adozona.hu
Az APEH szedné az iparűzési adót az önkormányzatok helyett
//test-adozona.hu/archive/20080320_iparuzesi_ado_onkormanyzat_apeh
Az APEH szedné az iparűzési adót az önkormányzatok helyett
A nagy adóváltoztatási elképzelések között - nagyon helyesen - felmerülnek adóigazgatási elképzelések is. Az egyik ilyen javaslat az, hogy a helyi iparűzési adót a központi adóhatóság kezelhetné. Ez azt jelenti, hogy a bevallást nem a polgármesteri hivatalba kellene benyújtani, az adót sem oda fizetnék, hanem mindent az APEH bonyolítana le. Mivel járna az elképzelés megvalósítása? Vámosi-Nagy Szabolcs kommentál.
Az első hallásra vonzónak tűnő elképzelés persze nem új. (Kevés valóban új gondolattal találkozni egyébként ebben a szakmában; valahol, valami hasonlót könnyű találni akár a magyar, akár a nemzetközi adótörténetben!) Éveken keresztül csöndes polemizálás folyt erről is. A felvetés különböző döntési pontokon elakadt. Ha az okát keressük, valószínűleg az önkormányzatok ellenállását említhetjük elsőként. Minden ilyen vagy ehhez hasonló lépésben az önkormányzatok önállóságukat védik a „központosítással” szemben. A „vármegyei” rendszer ugyan megszűnt, a szemlélet még nem.
Azért érdemes a kérdést közelebbről is megvizsgálni. A mintegy 3000 település közül közel 2800 város, község működteti ezt az adót. A bevétel 480 milliárd forintnál is több, az önkormányzatok saját bevétele közül talán a legnagyobb.
A polgármesteri hivatalok 3900 fő köztisztviselőt foglalkoztatnak a helyi adók kezelésére, beszedésére, ellenőrzésére. Ők gondozzák az építményadót, a telekadót, a kommunális és az idegenforgalmi adót, a gépjárműadót. Ez az apparátus gondoskodik a szabálysértési és egyéb bírságok beszedéséről is. Tömeges, úgynevezett "babramunka". A magasabb árbevételű társaságok tényleges ellenőrzését – néhány nagyobb településtől (főváros, megyei jogú városok) eltekintve – nem igazán tudják elvégezni, már csak képzettségük hiánya okán sem. Az iparűzési adónál inkább a bevallások átvételére és a bevallott összegek beszedésére képesek.
Ráadásul a nagyobb adóteljesítményű társaságokat az APEH megvizsgálja, beleértve azokat a tételeket is, amelyekből az iparűzési adó alapja és összege is levezethető. Vagyis az ellenőrzés egy kézbe kerülése valóban kapacitás-megtakarítást eredményezhet. Az iparűzési adó bevallása pedig beépíthető a társasági adóbevallásba, akár a feltöltésről, akár a végleges adóbevallásról van szó (még a határidők – december 20., május 31. – is azonosak). Ha nem is a teljes helyi adóapparátus, de kisebbik hányada – néhány száz ember - tényleg felszabadulna. Ez a kapacitás vagy a többi helyi adónem kezelésének javítására fordítható, vagy beépülhet a központi adóigazgatásba, akár kihelyezett részlegként is.
A feladat-átcsoportosítás a központi adóapparátus szempontjából is logikus. Ennek ellenére nem csodálkoznék, ha lelkesedésük mérsékelt lenne. Egyrészt, bizonyára örülnének, ha legalább egy évig „békén hagynák” őket. Az elmúlt években annyi új feladatot, létszámot kaptak, nagyobb átszervezéseket (régió, illetékhivatal, szerencse-játék stb.) kellett végrehajtaniuk, hogy némi „összerázódásra” akkor is kell időt hagyni, ha amúgy erős és modern szervezetről van szó. Másrészt, bizonyára nem szeretnék a bevétel vélt vagy valós késése, elmaradása miatti polgármesteri reklamációkat fogadni, kezelni, nyugtatgatni. Merthogy lesznek ilyenek, az nem kérdés!