adozona.hu
Hol a legvonzóbb a társaságiadó-rendszer?
//test-adozona.hu/archive/20080118_tarsasagi_ado_vonzo_kpmg_adokulcs
Hol a legvonzóbb a társaságiadó-rendszer?
Ciprusnak, Írországnak és Svájcnak van a legvonzóbb társaságiadó-rendszere Európában a KPMG nemzetközi felmérése szerint, amelyben nagyvállalatok adószakértőit arról kérdezték, mennyire tartják vonzónak országuk adórendszerét más európai államokhoz viszonyítva. Az éllovasok pozíciójukat saját adórendszerük stabilitásának, értelmezhetőségének és a viszonylag alacsony adókulcsoknak köszönhetik. Csehország, Románia és Görögország a sereghajtók közé tartozik – ott az adórendszer bonyolultsága, valamint a sok és túl gyakori adóváltozás volt a fő kritika. Magyarország tizenegyedik a rangsorban.
A legjobb eredményt elért országok mindegyike magas minősítést kapott az adószabályozás értelmezése, az adószabályok stabilitása, illetve a viszonylag alacsony mértékű adókulcsok szempontjából. A három leggyengébben szereplő állam, Csehország, Románia és Görögország a gyakran változó és bonyolult szabályozás miatt került a lista végére.
A felmérés arra is rámutatott, hogy a gyenge adórendszerrel működő országok esetében mindez nem csupán a belföldi, hanem a nemzetközi kereskedelemben is hátrányt jelent a cégek számára – a válaszadók 70 százaléka vélekedett hasonlóan. Ugyanakkor a pozitív értékelést kapott államok képviselőinek mindössze 43 százaléka gondolja úgy, hogy a vonzó adórendszer előnyökkel jár a nemzetközi versenyben.
Sue Bonney, a KPMG Europe LLP adórészlegének vezetője és cégtársa, a következőképpen kommentálta a kutatás eredményét: „Érdekes az a nézet, miszerint egy komplex adórendszer akadálya lehet a versenyképességnek, viszont relatíve kevés ember érzi úgy, hogy az egyszerűbb szabályozás az alacsonyabb rátákkal elősegíti a versenyt. A legtöbb kormány világszerte úgy tekinti az adót, mint a belföldi gazdaságot támogató eszközt, miközben a felmérés azt támasztja alá, hogy a megfelelő adórendszer csak egy része az üzletet támogató lépéseknek. A jó infrastruktúra, a képzett munkaerő, hozzáférés a nyersanyagokhoz és a piacokhoz ugyanolyan fontos tényezők.”
A felmérés többek között vizsgálta a résztvevők álláspontját a hazai adórendszer sajátos elemeiről, beleértve a következetességet, a túlóra kérdését, az adójogszabályok mennyiségét, az adókulcsokat és az adóhatóságokkal ápolt viszonyt.
Európai szinten az adójogszabályok mennyisége a legkevésbé vonzó, 28 százalékos értékeléssel. Ez az eredmény azonban államonként óriási különbségeket rejt, így például a ciprusi válaszadók 100 százaléka vonzónak ítélte ebből a szempontból hazáját, míg a romániai megkérdezettek úgy nyilatkoztak, hogy országukban túl sok a jogszabály.
Az adóhatóságokkal ápolt viszonyt általában pozitívan értékelték a megkérdezettek. Ezek közül is kiemelkedik Írország, Svájc, Észtország, Finnország, Dánia, Szlovénia és Litvánia. A kevésbé elégedettek ebből a szempontból Németország, Spanyolország, Olaszország, Csehország és Görögország polgárai.
„Az eredmény azt mutatja, hogy Európa üzleti életében nem kívánatos tényező a bizonytalanság és a bonyolultság. Az adótörvények terjedelme roppant nagy és átláthatatlan. Ezek egyszerűsítése igazi kihívás elé állítja az európai adóhatóságokat” - véli Sue Bonney.