adozona.hu
Járulékcsökkentés és szja-kulcsok évközi módosítása: hol a buktató? - kalkulátorokkal
//test-adozona.hu/archive/20090222_ado_kozteher_munkaterhek_szjakulcsok_jaru
Járulékcsökkentés és szja-kulcsok évközi módosítása: hol a buktató? - kalkulátorokkal
Fellendülés idején akár funkcionálhattak volna a Gyurcsány Ferenc kormányfő által a parlamentben egy héttel ezelőtt elővezetett adóátrendezési javaslatok. Recesszióban viszont kétséges, hogy az erőteljes külpiaci kitettségű magyar gazdaságot kellőképpen élénkíthetik-e a versenyhátrányt csak mérsékelni képes munkateher-csökkentések, írja a HVG.
A nagy horderejű közteher-átrendezésként beharangozott, Gyurcsány Ferenc miniszterelnök által az Országgyűlés tavaszi ülésszakának első napján ismertetett változtatások forintban mérve aligha nevezhetők monumentálisnak. Hiszen a büdzsé és az adófizetők szempontjából az idei évre semleges hatásúnak mondott, 2009-ben és 2010-ben együttesen 800-900 milliárd forintos köztehermérséklést, illetve összesen ugyanennyi adóemelést és közkiadás-lefaragást tartalmazó csomagnál volt már testesebb elképzelés is. Igaz, nem kormányzati elővezetésben, hanem például a jegybankelnök, illetve tavaly augusztusban a négy nagy adótanácsadó (a Deloitte, az Ernst & Young, a KPMG és a PricewaterhouseCoopers), azaz a Big Four részéről. Simor András több ezermilliárdos átalakítást, a kvartett 1100 milliárdos költségvetési karcsúsítást javasolt. Az idei, a GDP 1 százalékát érintő, 200-220 milliárd forintos (egyebek között minisztériumi kiadás- és energiaártámogatás-mérséklésből fakadó) közkiadás-csökkentésnek jövőre egyébként a dupláját ígéri a kormányfő, ebből azonban 2008-hoz képest így is csak néhány tízmilliárddal nagyobb összeg maradhatna az adófizetők zsebében.
Bér-és bérköltség-kalkulátor 2009. |
Ha szeretné tudni, hogy mennyit fizet most munkavállalója után, számolja ki itt! |
Áfaemelés és ingatlanadó: az ördög a részletekben
Méltán hiányolja az ingatlanadóval és az iparűzési adóval kapcsolatos konkrét elképzeléseket László Csaba. Hiszen az utóbbiról sokak várakozása ellenére szó sem esett, az előbbiről pedig csak annyi tudható meg az intézkedések kormányzati háttéranyagából, hogy bevezetését a Gyurcsány-kormány 2011-re, tehát a mandátuma lejártát követő időszakra időzítené. Egy ilyen adó állítólag a – kormányzásra 2010-től nagyon is esélyes – Fidesztől sem áll távol. A legnagyobb ellenzéki párt egyébként érdemben most sem elemezte Gyurcsányék javaslatait, helyette a KDNP-hez hasonlóan nemes egyszerűséggel ezúttal is pusztán megszorító intézkedéseknek titulálta azokat. Van igazság Orbán Viktor Fidesz-elnök megjegyzésében, miszerint a kormányfő mást mond az adócsökkentésről a páros és megint mást a páratlan napokon. Ugyanakkor mára unalmassá vált a fideszes és a KDNP-s országgyűlési képviselők kormányfői beszédek alatti örökös kivonulása is. Mint ahogy a választók joggal szegezhetnék a legnagyobb ellenzéki pártnak és kistestvérének, hogy miközben szinte mindent zsigerből elutasítanak, nem rukkolnak elő saját ötleteikkel. Semjén Zsolt KDNP-s frakcióvezető ezúttal változtatott ezen, például a magáncsőd intézményének bevezetését sürgetve, illetve az alapvető élelmiszereknél a júliustól 20-ról 23 százalékra emelendő áfakulcs helyett 5 százalékost javasolva. Noha a zsír és parizer definícióján elakadt a frakcióvezető és a kormányfő közötti vita, Gyurcsány nem zárkózott el az elképzeléstől, de az így kieső költségvetési bevételekért cserébe más bevételnövelő vagy kiadáscsökkentő ötletet kért.
A kormányfő egyébként ezúttal nem a „bátor” és a „szenvedélyes” figurát hozta. Az előbbit, ha nem is szó szerint, Dávid Ibolya MDF-elnök hiányolta, arra hivatkozva, hogy a késlekedés ellenére is „előkészítetlen program” nem tartalmaz gyógyírt arra az esetre, ha tovább mélyül a válság. A javasoltnál több kiadáscsökkentést vártak a válságkezelő csomagtól a szabaddemokraták is, akik ahogy korábban, most a parlamentben is hangsúlyozták, hogy az áfaemelést nem hajlandók megszavazni. Mások kiskapura játszanak az áfaemelés miatt. A minap kolumnás hirdetéseket jelentetett meg a vendéglátós és az idegenforgalmi szakma, az általánosnál alacsonyabb kulcsot kérve, lényegében arra hivatkozva, hogy a magasabb teher még jobban hazavágná forgalmukat, amúgy is elveszőben lévő jövedelmezőségüket. Ebből még tényleg lehet baj – véli a magát amúgy a normatív adóterhek híveként aposztrofáló Dávid Ferenc, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének főtitkára. Szerinte az áfaemelés többélű fegyver, a büdzsé profitálhat a rugalmatlan keresletű termékekre rakodó adó többletbevételeiből, de ugyanez visszaüthet a más ágazatok bevételeit is befolyásolni képes, igencsak árérzékeny idegenforgalomnál.
Átalányadó kalkulátor 2009. |
Számolja ki, hogy a jelenlegi jogszabályok mellett, mennyit kell adóznia társas vállalkozásként! A minimumadóját számítsa ki itt! |
Cafeteria-kalkulátor 2009. |
Ha tudni szeretné, mennyi juttatást adhat jelenleg adómentesen dolgozóinak, kattintson ide! |
Kétségkívül világraszóló újdonság az szja-kulcsok és az adójóváírás évközi – júliusi – módosítása. Az újkori Magyarország 21 éves adótörténete alatt sem fordult elő még ilyesmi. Mindenesetre az adófizetőknek alighanem fel kell kötniük fehérneműjüket, hogy az idei évről szabályos adóbevallást készítsenek. Ráadásul szeptembertől sokaknak újabb változtatást kell majd figyelembe venni: akkortól adóterhet nem viselő járandóságként a családi pótlékot és a lakásszerzéshez igénybe vehető szocpoltámogatást is szerepeltetni kellene majd a bevallásban. A gyeddel kapcsolatos szigorításokra mindenképpen időt kellett hagyni, miután, mint annyi másban, ebben is köti a kormány kezét a Bokros-csomag kapcsán hozott alkotmánybírósági határozat, amely az anyasági támogatások megkurtításánál a bevezetést megelőzően az új szabályok kilenc hónappal korábbi kihirdetését írta elő.
Nyugdíjas munka |
2009-es kalkulátor, számolja ki! |
Molnár Patrícia