adozona.hu
A filmipart fékezhetik az adóügyi bizonytalanságok
//test-adozona.hu/archive/20080213_filmipar_adoigazolas_deloitte_kozbeszerze
A filmipart fékezhetik az adóügyi bizonytalanságok
A filmgyártáshoz adott magyarországi társasági adókedvezmény körüli bizonytalanság némileg visszavetheti a filmköltések elmúlt években jellemző dinamikus növekedését - mondta Veszprémi István, a Deloitte Üzletviteli és Vezetési Tanácsadó Zrt. adótanácsadási igazgatója.
Az EU tavaly év végéig adott haladékot Magyarországnak, hogy a filmiparban évek óta alkalmazott adókedvezményt fenntarthassa – emlékeztett Veszprémi István. Az idén is érvényben lévő kedvezmény kapcsán Brüsszel a közelmúltban vizsgálatot indított, amelynek negatív kimenetele esetén az idei évben kapott kedvezményt a cégeknek utólag vissza kell fizetniük - mutatott rá az igazgató.
Veszprémi István a filmgyártás utóbbi években növekvő trendjéről, az igényelt adókedvezmények mértékéről konkrét számokkal nem tudott szolgálni, de szerinte bármi is lesz a vizsgálat eredménye, a kialakult bizonytalanság mindenképpen érezteti majd hatását.
Utalt arra, hogy a filmipari cégek filmköltéseik 20 százalékáig társasági adóalapot és adót csökkenthetnek. Ezen az adókedvezményen kívül a cégek fejlesztési adókedvezményt is igényelhetnek 100 millió forintot meghaladó értékű filmgyártási beruházásokra, ezt a szabályt az uniós vizsgálat nem érinti.
Az adótanácsadási igazgató az adózási aktualitások között említette, hogy a társasági jog az idei évtől megengedi cégek nemzetközi fúzióját. Eddig csupán cégek felvásárlására volt mód, most viszont akármelyik uniós tagállamban nyilvántartott cég összeolvadhat egy magyar vállalattal. Ez a fejlemény főként az infokommunikációs, média, és technológiai szektorokban segítheti a tranzakciós aktivitást - jegyezte meg Veszprémi István.
Kitért arra is, hogy a márciusra időzített adóváltozások nehezítik ugyanakkor a közbeszerzések kifizetését. Minden egyes kifizetéshez egy speciális, 15 napnál nem régebben igényelt adóigazolást vár el az APEH és a VPOP nemcsak a nyertes pályázók, hanem alvállalkozóik részéről is, akkor is, ha a közbeszerzési szerződést öt évvel korábban kötötték. Ez annyira nehézkessé teszi az adminisztrációt, hogy sok nagy adózó nem fogja tudni teljesíteni ezt a kötelezettséget - vélekedett az igazgató. Hozzátette: kétséges az is, hogy az adóhatóság bírni fogja-e az adóigazolások kiadását.
Karli Péter, a Deloitte pénzügyi tanácsadási igazgatója arról beszélt, hogy a médiapiaci struktúraváltás az idén és jövőre leginkább a televíziózásban fordulhat elő, mégpedig az év vége felé esedékes digitális átállás miatt. A földfelszíni digitális tévézés csatornák átrendeződését, új tematikus csatornák megjelenését eredményezheti. Elmondta azt is, hogy az internetes reklámok piacán globális szinten megtorpanás várható, ami Magyarországon valószínűleg nem érezteti hatását. A szélessávú internet viszonylag alacsony elterjedtsége, és ezért jelentős növekedési potenciálja miatt az on-line reklámpiac további dinamikus bővülésére lehet számítani - mutatott rá számok említése nélkül. Karli Péter jelezte: az a globális, illetve most már regionálisan érzékelhető trend sem jellemző még Magyarországra, hogy a cégfelvásárlásoknál az eddigi "prédák ragadozóvá válnának". Az eddig cégfelvásárlások célpontjainak számító feltörekvő országok cégei, közülük is főként arab és orosz vállalkozások egyre többen érdeklődnek akvizíciók iránt, akár Nyugat-Európában is.