hangsúlyozta, fontos, hogy ne azok a negatív sztereotípiák tapadjanak az APEH-hez, hogy "félni kell tőle" és "utálni kell".

Az APEH első negyedévet érintő tájékoztatója szerint a tevékenységüket megszüntetők nagy része egyéni vállalkozó, míg az új belépők többsége gazdasági társaság. „A vállalkozó kedv nem csökken”- mondta Dr. Gábor Hajnalka, az APEH elnökhelyettese, bár arra egyelőre nincsenek statisztikák, hogy a tevékenységet megszüntetők hány százalékából lesz új belépő. A szakember azt is elmondta: szélesedett az adóbevallási kötelezettségének eleget tevő adózók köre, vagyis közel 100 ezerrel többen nyújtottak be adóbevallást, mint tavaly. Az szja-bevallások többsége internetes program segítségével, de papír alapon lett benyújtva (552 ezer), de sokan éltek az elektronikus bevallás (425 ezer) lehetőségével.

Az adóhatóság ellenőrzési, behajtási tevékenységéről a Varga Lászlóné elnökhelyettes elmondta, hogy „ütemesen, tervszerűen, módszeresen halad”, de a kiválasztás, kockázatelemzés módszerén még szeretnének javítani. Az első negyedévben az újonnan alakult társaságok közül 3290 vállalkozás preventív ellenőrzése fejeződött be, 261 esetben adószám felfüggesztéssel. Behajtásból 62 milliárd forint hátralék folyt be. A végrehajtások többsége inkasszó formájában történt, közel 526 millió forint értékben. Az elnökhelyettes azt is elmondta, hogy a fizetési kedvezményekre vonatkozó kérelmek száma ugyan márciusban némiképp nőtt, de ez nem nevezhető szignifikánsnak, így egyelőre a gazdasági válság hatása ezen a szinten nem érzékelhető. Ma már arra is van lehetőség, hogy a 100 ezer forint alatti tartozás esetén lehet maximum néhány havi részletfizetést kérni, pótlékmentesen, ezt közel 3000-en tették meg.
Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Külföldi részvényjuttatás kezelése a társasági adóban

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Elengedett pótbefizetés adókötelezettsége?

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Támogatás nyújtása/nem közcélú adomány

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 November
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink