hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Megszüntetnék a bújtatott adókedvezményeket

  • adozona.hu

Csökkentsék minimálisra, vagyis a jelenlegi harmadára a nagyvállalatoknak nyújtott egyedi támogatásokat, szüntessék meg a bújtatott adókedvezményeket, valamint emeljék meg a csomagolások termékdíját az újrahasznosítás költségeinek függvényében – egyebek mellett ezeket szabta feltételül az adórendszer környezetbarát átalakításának a Levegő Munkacsoport, néhány héttel ezelőtt nyilvánosságra hozott tanulmányában.

A javaslatok többségét mind az érdekképviseletek, mind a szakértők bírálják, noha elképzeléseik több ponton egybevágnak a környezetvédelmi tárcáéval. Egyelőre azonban egyikkel sem foglalkozott érdemben idáig a Pénzügyminisztérium. A zöldreformként (hivatalos nevén ökoszociális államháztartási reform) ismertté vált javaslatcsomag célja, hogy a környezetszennyezők viseljék a szennyezésük összes költségét, és az így keletkező állami többletbevételek lehetővé tegyék a munkabért terhelő adók és járulékok csökkentését. 

Ezt szolgálná egyebek mellett a tehergépkocsik kilométer-arányos útdíjának bevezetése, a személygépkocsi-használattal kapcsolatos elszámolások szigorítása, a zöldterületek beépítésének fokozott megadóztatása és a vállalatoknak nyújtott egyedi kedvezmények (jelenleg a GDP 1,57 százaléka) csökkentése az EU 25 tagországa átlagának szintjére, vagyis a jelenlegi harmadára.

Rosszul járnának a cégautó-tulajdonosok

Egy ilyen intézkedés miatt azonban könnyen megorrolhatnának a külföldi befektetők, beruházásaikat elvihetnék akár a szomszédos Szlovákiába is, ahol ezek után már nemcsak kevesebb adót kell fizetniük, hanem nagyobb támogatáshoz is juthatnak. Így tehát jelentősen romlana az ország versenyképessége – fogalmazta meg a zöldcsomaggal kapcsolatos kétségeit Lőcsei Tamás, a PriceWaterhouseCoopers adószakértője. Szerinte a tanulmányban szereplő javaslathalmazból jó, ha 3-4 olyan van, ami önmagában is megvalósítható a versenyképesség romlása nélkül. Ilyen például a luxus gépjárművek után beszedett magasabb adó, ami jelenleg ugyan még nem vonható le a személyi jövedelemadóból.A luxus mellett rosszul járnának a cégautók tulajdonosai is azzal a javaslattal, hogy a társaságiadó-alapot ne lehessen csökkenteni a használat (üzemanyag, javíttatás) költségeivel, s a beszerzési költséget (a magánhasználat miatt) fele részben adóköteles természetbeni juttatásként kezeljék. 

Az egyszerűsített vállalkozói adót (eva) választóknál külön megfizettetnék a cégautóadót (ez most benne van az evában).Reális elképzelések közé tartozik még a regisztrációs adó differenciálása, azaz, hogy a környezetvédelmi előírásnak megfelelő járművek után alacsonyabb, a többiek esetében magasabb adót kelljen fizetni – mutat rá Vámosi-Nagy Szabolcs, az Ernst & Young adószakértője, hozzátéve, hogy egy-két éven belül egységesítik a regisztrációs adót az unió összes tagországában, amelyben különösen nagy szerepe lehet majd a környezetvédelmi szempontoknak. 

Részletek a Mai Piac cikkében!




Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Külföldi részvényjuttatás kezelése a társasági adóban

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Elengedett pótbefizetés adókötelezettsége?

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Támogatás nyújtása/nem közcélú adomány

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 September
H K Sze Cs P Sz V
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6

Együttműködő partnereink